• Blicka

Majbebisar 2015

pco skrev 2016-01-04 12:31:10 följande:
    Men kan ni inte läsa bok eller lyssna på musik elr något sådant medens lillan äter flaska så hon inte somnar? :)
    För oss när lillan ätit middag och lekt lite o sen gjort sig i ordning för natten så här skulle vi aldrig kunna sätta henne vid matbordet igen då hon gnuggar sig i ögonen o är jätte trött, då är det bara famnen med bok och mys som gäller tills hon får flaskan och sen somnar.
    Jo ngt sådant får vi kanske testa.
  • Blicka

Testat välling - bara skrik som med gröten så ingen hit alls så här första gången... I en flaska kom det för fort o i den andra för långsamt. Vet inte om jag ska testa igen eller fortsätta med gröten. Känns ju som att jag vill ge ngt kvällsmål innan läggdags så inte middagen blir det sista målet. Svårt detta! Vill också kunna känna att jag inte är låst till läggningarna utifrån amningen, men vad ersätta det med? Måste fundera.

• Blicka

Ang sömn så är lillan orolig just nu o har svårt att slappna av. Hon tränar benen hela tiden när hon ligger ner... Inte lätt att somna då inte?!

• Blicka
    malle88 skrev 2016-01-04 16:54:33 följande:

Lillan har börjat krypa baklänges nu, och är en riktig marodör. Hon tar allt hon kommer åt. Dessutom så har hon börjat försöka resa sig och når då ännu lägre. Men hon leker inte så mycket nu, tittar på en sak och kastar bort den. Så hon kräver uppmärksamhet hela tiden, vilkrt är ganska påfrestande. Vi är fortfarande isolerade pga hon är så himla snorig, annars hade vi lätt åkt till ÖF så hon kunnat röja en stund :)

Heja vad roligt o påfrestande! Lillan har upptäck att diskmaskinen ibland är öppen! Jättekul att åla till o fort går det. Leksaker är inte så kul utan upptäcka saker omkring!
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-01-04 19:13:49 följande:
    Finns det ingenting du kan muta henne att äta på kvällen som hon tycker om? Smörgås eller fruktpure? Eller ha bröstmjölk i flaskan? Tänker det kanske är lättare att ändra om ni bara får in rutinen att äta/ta flaska i kvällsbestyren :)
    Är inne på att prova banan innan läggdags, det är ju iaf lite mättande. Annars kanske en klämmis med smoothie.
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-01-04 19:15:40 följande:
    Nä det där känner jag igen ;) här tar hon gärna sats och spänner kroppen när hon inser att hon håller på att somna. Den där profylaxandningen kommer väl till nytta då ;)
    Haha så rätt så :)
  • Blicka
    pco skrev 2016-01-04 22:33:02 följande:

Blicka det va just det här med välling att med ena dinappen går det för trögt o andra för fort, därför fick hon då ers. Med 2an vilket funkar fint.
    Annars så ge kanske typ smörgås, rån,skorpa, smoothie, gröt i en sån som smoothie som man suger ur, omelett, ägg, vanlig frukt, babybel ost kanske

Såg att din börjat krångla med sömnen, även här nu ikväll! Hon somna dom hon brukade o dessutom har hon idag nu bars sovit 1h så tänkte att set skulle vara gnäll o sånt nu ikväll men ingenting alls, har gått jätte bra o sen stendecka hon efter flaskan som hon brukar men vakna efter typ 30min elr nåt o ville verkligen inte somna om, höll på i 1,5h fram o tillbaka tills jag la mig brevid henne.
    Känner att självklart ska hon få närhet om hon behöver det men vill gärna att hon somnar i sin säng o vaknar hon sen på natten så lyfter vi över henne till oss.
    Men hur ska man göra för att få henne o sova ett tag i sin säng? För när hon lagt sig så plockar jag o fixar med tvätt o ja sånt jag inte hunnit med på dagen o sen sätter mig en sväng i soffan o pustar ut innan jag lägger mig.
    Tips någon?

Tack för tips pco istället för välling!

Ang sömn tror jag våra små är på väg in i separationsfasen o behöver tanka närhet ofta så även på natten. Jag känner igen min känsla från de större barnen o att man undrar vad sjutton göra men det är ju nu man ska undvika större förändringar typ sluta nattamma o försöka vänta ut det som våra små nu ska greppa. Har inga tips egentligen annat än vara nära när det behövs, det blir bättre! Hemmet får gro igen lite... ;) lillan som älskar att åka vagn har nu börjat knorra där med så ngt är det!

Nu får vi se hur natten blir. Lillan sovit lite oroligt men inte vaknat till så mkt, mellan verkar ha åkt på ögoninflammation i båda ögonen utöver sin hosta o jag hostar o har feber. Ingen bra start på året sett utifrån hälsa iaf...
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-01-05 14:14:31 följande:

Vi har börjat fundera kring ny bilstol. Det är ett tag kvar, sist vägde hon sju kilo, men det kommer. Jag fick tips om en besafe izi puls men tyckte den var ganska dyr, dessutom är den tydligen klumpig. Så funderar på en maxi cosi mobi istället. Ni som har barn, vad har ni? :)

Vi var ute i helgen o tittade. Vårt delikata problem är bilen, vi har en femsitsig o är fem i familjen så vi behöver en stol som är liten o smidig o då säger de som vi pratat med att britax high-way är minst. Vi har en sådan till mellan o är nöjda! Tyvärr inget izifix men så ofta flyttar man inte stolen. Kan ev bli en till sådan för oss eller en besafe som ni tittat på. Priset var inte så roligt med den bara. Mitt tips är att testa i bilen o sen bestämma! Det måste vi göra, om ingen passar blir det panik med större bil!
  • Blicka

Just det - se till att det är bra lutning på stolen om de små skulle somna, inte kul med hängande huvuden.

• Blicka
    Tjej78 skrev 2016-01-06 21:37:07 följande:

Här hemma har tand nr 2 också brutit igenom och lillan har nu två "risgryn" i underkäken, så sött :) Klappa har vi också lärt oss och snart tror jag att hon kan krypa, tar sig upp på händer och knä och står och gungar :) När det gäller mat och välling står vi still, dvs att hon fortfarande inte äter nått :( Just nu känns det som vi går bakåt istället för framåt men nån gång ska det väl lossna. Vi har det också lite jobbigt med sömnen just nu, inte att hon har svårt för att somna men sover oroligt och vaknar mycket.

Kul med framsteg o tänder är ju så gulligt så länge man inte blir biten! Trist med maten men det kommer ju lossna för eller senare.

Här är det sjukstuga o jag är så less på det! Att vara sjuk med feber när barnen är hemma är ingen höjdare. Vila? Nja inte riktigt... Hoppas må bättre imorgon då sambon är på jobb igen.
Svar på tråden Majbebisar 2015