• Blicka

Majbebisar 2015

Lillan är feberfri sedan i måndags, men inga små tänder här inte!

Roligt att du känt att tänderna kommer! En milstolpe även det.

Idag lämnar sambon de stora på skola/fsk. Lyx att slippa gå ut i regnet!

• Blicka
    pco skrev 2015-11-25 23:17:13 följande:
    Va skönt att hon äntligen är feberfri.
    Här är lillan nu dunderförkylf, 38,3 i feber o super hostig :( o äter inte mkt o dricker inte mkt heller :(
    Usch vad tråkigt. Min mellan fick feber igår, 38.8. Så idag blir det nog mkt att fixa med.
  • Blicka
    Serah skrev 2015-11-26 13:03:41 följande:

Min lille hade också en släng av feber förra veckan. Men tänder är det inte. Hans två har redan kommit fram och syns jättebra nu ^^

Men han var tvärförkyld. Hostade nös och snorade. Under natten var han verkligen kokhet och hade nig upp emot 40 grader. Vi hade bara en örontemp då som visade 38.7 men han kändes varmare ön så. Dagen efter skaffade vi rumptemp och febern lös med sin frånvaro. Skönt det.

Själva smakisar och mat går lite trögt här. Vill börja med välling men hade helst velat vara hos allergimottagningen först. Ska förbi idag om det finns mjölkfri välling och ersättning på det lilla Ica som finns här i byn. Senaste veckan har nämligen varit att amma varannan timme. Så jag tror att min mjölk börjar sina lite på kvällarna. Eller iaf inte mätta lika mycket.

Har ni märkt nåt sånt? Elle har alla ni gått över till välling eller gröt på kvällarna?

Lillan är inte så förtjust i gröt o välling har vi inte provat (ingen av våra barn har ätit välling) så amningen är fortfarande aktuell här om än det känns som om hon inte står sig så länge/har ro att amma. Vanlig mat slukar hon mer än gärna! Men runt halvåret är det ju knöligt att amma - så mkt annat att se runt om.

Två tänder Serah kul! Inga känns här. Men går bra att tugga smörgåsrån ändå!
  • Blicka
    MammaMia91 skrev 2015-11-26 17:38:12 följande:

URSÄKTA LÅNGT INLÄGG
    Inte varit aktiv här men måste skriva av mig om de närmsta dagarna här som varit så jobbiga.. Min lilla Sofie är nu 6 månader (idag blev hon 6 månader faktiskt).
    I söndags märkte vi att något inte stämde, hon började kämpa med andningen men lät mest hel, hon höll på att bli förkyld. Hon fick även lite feber så hon fick alvedon. Natten till i måndags sov hon oroligt hela natten och började hosta och på morgonen vaknar jag av att hon andas jätte konstigt. Jag tar upp henne och känner att hon är väldigt varm så jag tar tempen, 39,9 visar den. Så jag ger alvedon sen lyssnar jag lite på hennes andning och tar beslutet att ringa vårdcentralen. Vi fick en tid bara någon timme senare och under tiden försöker jag få i henne lite ersättning och lyckas med det, men det tar tid.
    När vi kommer till vc så sover Sofie och läkaren lyssnar på hennes lungor och hör att det är rossligt. Vi blir skickade till labbet för blodprov och då vaknar hon såklart. Vi går till väntrummet för att vänta på svaren, då börjar Sofie andras konstigt igen. Vi kommer in till läkaren och får provsvaren som visar en liten förhöjning. hon hör hur Sofie andras, men börjar ändå på att skriva recept på antibiotika och hostmedicin. Men hon ångrar sig snabbt och skickar oss till ett annat rum så Sofie ska få inhalera lust (jag vet inte vad för luft) men vi gör detta i 2 omgångar och hon låter genast bättre. Vi får vänta i väntrummet lite till och då börjar hon andas annu mer konstigt än innan. Vi kommer in till läkaren igen och där bestämmer hon att hon skriver en remiss till barnakuten.
    Vi åker dit och dem lyssnar på Sofie, dem sätter en kanyl och kallar in öron-näsa-hals läkare som bedövar hennes näsa och kör ner en kamera för att kolla halsen. Det kommer in en till med mer erfarenhet (alltså en öron-näsa-hals läkare) och kollar igen. Då säger läkaren KRUPP! Alla läkarna försvinner, sen kommer en sköterska in och berättar att det är FALSK KRUPP, och det är skönt för riktig krupp är allvarligare, men Sofie har en allvarlig form av falsk krupp. Vi blir inlagda och Sofie får inhalera adrenalin en gång i timmen första timmarna. Stackarn gillar inte folket i vita kläder. Vi låg inne i 2 nätter. 
    Nu är vi hemma och hon är RIKTIGT förklyld (en mans förkyldning). Läkaren sa att det är sällan dem stöter på så små barn så förkylda. 

