• Serah

Majbebisar 2015

pco skrev 2015-09-22 20:19:32 följande:

Här har vi en riktig jobbig period. Lillan har varit förskyld förr förra v men ätit bra o sen blev hon bättre i två dagar o sen vart super förskyld igen med värsta hostan som följd. Hon varken äter elr sover. Idag har hon endast ätit 220ml ersättning på ett dygn samt lite fruktpuré o vatten, inte sovit mer än 1,5h på hela dagen. Då hon hostar upp massa slem. Har fått ventoline som ej hjälpt något. Imon ska vi tillbaka till barnmedicin för en ny bedömning. Ursch det är såååå jobbigt att se henne såhär o ingen av oss sovit något heller då hon inte kommer till ro o hostar så mkt o jag har suttit med henne i famnen nu ett dygn då jag satt henne i babysittern två gånger idag för att kunna gå på toa :/ .. Jag har astma oxå så är rädd för att lillan har förskylningsastma :( stackars min lilla plutt som knappt kan låta heller något då hon har blivit så hes :(

Åh stackars liten! Och er med för den delen! Hoppas de kan hjälpa på barnmedicin. Men om hon har astma så kan hon ju få den medicin hon behövde. Så det är väl både bra och dåligt om hon skulle ha det :/

Härligt iaf att höra om alla era dop! Det låter så mysigt ^^

Vi är lite småförkylda här. Har varit några sega nätter med nästäppa och fler matningar så jag är supertrött om dagarna. Och han vägrar sova några längre stunder utan nån halvtimme här eller där.

Men annars bra. Känns som om tiden knappt räcker till med tre barn haha :) så mycket som ska hinnas med innan alla ska lägga sig.
  • Serah
    Blicka skrev 2015-09-23 09:33:44 följande:

Tre barn tar sin tid - men kul är det tycker jag! Mysigt att se hur de relaterar till varandra även om bråken är sådant jag gärna slipper!

Ja visst är det kul! :) tyvärr har vi haft en liten tuff period med de två äldsta men jag hoppas det gett med sig nu. Hur gamla är dina äldre barn?

Mina äldsta är helt kära i sin lillebror. Äldsta vill ha lillebror i knät och pratar massor med honom och gör så han kiknar av skratt :) och mellansonen älskar att ge pussar och kramar (lite för mycket ibland kan det kännas som) de gör allt för att få sin lillebror glad. Om de ändå kunde göra så mot varandra också haha ;)
  • Serah
    pco skrev 2015-09-23 12:49:23 följande:

Nu har vi va där och i och med att ventolinet inte funka så sa han att det varken va astma elr krupp, bara en vanlig förskylning med följd av hosta, så vi skulle avvakta veckan ut så har det inte blivit bättre nästa v så skulle vi komma tillbaka., men med tänkte på att jag har astma så måste vi vara väldigt observanta.

Tack så mkt för hjälpen :)

Hoppas förkylningen går över snabbt då. Låter inget roligt alls så som hon har det :(
    Blicka skrev 2015-09-23 15:50:24 följande:

Lillan hittade sina fötter nyss! Vilken lycka hos henne

Åh så kul! :) min pojk leker mest bakåtvänd ostbåge när han ligger ner, haha. Så han har inte riktigt hittat sina fötter än. Jag tror han försöker komma på hur det var han gjorde när han lyckades rulla. Han gjorde det flera ggr under två dagar sen tog det stopp. Han glömde det eller nåt. Det han däremot kommer ihåg är hur han kan rulla från mage till rygg. Så så fort man lägger honom på mage så rullar han runt och ligger och skrattar :p
  • Serah
    pco skrev 2015-09-24 09:24:54 följande:

Åh tack så mkt :)

Här är det oxå ostbåge på lillan men inget mer tyvärr.

Hur går det för er andra med mat? Någon som har hittat något som er lilla tycker om? Elr kör ni mer på amning elr ersättning?

Skulle precis gå in här och fråga om mat jag med :)

Vi ska börja med smakisar. Har lite potatis jag ska koka. Men hur mycket ska man ge egentligen? Vi testade förra veckan och han slukade flera teskedar (vart väl max fyra) men så vart det tvärstopp i magen hehe.

Känner att han är väldigt intresserad av den mat vi äter. Så det vore kul att börja när man ser att han har intresse i det.

Sen vet jag inte hur vi ska göra med gröt och så om vi ska prova med mjölkfritt direkt eller med vanlig gröt med mjölk.

Hur går det för er?
  • Serah
    malle88 skrev 2015-09-25 08:31:12 följande:

Gud vad det krånglar med amningen nu. Hon börjat med att ta ett-ett par sug på bröstet vid amning, släppa och börja om. Kan hålla på i över 10 min, gärna i kombination med att spänna hela kroppen och trycka ifrån med fötterna (så liggamma är ju omöjligt). Jag undrar om det beror på att hon tycker omvärlden är spännande eller att jag har för lite mjölk? Vill ju inte sluta helt, det är ju praktiskt att amma :)

Min lille krånglar också vid maten. Han tar tag och suger lite, sen kollar han upp och ger mig soliga leenden för att sen suga lite mer. Han kan göra så ett par ggr innan han äter ordentligt. Och då är han oftast hungrig innan.

