• Blicka

Majbebisar 2015

malle88 skrev 2015-12-01 20:08:04 följande:

Lillan had börjat försöka ta sig upp på knäna, så krypning är kanske inte långt bort :)

Hur går det för era små?

Märker också att lillan rör allt mer på benen o försöker komma upp på knän. Idag stod hon på tårna i magläge. Lugnet före stormen har jag börjat inse... Det finns så mkt småsaker i huset med två äldre barn!
  • Blicka

Ahh blir tokig av lillans suga o släppa vid amning! Är ju så mkt att titta på så att amma i lugn o ro knappt existerar längre! De gånger hon ammar utan att störas är när hon är trött typ kväll/natt/tidig morgon. De andra gångerna är det svårt så då är hon ju hungrig igen efter 1 1/2 timme. Riktig mat slukas, tom gröten börjar bli intressant o det är ju kul, men är inte redo att fasa ut amningen än. Hur är det för er andra som ammar?

• Blicka

Ja vill inte de små amma kan man inte tvinga på det heller. Bara det att jag inte är riktigt redo att sluta ännu ;)

• Blicka

Ikväll blev det lite dramatik här då det verkade som att lillan satte ngt i halsen. Hulkade o hostade o kräktes. Vi gav henne ryggdunk o det verkade hjälpa för hon var sig själv fort igen, men vi åkte till sjukhuset o kollade upp ändå o det var ok. Kan inte fatta var det ev kan ha varit? Kollar alltid golvet innan jag lägger ner henne eftersom vi har större barn med små prylar. Kanske bara ett hårstrå som hon fick i halsen? Min äldsta tyckte det var skrämmande o blev nog riktigt rädd. Han sa sen att det var skönt att lillan inte var sjuk. Otäckt var det o nu ska jag försöka sova... Hoppas ni alla mår bra!

• Blicka
    malle88 skrev 2015-12-06 22:43:22 följande:
    Usch och fy, sätta i halsen är en mardröm för mig :( skönt att det gick bra! Och ni gjorde rätt som åkte in tycker jag. Hoppas hon mår bra och att hon snabbt glömmer det. Värre är det väl med storebror. Hoppas du sover gott och inte drömmer mardrömmar
    Ja det var ju en mindre trevlig upplevelse detta. Inget jag önskar uppleva igen! Jag hoppas jag kan sova som sagt...
  • Blicka

Sovit har vi gjort o lillan är precis sitt vanliga glada jag! Idag fick lillan smaka avokado vilket hon tyckte bra om, burkmaten ratades dock!

• Blicka
    malle88 skrev 2015-12-07 16:42:32 följande:
    Åh avokado har vi inte smakat än, det måste jag prova :) skönt att ni kunde sova och att hon verkar ha glömt det!

idag blev det fisk och rotsaker och det tyckte hon mycket om. Men mest gillar hon fruktpureer och apelsin. Då får man mata fort ;)

Vi är lite tillbaka till tillståndet när hon började rulla. Hon lägger sig på mage och försöker krypa men kommer inte längre och blir arg. Gansk frustrerande för oss båda ;)
    Lillan kom upp på tå idag i magläge. typ plankan så det händer ngt litet varje dag! Jättespännande! Dessutom älskar hon när bröderna tokar sig - hon skrattar så!
  • Blicka
    Jordgubb90 skrev 2015-12-08 10:58:13 följande:

Hej hej!

Jag har inte hunnit läsa era inlägg så jag kanske upprepar mig. Men tänkte bara höra med er hur era bebisars mat och sovtider ser ut?

Min kille är 8 månader (född en månad för tidigt).

Vi har haft olika perioder med hans sömn. I början vaknade han varje timme och hade ingen koll på dag och natt. Sen när han var ca 5 månader hade vi en helt okej rutin. Han somnade runt 19.30 i egen säng och vaknade var tredje timme och ville ha mat.

Nu när han är 8 månader sover han inte alls för natten vid 19.30 utan snarare kring 22.30, och detta för att han vägrar att sova ensam. Han vill bara sova om han ligger nära oss. Och han vill inte sova i famnen där vid 19.30 för då är han alldeles för nyflken på allt. Så hans tider är alltså 22.30-ca 02.00 (mat) 02.00-05.00 ligger och han bökar och sover om vartannat. Vid 05.00 skriker han tills någon går upp och leker med honom och efter ca 15 minuter är han trött igen och ligger och sover och bökar om vartannat till ca 08.00.

Han äter riktig mat och gröt och välling.

Självklart är det jobbigt då jag och mannen aldrig får någon egentid. Men vad ska man göra? Ska vi fortsätta envisas med att lägga honom 19.30 som tidigare trots att det bara blir flera timmars kamp eller ska vi bara gilla hans nya rutiner? Kommer vi få problem i framtiden om vi låter han somna 22.30 för natten? Alternativet är väl att vi lägger oss 19.30 men då är det bara att lägga sig när man ätit middag... Det går ju inte...

Vad tror ni? Någon som har det likadant?

Min erfarenhet är att det är lite knöligt runt åtta månader pga utveckling. Några tankar jag får är dock hur sömnen ser ut på dagen o när sista luren är? Om det blir för sent kanske han är för pigg vid 19.30. Ang rutiner tycker jag man ska göra det som känns bäst för ens egen familj. Alla rutiner passar inte alla familjer!
  • Blicka

Jätteförkyld liten tjej vaknade precis stackars liten... Klart att även hon skulle bli dålig när alla andra mer eller mindre är förkylda, men hade mer än gärna tagit lillans baciller! Nu högläge o så får vi se när hon somnar om och hur resten av natten blir.

• Blicka

Malle - natten var helt ok, men hon är så snorig, rosslig o hostig. Inte kul.

Jo men syskon drar säkert! Upp på knäna kom hon idag!

Kul att din lilla lärt sig sitta! Heja heja

Svar på tråden Majbebisar 2015