• Blicka

Majbebisar 2015

Serah skrev 2015-12-13 15:40:31 följande:

Oj hänt mycket på den tiden jag inte kikat in här :)

Har ni fått bult på förkylningen på er lilla nu blicka?

Och kul malle vad din bebis lärt sig! :)

Här fortsätts det med rullning för att ta sig sit man vill. Ingen lust till att försöka sig på att krypa än.

Jag har dock problem med maten. Han äter det mesta men inte så mycket. Och amning känns det som han växer ifrån. Kan knappt amma utan att han släpper för att kolla runt på annat.

Har ni nån sida där det finns tips på recept för bebisar? Jag tror att min mat jag gör till honom blir för smaklös. Vad får era småttingar? Jag har total idétorka... Burkmat funkar ju inte heller då de flesta innehåller mjölk, plus att de är smaklösa.

Fortsatt förkylt här men under kontroll iaf.

Ang mat o kryddning så ös på med örtkryddor, paprikapulver, vitlök mm. Bebisar gillar smak. Jag har majs, sötpotatis o palsternacka i mkt det ger god smak också. Amningen är ngt bättre här men nu bits hon framförallt på ena bröstvårtan. Aj!
  • Blicka

Alla är mer el mindre förkylda hemma...så trist.

Min lilla pratar mer vissa dagar, men har alltid varit lite tyst o ligger inte i framkant vad gäller tex vokalljud utan det blir mest a-ljud.

Vi har köpt en skip-hop skallra till lillan i julklapp. Av farmor o farfar fick hon en pyjamas o en mjuk docka (ja vi firade lillajul i helgen). De är ju mer intresserade av papperet än innehållet i år!

• Blicka
    Serah skrev 2015-12-14 21:36:11 följande:
    Hua ja. Julklappar är alltid svårt tycker jag. Vi har köpt till de stora barnen men inte lillen. Blir väl kläder och prasselbok och kanske nån leksak i trä åt honom. Potta är ju smart :) ska ner till närmsta storstad imorgon för att kika på julklapp till lillen.

Låter jättemysigt att samlas för att baka tillsammans!

Hade tänkt baka idag men vart inte av. Kom sent hem då vi gick från skolan (brukar ta bussen hem) så det tog sin tid med små ben plus att det är galet kallt idag också. Sen ska det ju alltid stannas upp lite här och var för att släpa på stora grenar som hittas längs med gångbanan.... :D
    Haha känner igen promenaderna från fsk/skola... Vet inte hur många pinnar som skulle med hem idag o dessutom all frost/snö som skulle sopas ihop i handsken charmigt men det var ju lite kallt som sagt....
  • Blicka

Idag har det nog inte blivit mer än tre rejäla amningar, kl 06, kl 16 o kl 18. Däremellan gröt o mat samt erbjuden bröst men då bara bitit/tuggat på bröstvårtan. Vi får se vart det tar vägen nu om det är maten som tar över...

• Blicka
    Tjej78 skrev 2015-12-15 11:03:07 följande:

Här är vi förkylda igen :( Jag och lillan är värst, feber och snoriga med lite hosta. Stora tjejen krasslig men inte så pass att hon måste vara hemma så hon är på dagis. Var på luciatåg igår på förskolan, så söta alla barnen va!! Hoppas på att bli bättre i veckan då jag måste in till stan och fixa de sista julklapparna. Vi ska köpa lädermockasiner till lillan, märket Bobux. Storasyster hade sådana och de var verkligen super, både att ha i vagnen och att lära sig gå i. Sen måste jag fixa present till sambon också, han fyller år den förste januari. Fortfarande ingen som kryper men det måste börja snart för så fort hon inte når sin leksak eller napp blir hon jättearg och skriker.....

Smart med tofflorna! Såna hade min äldsta o de var super. Två par blev utnötta. Måste kolla in det.

Dessa förkylningar. Inte kul.

Ja visst är det lite roligt med luciafirandena!
  • Blicka

Lillan sover tre gånger på dagarna, 30-45 minuter när vi lämnar bröderna på skola/fsk omkring kl 8.30. Sen sover hon vid 10.30-11.00 o då en ngt längre lur ca 1 1/2-2 timmar. Vid hämtning av bröderna på em tar hon en till liten lur på 30 minuter, ngn gång mellan 14-15. Sen vaken till läggdags vid 18.30-19.30.

Ngt tydligt matschema har vi inte ännu då amningen varit huvudmålen, men vi ger gröt, mat eller frukt o tänker frukost, lunch, middag o mellanmål. Tror detta kommer bli tydligare under julledigheten o framförallt om hon fortsätter bitas vid amning!

Klämmisgröt är toppen att ha med! Lillan älskar det!

