• Blicka

Majbebisar 2015

pco skrev 2015-12-21 21:09:42 följande:

Tack tjejer för tips.
    Problemet är att sover hon på fm, vilket alltid är 1h isf och väcker jag henne tidigare så blir det gråt och det känns inte så bra.hade hon däremot sovt längre så hade jag väckt henne för då är hon inte blivit lika ledsen.
    Hon vill alltid isf sova efter ca 2h hon vaknat vilket blir isf någonstans mellan 9.30-10.00 innan lunch och sover då till ca 10.30-11.00 och hon kan absolut inte komma till ro förrens efter mellis vilket hon äter kl 14, så hur gör man då? Så säg då att hon lägger sig vid 14.30 o somnar ett tag därefter o då blir det knas för kvällen.
    Men ska vi oxå ha gäster elr ska iväg på ef/kvällen någongång så får hon sova både fm o sen senare på ef för att orka. Gjorde så hör om dagen då vi skulle 'fira lite jul' med pappa eftersom vi nu idag är påväg till Norrtälje över jul. O då somna hon kl 22. Vilket är okej då, men hon kan ju inte somna så varje kväll.
    Ibland lägger jag henne strax innan halv 3 på ef för att få chansen att sova men har hon få inte somnat till kl 15 så kan hon inte sova sen . Ååh så jobbigt detta. Vill ju bara hennes bästa. Vissa säger att kör på nu ett tag som jag gör nu alltså 1 vila efter lunch (vilket idag faktiskt blev 2h) och hon åt lunch bra. Men andra dagar går det inte lika bra.
    O andra säger att det är bättreed två vilostunder, vilket jag med tycker egentligen men då känns det som om hon senast får sova mellan halv 3 och 3 vilket inte går för det går inte tillräckligt många timmar emellan sen fm vilan. On vill gärna sova vid 16, 17 tiden. :/

Det är ju svårt detta men gör som du tycker känns bäst för er. Vi som ger råd vet ju hur våra bebisar fungerar o du vet din bäst! Glöm inte det. Om du vill ha två sovstunder kanske ni får börja dagen tidigare?
  • Blicka

Serah - stort grattis! Vad roligt med plusset. Vi ska tro att det går vägen för er men förstår oron o även att ni vill titta på praktiska saker som större bil o syskonvagn. Vi har en bugaboo donkey som vi gillar, men har även spanat på phil o ted Voyager (ny vagn där huvudsitsen kan vändas bakåtvänt o framåtvänt). Ska ev åka o kika på den om det är ett alternativ för oss. Jag vill ha lillan vänd mot mig men ändå ha en plats för mellan på 2 1/2 år när han vill åka. Frågan är bara om syskonsitsen är för liten för mellan...

• Blicka
    pco skrev 2015-12-22 00:27:50 följande:

Just ja blicka m, glömde även skriva att jag försökt få upp henne tidigare men det är omöjligt tyvärr, så dagen börjar vi halv 8-8 ungefär. :)

Då är det nog bara att följa hennes klocka o tänka att det rättar till sig! Lillan somnade aldrig före kl 22 för natten förrän hon blev sex månader. Då orkade hon helt plötsligt vara vaken mer på dagarna o blev tidigare trött på kvällarna.
  • Blicka

Ja god jul alla! Här är alla barn mer eller mindre sjuka så det blir en lugn jul! Ikväll ska jag förbereda tomtens klappjakt som går sv stapeln imorgon bitti när barnen vaknat.

• Blicka
    Tjej78 skrev 2015-12-25 20:22:18 följande:

God fortsättning till alla!!
    I julklapp fick lillan sin första tand, en liten liten vass bit har kommit fram där nere, hennes vänstra framtand :)
    Vi kämpar på att vägra ge mat på natten vilket funkar si så där men jag tror faktiskt att det kan gå om vi bara fortsätter. Första natten var det gallskrik och gråt i 2 timmar och igår var det bara lite gnäll i 30 min, detta på 1 vecka så det blir ju bättre, hon vaknar senare och ger upp och somnar om fortare för varje natt. Nattmatar kl 23 sen får hon inget förrän tidigast 4.30/5 på morgon och därefter somnar hon om igen.
    Jag och sambon fick vår julklapp idag, helt plötsligt drack lillan vällingen vi erbjudit vare kväll i en och en halv månad, får se om detta också kan påverka hur natten blir. Dessutom har hon börjat äta lite mer, hon har enkelt väntat på julmaten :)

