-
Vi provade den men det var helt onödigt då hon bara slicka bort det direkt o käka upp det. Vi provade två gånger sen gav vi upp faktiskt.Tjej78 skrev 2016-02-25 19:14:39 följande:Det är en gel som man smörjer in och de ska lindra besvären och svullnaden i tandköttet. Ska va 100% naturlig och ofarlig att svälja. Jag tror si så där på det därför undra jag om någon testat :)
-
Härligt att vi alla är någorlunda friska :)
Vi har gjort i ordning rummet som lillan ska ha o inrett lite grann o tapetserat o sånt. Dock har vi insett nu när hon har så mkt grejer o mer lär det bli att vi får nog byta rum med hennes. O vi har nyligen tapetserat o tagit bort en vägg o lagt golv o tak o allt nytt, så nu är det bars o börja om, min man är inte jätte glad på mig o menar på att jag skulle väl ha tänkt på detta lite tidigare innan alla tapetseringar o målningar osv haha. O nedervåningen är ju inget alternativ lixom, vill ju ha sovrum nära henne. Dock sover hon fortfarande med oss,
Undrar som du Malle, när ska era börja sova i eget?
Här har det gått fort oxå, igår lärde hon sig äntligen att klappa händerna, idag på Universeum sa hon 'wow' efter mig o sagt det hela dan efter åt också. Nu kan hon säga mamma,pappa,titta, dä(där),hej, wow :) så kul. Samt att hon idag också stod på knäna o drog sig upp på fötterna men hade händerna i golvet såklart.
Hon vill knappt tyvärr ens gå ett steg när man håller i henne än :/ så det lär dröja på den fronten iaf.
Hur tänker ni med potträning? Min BVC sa att vi kan redan nu börja sätta henne där då och då både med och utan kläder för o börja vänja henne. Satte henne idag första gången utan kläder o hon tyckte det va kul :) -
Åh härligt med Norrland Blicka :) får se om vi tar oss dit så småningom om jag är där i från, från början o har vänner o släkt som inte sett lillan än. Vart i Norrland beger ni er? :)
*avis :p -
Jag förstår hur du tänker. Min lilla ställer sig inte alls upp, hon bara sätter sig o när man höjer henne i händerna framför för att hon ska ta ett par steg till mig så lutar hon sig bara o gnäller. Men är detta något hon ska kunna på 10mån kollen?Serah skrev 2016-03-03 10:49:51 följande:
Hur står det till med alla? Ni kansle har fullt upp med lov osv? Hoppas bara ni är friska :)
Har en liten fråga. Vi var på 10 mån kollen igår. Han kunde knappt hälften av det BVC tanten frågade om. Han kan inte slå klossar mot varandra, verkar inte förstå innebörden av det vi säger, går inte längs med möbler (ställer sig upp på knä, ibland ställer han sig), säger direkt inga ljud som påminner om riktiga ord (om inte baba, papapa osv räknas). Känner ibland att man får sån prestationsångest av att gå på BVC. Man börjar ju fundera om lillen är sen, och hur dåligt det är.
Klarar era småttingar allt det där?
Det med att slå med klossar, om du ger något annat gör han det då?., för min lilla började med att slå ihop hennes nappar o sen med allt annat o sen klappa händerna. Hon har lixom tagit det i olika steg.
Vad menar de med pinceppgreppet??är det på något speciellt sätt de ska börja plocka? För min lilla plockar maten bara så med handen. -
Härligt med en liten semester:)Blicka skrev 2016-03-07 18:58:25 följande:
Äntligen hemma! Även om vi haft ett toppenlov med mormor o morfar. Lillan har som sagt börjat gå med stöd o så ska det vara hela hela tiden... Mellan har hoppat över dagsömnen hela veckan o stått superbra på ståbräda när vi varit ute med vagnen. Äldsta har busat i snön o tränat längskidor. En annan har faktiskt hunnit med lite egentid också. Det enda som fattades var sambon som var kvar hemma. Känns kul att vara samlade igen!
Hur har ni andra det?
Här har vi vart sjuk igen, jag blir galen på detta. O hon har fortfarande slemhosta.
Har ni hållt er friska?
Hur går det med nattningen?
Här är det krångel igen, hon bara sätter sig upp hela tiden o far runt som en virvelvind. -
Åh va duktig hon är son står mot saker osv :)malle88 skrev 2016-03-01 19:43:19 följande:Hade jag gjort så hade min man begärt skilsmässa, haha. Han hatar att renovera :P vi har ett litet badrum mellan sovrummen men vi kommer prova iallafall. Vi kommer även att ställa in bäddsoffa och fåtölj i hennes rum som kan användas vb. Tror att hon nog skulle sova i egen säng om inte jag var världens lataste och liggammade varje natt ;)
Min lilla har börjat säga he (hej) och dä (pekar på nåt). Även maamaa slinker ur ibland när hon tittar på mig *stolt* :) hon kan ställa sig upp men vill absolut inte att vi håller henne i händerna utan står mot soffan/stolar/vagnen m.m.