• Blicka
    Tjej78 skrev 2015-12-17 10:08:25 följande:

Min lilla sover nog alldeles för mycket dagtid, kan man göra det vid 7 månader? Somnar när vi lämnar storasyster och kan lätt sova ca 2 timmar (9-11) sen vaken tills vi hämtar och sover då allt mellan 1 1/2 till 2 1/2 timme (14-16.30). De dagar vi har aktiviteter eller ska iväg blir det bara 30-45 min på morgonen men sen kan hon sova 2- 2 1/2 timmar vid lunch och sen en 30 minuters vila igen på eftermiddagen (vid 16). Oavsett så sover hon dåligt på natten samt är svår att lägga vid 20. Jag kan inte komma ihåg hur vi gjorde med storasyster ang detta, jag har för mig att vi börja styra hennes sömn först vid 1 års ålder.
    Mat funkar fortfarande inte här :( är så trött på att försöka dag in och dag ut. Jag är helt övertygad om att hon kommer sova bättre och längre om hon bara åt lite mat, gröt, välling ja vad som förutom ersättning. Ska till BVC nu för att kolla att hon håller sin kurva och prata lite tips och trix ang mat.

Har för mig att de ska sova ca 16 timmar per dygn i åldern som våra är i. Min sover ca tre timmar totalt på dagen o resten på natten. Vad händer med nattsömnen för er om du provar styra lite på dagen? Tråkigt att det är svårt med maten för er. Inget som gillas? Hoppas kurvan är bra, tycker min lilla inte vuxit så mkt sista tiden o vi har koll i mitten av januari först. Men man kan ju bli lite hemmavan plus att lillan rör sig väldigt mkt när hon är vaken.
  • Blicka
    pco skrev 2015-12-17 12:57:47 följande:

Jo det skulle jag absolut kunna göra då det blir så. Det är nog mest jag för jag kan själv inte äta samma mat efter varandra, knappt dagen efter ens hehe.
    Men hur gör du om ni är ute? Mina vänner har barn även på förskola och de lämnas ju på morgonen så då försöker vi ta promenad o vara ute, men oftast får jag komma sen elr gå in när hon ska äta o gå ut sen igen, hur löser ni sånna saker? För sen ska de hämta på förskola igen o jag måste hem o laga mat o hon ska äta mellanmål osv (vilken går bra ute då hon kan äta yoghurt sånt) men det är bara min lilla som äter vid 11 deras äter vid 12-12.30 så de hinner ju vara ute där innan.

Våra små tror jag inte tänker på att de får samma mat efter varandra - de är ju från början bara vana vid en smak!

Kan det annars funka att ge mellanmål på fm så ni kan vara ute lite längre o skjuta fram lunchen lite eller blir liten för trött då?

Mattermos att lägga i en barnmatsburk är ju toppen då man är ute på utflykt! Varmt på några minuter. Då kan hon äta där ni är. Sen är ju vinterhalvåret lite knepigare pga vädret. Blöjbyte ute är ju inte så kul då...annars är det bara att gilla läget - lunch kl 11 är ju en ganska vanlig tid, även på fsk när de blir lite större så inget fel i tiden tycker jag. Med mina barn har måltiderna varit ungefär kl 7, (ev mellis vid 9.30) kl 11, kl 14, kl 16 o kl 18-18.30. Strävar dit med lillan nu också.
  • Blicka
    Tjej78 skrev 2015-12-17 20:09:21 följande:

Idag styrde jag lite på lillans sömn lite, hon sov 1 1/2 timme (9-10.30) på fm och sen 2 1/2 timme (13.30-16.00) på em. Sen kl 19.30 somna hon klockrent på 8 min i egen säng :) Nu får vi se hur natten blir...... Eftersom hon kan vakna flera gånger under natten och inte somna om om hon inte får mat fick vi idag tipset från BVC att inte ge henne mat på natten. Om hon inte får mat på natten kommer hon äta bättre och mer på dagen enligt henne. Naturligtvis kommer det bli jättejobbigt de första nätterna men värt att prova tycker vi, enligt BVC ska det "bara" ta 3-4 nätter att bryta vanan. Vi ska starta detta imorgon så det lär bli ännu mindre sömn nu men kanske hinner det rätta tills till julafton..... Ang maten så äter hon lite, två, tre skedar sen inte mer och det mesta åker ut igen. Hon verkar jätteintresserad av att äta men det precis som om hon inte vet vad/hur hon ska göra när hon får nått i munnen. Har kört med smakisar nu i två månader så man tycker hon borde klurar ut hur hon ska göra..... Vi har testat allt, alla puréer, alla grötsorter, vår mat, barnyoghurt, smoothies, klämpåsar mm. Har prövat att låta henne pilla med maten själv, låtit henne leka med sked medan jag försöker mata med annan, låtit henne leka med leksak medan jag försöker mata mm. Kanske har/får BVC rätt, om nattmatningen slutar eller rättare sagt att hon bara får mat en gång per natt så blir det bättre med all mat dagtid.

Kan säkert ha med nattmaten att göra. Hoppas det ger effekt o inte blir allt för jobbigt att bryta mönstret.
  • Blicka

Ikväll tog lillan sig helt plötsligt framåt! Julgranskulan var så lockande att hon ålade sig fram en liten bit. Så slut på husfriden här nu! Trevlig fredagskväll till er - här julkalenderdags.

Svar på tråden Majbebisar 2015