• Blicka

Majbebisar 2015

malle88 skrev 2015-11-09 20:08:16 följande:
    Min kille skulle nog helst spela tv-spel hela julen :) men du har nog rätt!

Lillan har börjat knuffa sig bakåt i magläge och försöker ta sig upp på knäna. Har beställt galler till kaminen och grind till trappan. Kan gå fort nu (och så var det rea :) )

Vi kör gröt morgon och så får hon något att peta med varje gång vi äter (bröd, frukt m.m.). Men så fort jag ställer fram en tallrik viftar hon med armarna och tjoar. Jag får sluta mata henne innan hon vill för jag är rädd om magen hennes, hon har ingen botten! Tydligen var jag likadan.

Jag tänkte inte heller ge välling, men vet inte hur man ska göra för att få henne att somna när jag slutar amma. Hur tänker ni?
    Det kommer ge sig med tiden säger jag. Båda mina stora har själv valt att sluta amma vid åtta-nio månaders ålder. När de har fått i sig tillräckligt med mat under dagen har de inte velat amma vid läggning utan somnat ändå. Vi har haft speldosor/nattlampor för att skapa lugn miljö o en rutin vid läggning.
  • Blicka
    Pyssilullan skrev 2015-11-10 15:55:08 följande:

När kan man börja ge majskrokar?

Började vid fem månader ungefär, nu har jag introducerat smörgåsrån som smaskas i utan problem.
  • Blicka
    malle88 skrev 2015-11-10 21:18:19 följande:

Imorgon har vi läkarkontroll, ska bli ganska spännande och se :) ska ta upp hennes mage ordentligt, trött på bvcs katrinplommon/päron/rapsoljaråd som inte hjälper ett dyft

Hoppas du blir bra bemött utifrån magen o att läkarkontrollen går bra!
  • Blicka
    Serah skrev 2015-11-11 11:43:58 följande:
    Hur gick läkarkontrollen? Hoppas ni fick den hjälp ni behöver.

Vi var hos läkaren igår. Fick remiss till barnallergimottagningen för att testa för ev mjölkallergi. Vi gav (elakt nog) lillen en halv tesked mjölk i helgen och han fick nässelutslag runt hela munnen :( det verkade klia nåt enormt på honom. Tyckte så synd om honom och jag kände mig så elak. Men med det i "ryggen" så kunde jag iaf beskriva hans reaktion till läkaren. (Som visserligen inte brydde sig, det var mer sköterskan som sa att de skulle skriva remiss. Läkaren ryckte bara på axlarna och sa, jaha. Är det så ni gör det här så...)
    Låter jobbigt med reaktionen hos lillen hoppas ni snart får tid o kan göra tester.
  • Blicka
    Camilla92 skrev 2015-11-11 12:21:24 följande:

Hejsan. Min dotter är snart 6månader och är lite kinkig på burkmat. Älskar allt som vi gör till oss själva. :)

Jag undrar lite över hur ni har gjort/gör med era små angående maten? Har ni några goda råd till mig? :)

Tack på förhand. Kram

Hej - välkommen!

Äldsta barnet åt bara burkmat första året, var rätt kinkig vad gällde bitar i mat. Hemlagat blev för klistrigt o kompakt.

Mellanbarnet älskade hemlagat. Han gillade typ allt o ville även plocka i mat själv. Inga problem med bitar o konsistens.

Yngsta gillar hittills det som bjuds - sötpotatis o majs eller något med palsternacka är toppen.

Om du ska laga själv är mitt tips att krydda ganska mkt men inte salt då o göra maten lite lös. Det blir lite tjockare då det svalnar. Typ koka potatis, sötpotatis o kyckling - mixa med kokspadet o i med fett. Krydda när du kokar med örtkryddor mm. Söta saker brukar också gillas typ majs, palsternacka o sötpotatis o är bra att ha med som bas. Risoni är perfekt som pasta, couscous brukar också funka! Jag brukar i början koka grönsakspure o kött/fisk/kyckling för sig o mixa, sen göra en sås av kokspadet o sen frysa var för sig i iskuber o ta fram o blanda vid måltid. Då ser du vad som gillas. Sen tänk er mat fast utan salt!
  • Blicka

Malle vad skönt att det gick bra! Hoppas det hjälper! Lillan har bajsat ungefär var tredje dag på enbart amning så var lite orolig inför fast föda men har gått bra än så länge.

• Blicka
    malle88 skrev 2015-11-12 15:42:25 följande:
    Vad roligt! Det är en riktig milstolpe :)
    Ja precis
  • Blicka
    malle88 skrev 2015-11-12 15:44:46 följande:
    * ta det lugnt med maten så bör det gå bra :)
    Så sant!
  • Blicka
    pco skrev 2015-11-12 22:12:20 följande:
    Wohow va kul :) man blir så glad av deras utveckling men samtidigt så blir hon stor alldeles för fort hehe :)
    Visst är det så!
Svar på tråden Majbebisar 2015