Hej o välkommen! Vad jobbigt det måste ha varit för er. Min mellan på 2 år har också falsk krupp i samband med förkylningar. Vi har åkt in en gång o fått adrenalin, de andra gångerna har vi lyckats stävja hemma genom upprätt läge. Men det är väldigt otäckt.
  • Blicka
    Serah skrev 2015-11-26 17:46:03 följande:
    Mina andra gossar har tyckt om välling och jag tycker att det var mysigt att krypa upp i sängen med bebis och flaskan :) blir inte så mycket kladd heller.

Kul att din flicka slukar maten! :) här går det bra några skedar men sen åker tungan ut och han tappar intresset totalt. Lite svårt det där. Jag funderar på att testa blw metoden men nja, jag vet inte. jag tycker det är så svårt att gå från amning till mat. Jag blir som en nybörjare vid varje barn haha. Men det kanske har med att göra att alla är olika ;)

Håller på att prova mannagrynsgröt just nu. Och det är som allt det andra. Funkar oftast första dan men andra så är det mest ut efter några skedar. Håller på att bli tokig snart haha

Skönt att din lilla blivit feberfri. man tycker ju att de borde få vänta lite till innan alla dessa febersjukdomar kommer til dem men men. Inte lätt när man har äldre syskon.
    Jag har kört med mycket plock åt mina barn, nr två skulle äta själv från tidig ålder o klarade bitar bra. Funkade jättebra!
  • Blicka
    Serah skrev 2015-11-26 20:16:26 följande:
    Jasså? Jag är bra sugen på att testa den metoden eftersom det kanske ger mer intresse för mat. Ska läsa på lite mer ang den så får vi se :) det enda jag är orolig för är ju just ifall han sätter i halsen :( jag har inte gått nån kurs i hlr så jag vet inte riktigt hur man ska göra om olyckan är framme :(

Hur gammal var dina barn när du introducerade plock? Och vad började du med ? Kan jag börja med plock fast jag börjat med att mata honom? (Dumma frågor kanske :p)
    Mina har nog alltid erbjudits ngt att ta själv/hålla i handen vid måltider samtidigt som jag har gett med sked. Har inte kört ngn metod utan efter eget huvud o efter vad barnet visat intresse för. Men med min tvåa blev det exvis kokt potatis/grönsaker i bitar, majs, makaroner mm. Ngt lite att plocka med samtidigt som jag matade. Mkt roligare att äta om man får kladda lite tyckte han! Om lillan önskar samma får vi se. Älskar att plocka med smörgåsrån o majskrokar iaf!
  • Blicka

Hör är det också rörligt - stor skillnad på bara två-tre dagar. Rullas, roteras o skjuts bakåt. Undrar när det blir framåt. Nu är det till att ha koll på alla småsaker som de äldre har framme o barnsäkra!

• Blicka
    pco skrev 2015-11-28 21:41:52 följande:

Hej tjejer nu när lillan vart sjuk så har hon sovit i min famn o brevid mig. Innan så somna hon själv o sov själv i sin säng.
    Hur hittar man tillbaka dit? Dock somna hon i egen säng ikväll men vakna 2h senare o var jätte ledsen, la henne brevid mig i våran säng o somna om.

Min erfarenhet är att det brukar rätta till sig när de små kryat sig o om man håller samma linje som tidigare. Sen behöver de ju mer närhet vissa perioder o då ska de få det. Men hoppas ni hittar ett sätt som funkar för er när hon blivit frisk.
  • Blicka
    Tjej78 skrev 2015-11-29 20:39:18 följande:

Så blev det en tur till akuten idag :( Lillan fick hög feber inatt (39,4) och den ville inte ge med sig. Sen eftersom feber kom flera dagar in i förkylningen och var så hög blev jag orolig för att det var en till njurbäcksinfektion. När hon inte ville ha någon lunch och inte kunde sova och fortfarande hade 39,2 körde vi in. Fick ett bra bemötande och de förstod min oro för njurbäcksinfektion så vi fick vänta in ett urinprov vilket gick ganska snabbt och fick besked att urinprovet var bra, helt normalt. Det är bara en vanlig förkylning med hög, envis feber..... Nu har hon kommit till ro och sover, håller tummarna för en bra natt.

Men usch så tråkigt med feber, men skönt urinprovet var bra. Hoppas febern ger med sig snabbt!
Svar på tråden Majbebisar 2015