• malle88

Majbebisar 2015

pco skrev 2015-12-15 22:47:50 följande:

Min sover exakt samma som dig. Först ca 2h efter hon vaknat på morgonen 1h o sen vid 15 tiden ca 1h, kan någongång sova 1.5h men sällan.

Värt är om man ska åka hem typ från stan från kl 13.30 o frammåt o får sig en powernap så sovs det inte mer o då är hon svintrött vid 17 men det går inte o lägga henne då för då sover hon inte förrens ca 22 tiden. ..annars somnar hon vid 19.30 för natten och vaknar mellan 07-08

Dock har hon börjat vakna även mellan 04-05 men tar över henne i våran säng då så somnar hon om efter ett tag.

Hon sover i bilen så jag försöker alltid lägga när vi ska iväg i samband med en sovstund, Ofta på förmiddagen. Då sover hon oftast bara en halvtimme men hon hinner sova ikapp på vägen hem tänker jag :)
  • malle88
    pco skrev 2015-12-15 23:16:25 följande:

Glömde även fråga till er med ers. När ska man tabort den helt från dagen? Som sagt min lilla äter det bara på kvällen men någongång har det blivit att när hon ska äta lunch elr mellanmål så kanske det inte hinns i tid som tex på torsdag så har hon tid hos sjukgymnasten kl 10.30-11.00 o hon äter lunch kl 11 och finns ingenstans o värma maten o jag hinner tyvärr inte hem. Hade ni gett en yoghurt så länge o sen mat hemma elr gett ers. När hon är klar? O kanske nåt litet hemma sen? Hon äter lite mindre än 100ml av ers. På dagen så jag vill helst inte ge det utan planerar in så hon hinner äta lunch innan man åker någonstans elr att vara där jag vet finns micro runt den tiden.

Nu ger inte jag ersättning men kan du inte ge sån där gröt i plastförpackning (som typ ellas kitchen) och ge något annat till frukost? Den behöver inte värmas och nån enstaka gång kan det ju inte vara nån fara :)
  • malle88
    Tjej78 skrev 2015-12-17 20:09:21 följande:

Idag styrde jag lite på lillans sömn lite, hon sov 1 1/2 timme (9-10.30) på fm och sen 2 1/2 timme (13.30-16.00) på em. Sen kl 19.30 somna hon klockrent på 8 min i egen säng :) Nu får vi se hur natten blir...... Eftersom hon kan vakna flera gånger under natten och inte somna om om hon inte får mat fick vi idag tipset från BVC att inte ge henne mat på natten. Om hon inte får mat på natten kommer hon äta bättre och mer på dagen enligt henne. Naturligtvis kommer det bli jättejobbigt de första nätterna men värt att prova tycker vi, enligt BVC ska det "bara" ta 3-4 nätter att bryta vanan. Vi ska starta detta imorgon så det lär bli ännu mindre sömn nu men kanske hinner det rätta tills till julafton..... Ang maten så äter hon lite, två, tre skedar sen inte mer och det mesta åker ut igen. Hon verkar jätteintresserad av att äta men det precis som om hon inte vet vad/hur hon ska göra när hon får nått i munnen. Har kört med smakisar nu i två månader så man tycker hon borde klurar ut hur hon ska göra..... Vi har testat allt, alla puréer, alla grötsorter, vår mat, barnyoghurt, smoothies, klämpåsar mm. Har prövat att låta henne pilla med maten själv, låtit henne leka med sked medan jag försöker mata med annan, låtit henne leka med leksak medan jag försöker mata mm. Kanske har/får BVC rätt, om nattmatningen slutar eller rättare sagt att hon bara får mat en gång per natt så blir det bättre med all mat dagtid.

Vad jobbigt för,er, hoppas BVC har några bra råd :)
  • malle88
    Blicka skrev 2015-12-18 18:48:37 följande:

Ikväll tog lillan sig helt plötsligt framåt! Julgranskulan var så lockande att hon ålade sig fram en liten bit. Så slut på husfriden här nu! Trevlig fredagskväll till er - här julkalenderdags.

Vad roligt! Dags art barnsäkra nu då :) vi är inte långt borta, hon kommer upp på knä och armar men har inte knäckt hur hon ska komma vidare.
  • malle88
    malle88 skrev 2015-12-19 08:35:33 följande:

Vad roligt! Dags art barnsäkra nu då :) vi är inte långt borta, hon kommer upp på knä och armar men har inte knäckt hur hon ska komma vidare.

