• malle88

Majbebisar 2015

summa21 skrev 2016-04-05 20:11:41 följande:

Vår lilla härmar ännu inte så mycket men har lärt sig att vinka. Hon pekar med hela handen på det hon vill ha. Nätterna och maten är fortfarande tuffa. Ammar fortfarande. Storebror har varit riktigt sjuk sen i påskas så vi har inte riktigt haft kraft att jobba med. Men nu börjar han bli sitt vanliga jag igen så jag hoppas verkligen att vi ska få till det.

I övrigt vågar vi aldrig lämna henne ensam i ett rum. Häromdan klättrade hon upp och ställde sig på tripp-trapp-stolen. Förstår inte hur ni med fler barn orkar. Eller har ni några praktiska tips?

Vad jobbigt att han varit sjuk :( lika bra ni väntar tills ni orkar ta tag i det :)

Vi kan inte lämna lillan heller. I helgen hämtade jag kaffe och när jag kom tillbaka satt hon på vardagsrumsbordet, ryser när jag tänker på om hon ramlat baklänges :( dessutom drar hon hundarna i öron och svans om hon kommer åt, hon tycker det är roligt (inte för att vara elak ), de bryr sig inte men jag vill inte att hon tror att det är ok. Alla hundar är inte som våra, och ingen hund kan man lita på till 100%
  • malle88
    pco skrev 2016-04-06 00:01:02 följande:

Har varit på barnmedicin idag, de tror inte att det är något farligt med hennes skakningar. De tror att det är en grej när hon koncentrerar sig och att det kommer växa bort. Jag tycker att vissa gånger ser det läskigt ut. Jobbar själv inom vården o mkt med EP men inte med sånna här små barn. O sen blir det ju annat när det är ens barn också. Vi får väl se bara så det inte eskalerar.

Ja snart fyller de ett år. Herregud! Jag får nästan ångest haha. Funderar också på vad man ska köpa. Tror ni hon är för liten för en docksäng? Hon gillar att pilla med docker, mata osv. Min bästa kompis ska köpa en docksulky o vi funderar på en vanlig stabilare dockvagn, elr är det onödigt då tror ni? Elr 'ska man ha' båda?

Här har har lillan vaknat upp två nätter o en gång på dagen o bara skrikit, lägger jag henne i min famn går det bra men inte annars. Igår kväll vakna hon o gallskrek, tog upp o hon lugna sig, sen tog min man henne då jag skulle bara ta av mig linserna o göra mig i ordning för natten. Hon gallskrek tills jag kom tillbaka :/ vad händer? Någon mer som har det så?

Skönt att det verkar ok med skakningarna och förhoppningsvis växer bort :) att jobba inom vården har sina nackdelar, själv har jag väldigt svårt att lita på doktorer, har träffat för många helkassa :(

Om ni inte har en gåvagn finns ju de som ser ut som dockvagnar :)

Kanske drömmer hon och blir rädd? Om du är hemma blir hon nog tryggast hos dig. Vi hade nåt liknande imorse där lillan vaknade och gallskrek och var jätteledsen. Hopps det går över
  • malle88
    summa21 skrev 2016-04-05 21:26:42 följande:

Malle88: jag förstår vad du menar med hundarna. Man kan ju inte lita på små barn med ensamma med djur även om djuren brukar vara hur snälla som helst. De små förstår ju inte alls. Vår son har egentligen varit försiktig men mammas katt har ändå känt sig trängd och rivit honom.

Ja visst är det läskigt att de är så bra på att klättra men inte alls har förstånd för riskerna. När jag var klättrade jag upp och satte mig högst upp i en bokhylla. Fy tusan.

Så häftigt att era små börjar prata. Min man tror att vår lilla säger mamma och pappa men jagr mer osäker på det.

Funderar också på ettårspresent. Vi har verkligen inte mycket plats för saker men hon måste ju också få ha lite eget. Vet dock inte riktigt vad.

Nej verkligen inte. Katter är ju ännu svårare än hundar tycker jag :)

Jisses du måste varit en riktig klätterapan :O jag klättrade ju upp på köksbänken och drack en halv flaska vuxenalvedon (med barnspärr) men då var jag 2,5. Nu förstår jag hur rädd mamma måste blivit när hon hittade den tomma flaskan...

Min dotter säger mamma och pappa men det är uppenbart att hon inte förstår vad de betyder så vi räknar inte dem :)
  • malle88
    Blicka skrev 2016-04-05 22:17:23 följande:
    Vi har inte heller plats för mer grejer men det lär det ju bli... Vi brukar inte ge mkt, desto mer blir det från släkten. Får klura på present.

Presenttips till alla om ni reser mkt - en trunkiresväska. Mina barn har fått sådana i ettårspresent. Hårda väskor med hjul o djurmotiv o barnen kan sitta på dom medan en annan drar! Toppen!
    Tack för tipset! Lät som en jättebra present, ska kolla på det!

Låter jätteskönt att kunna handla på nätet, hoppas de hittar ut i skogen snart :)
  • malle88
    summa21 skrev 2016-04-06 09:39:12 följande:
    Hu vad hemskt! Hur fick det? Alvedon är ju inte att leka med. Nä, mina föräldrar blev också förfärade. Jag satt visst högt uppe vid taket och dinglade med benen.