Vad roligt att höra att det går framåt! Lillans ena framtand nere sprack fram den 23/12 så en liten vass klapp även här! Nu tyvärr min tur med feber... Tur det finns många vuxna som kan hjälpa till med barnen i några dagar till så tur i oturen att jag blev sjuk nu o inte nästa vecka då sambon jobbar o jag är själv med alla tre barn.
  • Blicka
    Serah skrev 2015-12-25 22:22:27 följande:
    Härligt! Vilken kul present :)

Hoppas det går bättre de kommande nätterna. Kan inte varit lätt den första natten med så lång protest. :/
    Blicka skrev 2015-12-25 21:22:56 följande:

Vad roligt att höra att det går framåt! Lillans ena framtand nere sprack fram den 23/12 så en liten vass klapp även här! Nu tyvärr min tur med feber... Tur det finns många vuxna som kan hjälpa till med barnen i några dagar till så tur i oturen att jag blev sjuk nu o inte nästa vecka då sambon jobbar o jag är själv med alla tre barn.

Roligt att er lilla också fått första ta den på g nu!

Men usch då. Ni får verkligen krya på er! Hoppas det inte är nåt långdraget och att du snart är på benen igen.

Själv får jag nog ingen sömn inatt. Märkte att lillen verkar ha fått krupp och hostar nå hemskt. Vill håla mig vaken för att se hur det utvecklas.

Har nån av era små haft krupp? Tänkte om det är bäst att ge sig av till barnakuten redan nu eller avvakta till imorgon och ringa BVC?
    Min mellan brukar få falsk krupp då han är förkyld. Vi har varit in en gång till barnakuten för att andas adrenalin. De andra gångerna har det hjälpt att vara uppe med honom en stund o sen sova i vår säng. Då har vi koll o han är trygg o lugn vilket hjälper. Otäckt är det iaf så hoppas det inte blir illa för er! Har du höjt huvudändan i sängen?
  • Blicka
    Serah skrev 2015-12-25 22:42:37 följande:
    Han sover oftast i vår säng just nu. Så hur vi ska höja huvudändan där vet jag inte riktigt. Möjligtvis om han kanske ligger på min arm mot min axel men det kanske ger lite obekväm ställning för resten av kroppen eftersom han är så liten? :/ har ni nåt tips om han ligger i sängen med oss? Jag har annars funderingar på att sitta och hålla i honom så han kommer mer upp. Men jag tror nog inte jag kommer orka så hela natten :/
    Ni kan inte lägga ngt under madrassen? Sen kanske ett stopp vid fötterna så han inte halkar ner? Jag hoppas ni får sova lite - annars tar ni skift med honom i famnen!
  • Blicka
    pco skrev 2015-12-26 00:45:39 följande:

Härligt med alla tänder på g :)
    Lillan har fått två st där nere. Hon råkade bita mig idag när jag skulle stoppa in en bit omelett i munnen haha shit va ont det gjorde.
    Här har lillan inte tagit sig fram än heller. Mest bara fortfarande gurglar med sitt spott på golvet o smakar även gärna haha. Hon drar upp ena benet under sig men inte riktigt fattat galoppen hur hon ska ta sig fram än. :p

Ja visst är tänderna vassa! Men kul med två.

Snart kommer hon på att ta sig framåt - var glad så länge hon stannar där hon läggs ner. Misstolka mig rätt - är superkul med alla framsteg bara det att när de kommer på hur man rör sig blir det ingen lugn stund ;) de är ruskigt snabba!
  • Blicka

Min feber verkar ha med ömmande bröst att göra. Lillan är inte så intresserad att amma dagtid så hon tömmer brösten dåligt o mjölken har inte riktigt anpassat sig så min teori till febern är mjölkstockning. Febern har släppt nu o det ömmar lite mindre. Hoppas det känns helt bra imorgon.

• Blicka

Hej alla! Lillan har lärt sig klappa händer - ser så gulligt ut! Så otroligt vilka framsteg våra små gör, kommer ngt nytt nästan varje dag. Önskar alla ett gott slut på detta år då vi fick äran att bli föräldrar åt våra små!

Svar på tråden Majbebisar 2015