Ja svärfar ska komma och sätta för kaminen. Trappan har vi fixat, ifall att ;)
  • malle88
    Blicka skrev 2015-12-19 09:55:11 följande:

Ni som både ammar o ger mat hur lyckas ni hålla lagom mjölkproduktion? Vissa dagar är ju brösten så fulla att det gör ont för mig :( vet att allt justeras efter efterfrågan men det är jobbigt de gånger då det finns mer än hon vill ha. Får pumpa ur lite om hon nu efter vilan inte vill ammas.

Jag har inte riktigt det problemet, verkar ha ganska lite mjölk kvar men jag antar att du får trappa ner måltid för måltid och vänta med varje nytt mattillfällr tills brösten vant sig. Eller pumpa ;)
  • malle88

Igår var lillan arg som ett bi hela dagen, har varit så ett par dagar men igår var värst. Hon har inte kunnat sitta själv en sekund så jag har letat fram bärselen igen. Och att vara hos pappa är jättehemskt. Men idag vaknade hon som en solstråle. Hoppas det håller hela dagen, som kompensation ;)

• malle88

Blicka: har hon fortsatt krypa nu? Full fart?

Lillan har börjat dansa när man sätter på musik. Jättegulligt när hon gungar loss. Extra roligt eftersom vi andra är ganska tondöva ;)

• malle88
    pco skrev 2015-12-21 13:35:42 följande:

Va kul blicka med krypning :) ..stackarn med feber, ursch inte kul!

Här ligger lillan mest o bubblar med sitt spott på golvet o smakar även lite haha, sprattlar gör hon och drar upp vänster ben men kommer ingen vart. Hon ger tyvärr upp för lätt. Hon fick bla. En boll som snurrar och spelar musik igår som hon älskar, men blir mest förbannad när hon inte får tag på den hehe.

Någon här tips om att lägga mat i varmt vatten från termos för att få mat ute, blev kanon :)

Bara det att hon äter inte direkt burkmat, får hon det äter hon inte så mkt, men när man är utomhus så får det ju bli så med kanske frukt elr yoghurt som kompletterar då.

O sen har vi ju pratat om dessa sovtider. Förut sov lillan på fm och ef. Men det går inte länge då hon är uppe sent då. Så har börjat lägga henne efter lunch men ser att timmen innan lunch tycker hon är jobbig o vill få (nu i två dagar) knappt äta lunch för att hon är trött. (Idag åt hon men kanske inte allt som hon brukar) o sen somna direkt.

Men det som jag tycker mest aär jobbigt för hennes skull är att somnar hon då vid 11.30 o vaknar mellan 13-13,30 sen så är hon jääääätte trött efter middagen som är vid 17 och att hålla henne vaken sista två timmarna är svårt vissa dagar och tycker så synd om henne att behöva vara så trött lixom. Men kan heller inte lägga henne så mkt tidigare då hon vaknar vid 05 isf.

Och ska vi iväg försöker jag åka efter frukost så hon kan sova sen efter lunch på stället vi är. Men är vi i typ stan så sover hon inte så länge då det är musik o aa höga ljud o är verkligen sååååå trött på ef att jag då måste lägga henne o sen är det kört till kvällen.

Hur gör ni andra nu?

Förlåt att det blev så långt detta.

Jag vet ungefär hur lillan sover. Vid 11 och vid 15.30 ca en timme. Men dem är inte spikade alls. Om jag t ex vet att vi ska ha gäster låter jag henne sova vid 17/18 också en stund.

Kan hon inte ha en kortare sovstund på förmiddagen och på eftermiddagen? Du får väcka henne efter t ex en halvtimme/timme. Låter som hon behöver sova litegrann.

Vi har samma problem i stan och gallerian. Jag brukar få gå undan till ett lugnare ställe och lägga henne. T ex amningsrum eller gå ut. Om hon är sövd brukar hon sova vidare om vi går tillbaka.
  • malle88
    Blicka skrev 2015-12-21 11:03:30 följande:

Nej hon har legat lågt med ålningen, fick feber igår o var inte i form. Nu sitter vi på tåget till norr o det ger ju inte så mkt krypmöjligheter!

Ha det så kul i norr. Hoppas ni får snö! Stackars liten, sjuk igen :(
Svar på tråden Majbebisar 2015