Jag sätter henne rätt ofta på pottan när jag går/vi ska byta blöja. Hon tycker oftast det är roligt, ibland kissar hon, ibland inte :) gör ingen stor grej av det direkt :)
Ja vi gör inte heller sån stor grej av pottan, brukar sätta henne dör en liten stund innan hon ska bada, men hon vill inte så länge, mest som en lek :) -
Okej, hur gör ni så hon kommer lättare till ro?Blicka skrev 2016-03-08 09:31:01 följande:Vi är förkylda men vid gott mod. Trist att ni inte känner er pigga!
Nattningen är rätt bra nu. Hon stökar på lite men kommer lättare till ro själv än för några veckor sen. Går verkligen upp o ner.
Hur är nätterna då? Stök då med?
Min lilla är en periodare, för ett tag sen så kunde vi lägga henne i sin sång o så sjunger vi osv efter bokläsning i knät o sen säger jag godnatt, mamma är här osv och släcker lampan så har hon pillat runt lite medans jag stryker henne på ryggen så somnar hon, men nu sätter hon sig heeeela tiden upp (innan satte hon sig bara upp när hon vaknat på morgonen) o jag vet inte hur jag ska gå till väga. Jag försöker att bara lägga ner henne igen men hon blir ledsen. I kväll sa jag godnatt o gick ut o tänkte att hon kanske somnar själv efter hon bökat färdigt men då gallskrek hon för det. O tar jag upp henne o väger henne så blir Jon ledsen för det o bara slingrar sig. Så aa what to do lixom?
Tillslut tog hon snutten o låg stilla så strök jag henne på ryggen o sjung en sång o somnade. O sover hon för natten så är det sällan hon vaknar o gör hon det så får Jon ligga i våran säng o somnar om.
O innan detta så låg vi brevid henne o ibland kunde flytta över (ej längre) i ibland låg hon kvar tills vi kom o la oss men jag vill inte det längre sen hon ramla ner från sängen, jag vill inte att hon ska ligga där själv.
Ja, ursch va vi alla är snoriga hela tiden :/ -
Ahaa okej, ja det kan då inte min lilla än, får väl se vad de säger.Serah skrev 2016-03-07 21:29:00 följande:Stå gör han emot saker, men går gör han inte.
Som det låter på min BVC sköterska så låter det som om de ska kunna det.. :/
Pincettgreppet har vi faktiskt övat på nu i veckan. Köpte några majs- och morotsringar som är små och bra att öva på. Så ibland blir det ett pincettgrepp, där man tar små saker med pekfingret och tummen.
Men slå klossar eller annat mot varandra är fortfarande klurigt. Han tar en sak och kastar bort den om han får en till sak framför sig. Ska prova nappar :)
Men så känner jag att barn lägger olika stort fokus på vissa saker att lära. Min lilla kille verkar ta det soft med att lära sig gå tex eller klappa händer. Jag själv försöker visa honom när jag klappar händer, men nä haha han skrattar bara :) lite framsteg gör han ju, men i sin egna lilla takt.
Låter som ni haft det superbra blicka! :) kul att få tid med lite eget också.
Måste bara säga att jag hade så mysigt med minsta idag. Min man försökte få honom att somna vid 9, han provade att lägga lillen i spjälsängen och sen i vår sång för han vägrade somna där. Efter det gav han upp och lät mig ta över. Lillen bara busade och var glad. Men när jag lade mig bredvid lillen och började sjunga så låg han på sin kudde, satte sig halvt upp och tryckte huvudet mot min bröstkorg upp mot halsen och somnade så, det tog kanske max en minut allt det. Och det var så mysigt!! Mitt hjärta smälte rejält då :)
Ja, det är bara att öva o öva så kommer det så småningom om, alla lör sig i olika takt.
Här älskar lillan de små mjuka torkade frukterna, kanske är bra pill om något är lite godare? :) -
Oj va mkt stavfel det blev med telefonen Blicka. Hoppas du förstår vad jag menar :p
-
Jag provade det ikväll, jag sa godnatt o gick ut o ställde mig precis utanför bara. Hörde hyr hon for runt o så blev hon ledsen så jag gick in o la ner henne igen, då blev hon oxå ledsen. :( mamma hjärtat känns. Känns som om kvällsläggningen inte plötsligt blev så positivt efter myset med bokläsning. Känns tråkigt att hon ska behöva bli ledsen innan hon ska sova. O så vill jag inte ta upp henne hela tiden men då känner man sig taskig o aa som en dålig mamma :( ursch! Detta har verkligen blivit jobbigt för oss båda känns det som. Vi har alltid kunnat lägga henne så lätt (förutom för en liten period för ett tag sen) så jag är inte så van vid detta.Blicka skrev 2016-03-08 22:46:45 följande:Vi gör nog inget annorlunda utan tror hon är tryggare i sig själv. När jag lägger säger jag godnatt, vi ses när du vaknar o så stryker jag på ryggen. Sen brukar jag ligga i vår säng som står bredvid tills hon somnat. Ibland ställer hon sig upp men hon lägger sig ner efter en stund. Vad händer om du provar att låta henne stå en stund? Lägger hon sig ner själv?