• malle88

Majbebisar 2015

Blicka skrev 2015-12-30 07:16:22 följande:

Hej alla! Lillan har lärt sig klappa händer - ser så gulligt ut! Så otroligt vilka framsteg våra små gör, kommer ngt nytt nästan varje dag. Önskar alla ett gott slut på detta år då vi fick äran att bli föräldrar åt våra små!

Gud så gulligt! Det är så roligt att se allt lär sig (och lite otäckt). Lillan ställde sig i badbaljan häromdagen när jag vända mig för att ta tvål. Tur nog fick mamma tag i henne annars hade hon åkt ur rakt i kaklet :/

Gott nytt år på dig. Jag tycker har varit det med lärorika året hitills :)
  • malle88
    Blicka skrev 2015-12-31 07:17:26 följande:

Malle- men att hon ställde sig upp?! Ja det gäller att ha koll nu! Tur att det gick bra. Lillan hon ålar allt mer så ögonen måste vara med nu! Undrar när krypandet kommer? Stod på alla fyra igår på händer o tår!

Tråkigt med feber för lillan, men ni får säkert en jättemysig nyårsafton. Vi är fortsatt hostiga o förkylda o ska ha ikväll. Blir nog sent o sovmorgon lär vi ju inte få imorgon, lillan brukar vakna kl sju som en klocka. Blir film för barnen o mys i soffan imorgon ;)

Hon tog tag i kanten och drog sig. Hon har aldrig tidigare gjort det men nu hade hon väl hjälp av vattnet :/

Vi står still på krypfronten, hon står på alla fyra men sen är det stopp. Så jag antar att hon en dag bara börjar :) du får ha ögonen på skaft iallafall om hon ålar :)

Hoppas ni får ett trevligt nyår. Se på film tycker jag gott räcker ;)
  • malle88

Vi har verkligen katastrof med sömnen nu. Hon vaknar ca sex gånger per natt och vill snutta. Gissar det är nåt närhetsbehov som väcker henne. Hon accepterar inte heller att sova någon annanstans än i vår säng. Lyfter jag över henne i sin säng sover hon max en halvtimme, om det ens går. Jag är dessutom sämst på att samsova, normalt rör jag mig mycket och när jag ligger still sover jag knappt en blund. Hur är era nu?

• malle88

Serah - jag beklagar :(

Blicka - hon krånglar fortfarande men det har blivit bättre. Inatt vaknade hon bara fyra gånger (i vår säng såklart ^^). På dagen går det bättre. Hon ammas till sömns på fm och em. Jag försöker dra ner på dagen men nu när hon varit sjuk har hon inte velat äta så nu är vi tillbaks till ruta ett.

Varför vill hon inte sova på dagen?

• malle88

Lillan har börjat krypa baklänges nu, och är en riktig marodör. Hon tar allt hon kommer åt. Dessutom så har hon börjat försöka resa sig och når då ännu lägre. Men hon leker inte så mycket nu, tittar på en sak och kastar bort den. Så hon kräver uppmärksamhet hela tiden, vilkrt är ganska påfrestande. Vi är fortfarande isolerade pga hon är så himla snorig, annars hade vi lätt åkt till ÖF så hon kunnat röja en stund :)

• malle88

Ang välling

Nu äter lillan gröt kl 19, ev bad, pyjamas och sedan lugn lek i sovrummet med dämpad belysning. När hon börjar klia sig i ögonen ammas hon till sömns. Tar ca 30-60 min. Funderar dock på att ge välling även om jag inte egentligen vill att hon ska ha nappflaska, för nu äe det bara 1 1/2 vecka tills jag börjar jobba lite kvällar :/

• malle88
    Blicka skrev 2016-01-04 18:59:39 följande:

Testat välling - bara skrik som med gröten så ingen hit alls så här första gången... I en flaska kom det för fort o i den andra för långsamt. Vet inte om jag ska testa igen eller fortsätta med gröten. Känns ju som att jag vill ge ngt kvällsmål innan läggdags så inte middagen blir det sista målet. Svårt detta! Vill också kunna känna att jag inte är låst till läggningarna utifrån amningen, men vad ersätta det med? Måste fundera.

Finns det ingenting du kan muta henne att äta på kvällen som hon tycker om? Smörgås eller fruktpure? Eller ha bröstmjölk i flaskan? Tänker det kanske är lättare att ändra om ni bara får in rutinen att äta/ta flaska i kvällsbestyren :)
  • malle88
    Blicka skrev 2016-01-04 19:01:17 följande:

Ang sömn så är lillan orolig just nu o har svårt att slappna av. Hon tränar benen hela tiden när hon ligger ner... Inte lätt att somna då inte?!

Nä det där känner jag igen ;) här tar hon gärna sats och spänner kroppen när hon inser att hon håller på att somna. Den där profylaxandningen kommer väl till nytta då ;)
  • malle88

Vi har börjat fundera kring ny bilstol. Det är ett tag kvar, sist vägde hon sju kilo, men det kommer. Jag fick tips om en besafe izi puls men tyckte den var ganska dyr, dessutom är den tydligen klumpig. Så funderar på en maxi cosi mobi istället. Ni som har barn, vad har ni? :)

• malle88
    Serah skrev 2016-01-07 10:29:17 följande:

Nu spammar jag visst lite i tråden...

Men hur gör ni när det är så kallt ute? Jag vill inte ens gå ut nu med minstingen. De äldre barnen får vara ute en stund men jag vill helst inte att de ska vara ite längre stunder. Äldsta får dessutom köldfläckar i ansiktet om han är ute länge om det är kallare än -9.

Just nu är det -21 här.... Hua!!

Och sömnen krånglar här med. Lillen har vaknat varannan timme, antingen ledsen eller redo att gå upp. Ligger och viftar och nyper mig i ansiktet >.< på dagarna är det väldigt sparsamt med sömn också...

Jag har för mig det finns feta krämer att smörja på ansiktet :) vi måste ut för hundarnas skull, men vi har bara -18 nu ;) ullunderställ, overall, balaclava, mössa, raggsockor och vantar kör vi. Sen fårskinn och åkpåse i pulkan (lättare än vagn ;)). Kör motorvärmaren i bilen så det räcker med fleeceoverall, säkrare så :) men overallen är alltid med ifall bilen skulle dö eller nåt.

Sömnen krånglar verkligen. Hon har vaknat flera gånger och trott det är morgon :( ligger och pratar och pratar. Hoppas det går över snart...
Svar på tråden Majbebisar 2015