Nä precis. Hon säger mamma och pappa men jag upplever inte att det är riktat mot oss. Mest säger hon nåt som låter som titta men jag tror inte det betyder titta.
    Det gick bra, illfart till akuten och fick kräkmedel så jag klarade mig precis. Tur att det inte fanns mer i flaskan.

Vad otäckt för dina föräldrar :O

Lillan kommunicerar mest med att peka och skrika. Har fått gömma all frukt för så fort hon ser den skriker hon, haha :)
  • malle88
    pco skrev 2016-04-06 16:42:13 följande:

Ja det känns ok men ändå inte helt för de mest bara titta på henne o sa att hon ser jätte fin ut och ja det gör hon ju men de har fortfarande inte vart med om hennes skakningar. Hant filma precis innan hon skakar klart men fick ingen rättvis bild av det men aa bättre att vart där iaf.

Jo vi har en gåvagn men hade velat ha en fin i hennes rum hehe.

Ja hon kanske drömmer. Hoppas det går över. Hur går det för er?

Nu har du får in en fot iallafall, om hon blir sämre :)

Hon skrek i en timme innan hon lugnade sig :( Hoppas vi slipper det inatt, tänkte grunda med att lägga mig tidigt ifall att ;)
  • malle88
    Blicka skrev 2016-04-06 17:25:51 följande:

Nyss tog lillan ett eget litet ministeg på egen hand! Hon höll i en sak o tänkte inte att hon stod själv. Snart kanske det lossnar på riktigt!

Tjej78 skrev 2016-04-06 20:34:28 följande:

Här går det också framåt :) Fick ett sms i förmiddags att lillan tagit sina första steg sen när jag kom hem fick jag se det med egna ögon, så söt när hon försiktigt tar sig framåt. Här pekas det på allt och då säger vi vad det är, skulle man ignorerar att hon pekar blir det protest i form av höga skrik. Hon säger mamma och pappa och det verkar som om hon förstår vem som är vem :)

Vi har massa syskonkärlek här hemma, storasyster är så snäll och söt mot lillasyster. Jag är riktigt överraskad för av vänner har jag blivit varnad för att det skulle bli mycket bråk, skrik och avundsjuka men det kommer kanske längre fram....

Vi kommer bara köpa nått litet till lillan i 1-års present, mest för att hon ska få en present att öppna på sin födelsedag. Hon fyller nämligen en torsdag och vi kommer inte ha kalas förrän helgen efter. Hon kommer få så mycket från släkt och vänner så vi hoppar över att köpa stora, dyra saker tills hon förstår, så har vi även gjort med storasyster. Det var nu när hon fyllde tre som vi för första gången köpte nått lite större och dyrare och då blev det en cykel.

Vad roligt att era går nu, vi tränar och tränar :) Mest jag som får ont i ryggen, haha.
  • malle88
    pco skrev 2016-04-08 13:56:55 följande:

Åååh vad duktigt :) :)

Här vägrar lillan ställa sug vid gåvagnen men ställer sig mot andra saker. Hon ställde sig i soffan med händerna på mina ben o backade upp sen med händerna i soffan o bara stod utan mot något :p hoppas det går frammåt här oxå :p

Så gjorde lillan också, sen tog hon gåvagnen en f

dag och gick :) jag fick lossa skruvarna igår för det gick tydligen för långsamt ;)

Låter ju som hon småtränar lite så hon är nog snart på g :)
  • malle88
    pco skrev 2016-04-08 13:56:55 följande:

Åååh vad duktigt :) :)

Här vägrar lillan ställa sug vid gåvagnen men ställer sig mot andra saker. Hon ställde sig i soffan med händerna på mina ben o backade upp sen med händerna i soffan o bara stod utan mot något :p hoppas det går frammåt här oxå :p

Så gjorde lillan också, sen tog hon gåvagnen en f

dag och gick :) jag fick lossa skruvarna igår för det gick tydligen för långsamt ;)

Låter ju som hon småtränar lite så hon är nog snart på g :)
  • malle88
    Blicka skrev 2016-04-08 18:55:53 följande:

Nu har en framtand uppe börjat spricka igenom! Äntligen. Hoppas de andra följer smärtfritt.

Äldsta gjorde hörseltest på vdc idag (vi funderar om han hör dåligt). Undersköterskan som gjorde testet sa att det var bra men jag blev inte lugnad. Dels sa hon jättemkt "hörde du inte det" till sonen när han uppenbart missade ett ljud o stod heller inte för när hon tryckte på knappen för att göra ljudet. Vet inte hur tillförlitligt det är, känns som sagt så där.

Nåja nu fredagkväll! Härligt!

Vad kul med fler tänder :) vi ska till tandhygienisten med lillan på onsdag, funderar på att ringa och tala om att hon inte har tänder. Men jag tror de mest ska tala om vikten av tandborstning och att inte äta socker så vi kan nog gå ändå :)

Låter väldigt oseriöst, borde han inte göra det på bvc? Eller hos en audiolog? Antar att nån doktor kollar på svaret? Hoppas det iallafall.
Svar på tråden Majbebisar 2015