• Blicka

Majbebisar 2015

Måste få fråga hur era små sover på natten - rygg är ju rekommenderat men nu börjar det vändas runt här till mage! Vi har ett babynest men hon försöker vända runt i det o blir jättearg då hon inte kommer runt. Tog bort det igår o klart hon vänder sig på mage o sussar gott! Hon är inte lika duktig att vända själv från mage - rygg. Jag vände en gång igår o sen vips tillbaka på mage igen... Sen blev det babynestet när hon somnat djupare.

• Blicka

Nu verkar lillan ha hittat sidan att sova på, men ska lägga ngt under madrassen. Kudden är borta i o med att vi haft babynest. Tack för tips!

I helgen har lillan pratat en massa! Så kul! Hon brukar vara så tyst, kanske tyckte hon det var tyst när bröderna var med farmor o farfar i helgen?!

Hur mår ni andra?

• Blicka
    malle88 skrev 2015-11-16 10:43:03 följande:

Lillan sover jättedåligt nu, nån mer med samma problem? Vaknar ca 6-7 ggr/natt. Misstänker att hon äter ikapp för hon ammar dåligt på dagen. Minsta ljud och hon slutar äta. Tror jag kommer få krupp på maken som "bara" ska fråga något när jag ammar...

Lillan störs också jättelätt vid amning så är inte helt lätt att få det att flyta på. Ibland får vi avbryta o sen fylla på igen en stund senare då hungern tar över för nyfikenheten!
  • Blicka
    malle88 skrev 2015-11-17 10:26:15 följande:

Kan man flytta en vilostund? Lillan sover 20 min efter frukost och lunch och sedan gärna två timmar mellan 16-18 :O behöver jag säga att hon är svårsövd sen? Skulle gärna ha de tvärtom :)

Jag skulle försöka sova om efter lunch om hon vaknar efter 20 minuter. Kanske en sömnskarv som gör att hon vaknar just efter 20 minuter. Var sover hon? Vagn/säng?
  • Blicka
    Tjej78 skrev 2015-11-17 12:49:32 följande:
    Ja, jag undrar också om det kan va tänder. Ibland blir hon jättearg om hon inte får nått hårt som hon kan sitta och gnaga på :) Har försökt känna och titta men jag kan i alla fall varken känna eller se några men de är kanske värst för dom precis innan de bryter igenom.

Idag har vi dessutom fått vaccination (ligger lite etter pga att vi låg inlagda när hon var 3 månader) så vi får se hur denna eftermiddag, kväll och natt blir....
    Hoppas ni klarar er från biverkningar!
  • Blicka

BVC o läkarkontroll idag för lillan. Gick bra! Sex månader i slutet av veckan, 66 cm lång o 7045 gram tung. Tror tänder är på gång här med! Dagsömnen koncentrerad till tre lurar, ibland fyra. Mat är kul o nu ska vi börja introducera lite kött/fisk/kyckling.

• Blicka
    malle88 skrev 2015-11-17 19:42:54 följande:
    Blicka skrev 2015-11-17 13:48:07 följande:

Jag skulle försöka sova om efter lunch om hon vaknar efter 20 minuter. Kanske en sömnskarv som gör att hon vaknar just efter 20 minuter. Var sover hon? Vagn/säng?

Tack för förslagen. Vi har dåligt med promenadvägar, ett par hundra meter grusväg som hon inte är jätteglad att skumpa på :( men om vi är i stan sover hon bra i vagnen. Hon brukar sova i våran säng på dagen. Ska prova att söva om imorgon, tack för förslagen.
    Hoppas det lyckas!
  • Blicka
    malle88 skrev 2015-11-17 19:46:23 följande:

Gjorde sötpotatis- och päronpure idag. En dunderhit :)

Lät gott lillan fix smaka lax idag, det gillades!
  • Blicka

Osaltat smör är perfekt till våra små!

Jag tyckte det blev lättare att göra samma mat till alla då mina äldsta blev lite större o kunde äta lite bitar. Bara att komma ihåg att ta av lite innan man saltar. Innan dess gjorde jag i ordning o frös in olika rätter med lite variation.

• Blicka
    malle88 skrev 2015-11-19 07:26:24 följande:

Provade att söva om lillan på lunchvilan och då sov hon 1,5 timmar till. Tack för tipset Blicka :) hoppas det håller i sig

Vad roligt att det fungerade! Hoppas det fortsätter så
Svar på tråden Majbebisar 2015