Sådär som du beskriver gör han ibland när han är som hungrigast.
    malle88 skrev 2015-09-25 15:34:44 följande:

Babysim idag. En hit för lillan, och för mamman för hon sover som en klubbad säl så jag med kan sova ikapp :)

Vad mysigt det låter med babysim! Och skönt att ta igen sömn :)
  • Serah
    pco skrev 2015-09-24 11:19:23 följande:

Vi gör så att vår lilla får äta så mkt hon vill ha, dock inte börja med en helburk. Härligt, när de har intresse för det :)

Mitt tips är att de ska äta gluten o mjölk för att se om de skulle ev ha allergi, tar man bort det från början så vänjer sig deras magar ej vid sånt.

Till gröt behöver de ingen mjölk,(de kan heller inte än få i sig mängder av våra mjölkprodukter, det enda man kan är att de kan få smaka från fingret om du gjort typ någon sås tex. av mejeriproduk)blanda i typ äppelpuré elr katrinplommon elr något gott om du nu väljer naturell havregröt, annars finns ju banangröten o då behövs ju inget blandas i utan jag ger det som det är så får hon vatten till oxå, o ev någon god fruktpuré efteråt istället. :)

Min lilla är lite knasig då ena dagen hon kan ära några tsk gröt o sen andra dan bara kniper med munnen. :/

Glömde skriva tack för dina tips :)

Även om jag gått igenom det här med två barn så känns det ändå lika nytt och läskigt :p

Anledningen till osäkerhet kring mjölk är att han verkar få magknip när jag ätit eller druckit mjölkprodukter. Inga kraftiga utbrott, i stil med eksem, som tur är.

Så får vi se om jag köper gröt, typ Sempers eller gör egen. Har inte bestämt mig än ^^
  • Serah
    malle88 skrev 2015-09-26 12:36:29 följande:

Lillan har haft jätteont i magen inatt och bara skrikit. Nu har hon hög feber och magen har mer eller mindre klappat ihop. Maken har fortfarande sin mansförkylning (och tror sig vara döende ;)) Jag tvingade honom att ta henne på förmiddagen iallafall så jag fick sova, hon är dock lika pigg som vanligt, med väldigt långa armar ;)

Usch då :( stackars liten! Hon får krya på sig så att ni alla kan få lite sömn.
  • Serah

Var på loppis idag och fyndade lite kläder till barnen. Lyckades hitta en gåstol också under 100-lappen :) har inte haft nån åt de andra barnen, så det kommer bli kul att se hur det går :p han fick testa lite när vi kommit hem men han måste växa några cm innan han når golvet. Men lite bakåt lyckades han ta sig när han sparkade, haha

• Serah
    Blicka skrev 2015-09-26 20:29:44 följande:

Roligt med fynd! Perfekt att kunna hitta lite även begagnat. Vi har inte haft gåstol till våra heller, och så länge inte lillan tydligt visar att hon vantrivs på golv/i babysitter/i matstol kör vi nog utan även denna gång.

Det låter sunt :) vår lille kille gillar inte babysittern alls just nu.
    malle88 skrev 2015-09-27 20:18:04 följande:

Åh vad kul med gåstol. Hoppas han tycker om den. Jag tror verkligen lillan skulle älska att ha en, men vi har trappsteg mitt i huset så der går inte. Har iallafall en hoppgunga som väntar :)

Ajdå. Ja då är det nog klokast att inte ha en. Det finns ju mycket annat kul att skaffa :) hoppgunga verkar kul det med!
  • Serah
    Sabine skrev 2015-09-28 18:11:50 följande:

Två bodysar, napp hållare med lillans namn på, lite ballonger, en pippi bok till sonen som fyller två nu (han är helt inne i pippi nu) och en plast sköldpadda som är ekologisk. Så inget kul egentligen :P

Du verkade hitta en del iaf :) men tråkigt att det inte var som ni hade förväntat er.
    malle88 skrev 2015-09-29 08:38:46 följande:

Igår knäckte jag nog lillans problem. Gav henne ersättning och efter det fick hon utslag över hela kroppen. Kom på att jag bytt märke på ersättningen. Nu har hon inte fått på ett dygn och mår mycket bättre :)

Bokade även en resa till Spanien igår till mig o lillan och mormor i slutet av oktober. Längtar!

Nä fy, tur att ni kom på det! Hur kommer det sig att hon reagerade på just det märket?

Mysigt med en utlandsresa! :D

Vi testade att ge vår lilla lite mjölk på tesked. Kort efter det fick han utslag. Ska höra mer med BVC om det när jag ska dit nu i början av oktober.
Svar på tråden Majbebisar 2015