• malle88

Majbebisar 2015

Serah - vad trist med magsjuka? Så himla tråkig sjukdom :(

Vad roligt med ultraljud. Så spännande och skönt att allt var ok! Blev riktigt sugen på att göra ett till fast jag ska inte ha någon mer bebis just nu ^^

Blicka - vad otäckt att hon ställer sig i matstolen :o du måste verkligen ha koll hela tiden.

Lillan har ställer sig mot allt. Hon stod och sög på toastolen häromdagen, ganska äckligt :( vi har två trappsteg mellan vardagsrummet och köket och ägnar mycket tid åt trappträning och nu tar hon sig upp och ner. Jätteduktig.

• malle88

Lillan har börjat vakna ordentligt på nätterna och vill upp och leka. Varje natt är en kamp att få henne att somna om :(

Jag funderar på om hon sover för mycket eller för lite på dagen. Hon sover mellan 10-10.45 och 14.30-15.15. Kanske sover hon för lite så första sovpasset bara är en vila. Hur sover era?

• malle88
    Pyssilullan skrev 2016-02-23 06:46:12 följande:

6.e dagen med magsjuka för min son 8,5 månad kan de vars normalt ?

Spydde onsda natt o torsdag sedan uppehåll o spydde kaskader igårkväll o tömde hela magen

Diarré varje dag men Igårkväll sprutade det dom vattnig vätska :( vad gör ja?

Så länge han är pigg (vilket han är) så

Säger vc att ja ska vara lugn

Men han får ju inte behålla något, smal tycker jag han blivit också, o torr i huden Av allt duschande :(

Nypt i huden på handen och dra upp. Om den inte sjunker ner direkt när du släpper så är han uttorkad och måste få vätska. Samma om han blir slö. Annars mata honom med vätska, en tsk var femte minut tror jag, gärna vätskeersättning eller dryck med socker (nyponsoppa t ex). Ge mat som inte retar magen, typ ris. Men vätska är mycket viktigare än mat.

De gör inte mycket annat inom vården än ger vätska och om det går att göra hemma så brukar barnen vars tryggare med det :)
  • malle88
    malle88 skrev 2016-02-23 08:28:50 följande:

Nypt i huden på handen och dra upp. Om den inte sjunker ner direkt när du släpper så är han uttorkad och måste få vätska. Samma om han blir slö. Annars mata honom med vätska, en tsk var femte minut tror jag, gärna vätskeersättning eller dryck med socker (nyponsoppa t ex). Ge mat som inte retar magen, typ ris. Men vätska är mycket viktigare än mat.

De gör inte mycket annat inom vården än ger vätska och om det går att göra hemma så brukar barnen vars tryggare med det :)

Blåbärssoppa är stoppande kom jag på :)
  • malle88
    Serah skrev 2016-02-22 10:10:40 följande:

Här är det sisådär med sömnen också. Inatt var det vak med skrik :/ Så knappt nån sömn alls -_-

Han sover ungefär som era små också under dagen.

Måste bara fråga, vilken hand använder era små mest?

Min kille använder vänsterhanden mest. Ska bli intressant o se om det fortsätter eller om han börjar använda höger snart också

Tack för alla svar om sömnen. Har upptäckt problemet, hon är väldigt svullen i munnen. Tänder gissningsvis.

Hon är uppenbart högerhänt :)
  • malle88
    pco skrev 2016-02-23 22:49:46 följande:

Ja herregud, alla är sjuka överallt känns det som. Ja tack :) hoppas ni med håller friska nu. Var det din lilla som hade problem med örat? Hur har det gått? O med astman och allt?

Ja, va kul :) de växer så det knakar. Här har lillan börjat skaka på huvet när hon tex. Inte vill ha mer mat. Säger även ibland 'nänänänä' haha de är för roliga ibland. Pekar gör hon oxå mkt o säger vissa gånger 'titta' men nästan viskar fram det. Hon är inne i en pratperiod men kan inte klappa händerna riktigt än, men vi försöker. Samt att hon inte förrens nu har blivit lite mer intresserad av att ta sig någonstans då hon alltid vart nöjd där hon sitter, tagit sig fram lite lätt bara men nu har hon börjat spira i väg.

Hon ramla ur vår säng igår oxå :( fy så hemskt det va, hon blötte tom. Ur näsan. Klarade sig bra men fick en rejäl blå bula i pannan :(

Usch, hemskt när de trillar ur sängen :( tur att det gick bra. De klarar mer än man tror :)

Va duktig hon är och prata :) vi är fortfarande på dadada da och ibland mamama (mamma tror jag :P). Peka har min lilla börjat med, speciellt när vi läser böcker. Ska till bokrean idag och köpa fler, för jag har verkligen börjat tröttna på våra pekböcker :)
  • malle88
    Blicka skrev 2016-02-24 23:09:56 följande:

Hittat ngt på bokrean? Min lilla äter mest på böckerna än så länge o vill promt bläddra själv så är inte helt enkelt att läsa med henne...

pco skrev 2016-02-24 23:25:54 följande:

Ja de är väl det men jag var så chockad att jag ringde hem min man o var helt förtvivlad men med henne va det bra efter en stund hehe.

Ja va kul, böcker är skojj o när man ser att de förstår mer o mer. Samma här, ska också köpa lite nytt, här är det mest 'lilla Wille' och 'babblarna' som är mest intressant. Min mamma köpte några Max-böcker här om dagen när de kom ner o hälsa på men ja, hon började titta runt o hade sig hehe.

Ja, pratet har börjat komma mer o mer men hon har inte varit den som tagit sig överallt o utforska så, så det har gått lite segt men sg sa att hon fokuserar mer på finmotorik o sånt, ja alla är de olika. En på öppnaförskolan som är 8månader går redan, alla är så olika :)

Hittade du några böcker på rean idag? Någon att rekommendera?

En bok med glittersiffror och en om Alfons som gick att fästa i vagnen blev det. Sedan underhöll hon sig med dem i en timme när jag tittade på böcker :) jag högläser ju inte utan vi sitter och pekar och säger orden och sådär.

Vad glad så länge hon sitter sen får du aldrig slappna av ;) det klättras, kryps och klängs överallt. Älskar öppna förskolan numera för där är det barnsäkrat ordentligt ^^ köpte små majsringar från semper häromdagen som skulle träna finmotoriken. Vart jättepoppis :) perfekt när vi äter ute och sådär
  • malle88

Vi har krångel med maten, hon äter knappt nåt. Verkar inte som hon inte tycker om det det utan mer som hon inte är intresserad. Jag ger henne på regelbundna tider men oftast tar hon en sked eller två och vänder sen bort huvudet. Det gäller både burkmat och hemlagat. Tycker det verkar som alla i föräldragruppen har det så jag trodde det var nån utvecklingsgrej, typ att de hittat sin egen vilja ;) eller så har de alla haft samma förkylning och är inte friska än. Men hon är pigg och så i övrigt så jag är inte så orolig :)

• malle88

Vakennatt inatt. Lillan har hostat så hon kräks så hon behöver sova sittandes :( stackars liten. Hoppas det går över tills imorgon natt.

• malle88
    Blicka skrev 2016-02-25 06:51:51 följande:

Stackars liten då :( inte sömn för er då :( ang maten - hon kanske har ont i halsen?

Kul att du hittat ngt på bokrean!

Det har du rätt i! Hon kanske har ont i halsen! Idag åt hon en klämmisgröt till frukost, mest för att det var kul tror jag men det spelar ingen roll. Om hon är sjuk får hon äta vad hon vill :)
Svar på tråden Majbebisar 2015