S1528 skrev 2015-09-18 10:59:57 följande:
Klart du får fråga :) Dagarnas mål försöker jag inte styra över, jag ger henne när hon är hungrig. Det enda jag "bestämmer" är att hon får dagens smakportion (några små skedar gröt) klockan 16 varje dag. I övrigt är allt ganska flytande vad gäller maten dagtid..
Detta är mitt första barn så jag har ingen erfarenhet sedan tidigare utan jag har bara provat mig fram till vad som funkar för oss.. I början lät jag andras åsikter om att bebisar inte ska äta för ofta påverka mig vilket gjorde att det var kris och kaos och jag hade en väldigt ledsen bebis.. Sen kastade jag alla gamla teorier i soptunnan och gick på känsla. Det som jag kommit fram till är att när sömnen hamnar där vi vill ha den så kommer maten på köpet. Vi busar på öppna förskolan två dagar i veckan och det är slut klockan 12, efter det är hon så trött att hon somnar och sover middag ca en timme. Så den sovtiden har jag försökt hålla fast vid även de dagar vi bara är hemma. Då får vi en bra rytm resten av dagen..
När klockan är sju drar jag ner belysningen så att det känns som "kväll" innan jag börjar nattningsprocessen.. Lilla R kan ha ätit innan det är dags för kvällsmålet, men jag erbjuder ändå flaskan så hon får äta det hon vill ha. Min tanke är att magen blir full på nytt även om den inte hunnit bli riktigt tom så att säga.
Om hon tappar intresset för flaskan så rapar jag henne och erbjuder flaskan igen.
Jag försöker vara så konsekvent som möjligt eftersom jag läste någonstans att barnen tidigt lär sig känna igen en rutin.
Vad gäller natten så hamnar målen i princip alltid på samma tid så när som på ca 30 minuter. Vaknar hon innan det är dags så ger jag henne nappen och hon somnar om igen.
Det är inte alltid lätt, men för varje dag går saker och ting mer och mer av sig själv :)
Tack för att du delar med dig. Ska se om jag kan få till det på nått sätt :)