• malle88

Majbebisar 2015

Blicka skrev 2015-12-06 22:17:24 följande:

Ikväll blev det lite dramatik här då det verkade som att lillan satte ngt i halsen. Hulkade o hostade o kräktes. Vi gav henne ryggdunk o det verkade hjälpa för hon var sig själv fort igen, men vi åkte till sjukhuset o kollade upp ändå o det var ok. Kan inte fatta var det ev kan ha varit? Kollar alltid golvet innan jag lägger ner henne eftersom vi har större barn med små prylar. Kanske bara ett hårstrå som hon fick i halsen? Min äldsta tyckte det var skrämmande o blev nog riktigt rädd. Han sa sen att det var skönt att lillan inte var sjuk. Otäckt var det o nu ska jag försöka sova... Hoppas ni alla mår bra!

Usch och fy, sätta i halsen är en mardröm för mig :( skönt att det gick bra! Och ni gjorde rätt som åkte in tycker jag. Hoppas hon mår bra och att hon snabbt glömmer det. Värre är det väl med storebror. Hoppas du sover gott och inte drömmer mardrömmar
  • malle88
    Blicka skrev 2015-12-07 12:55:12 följande:

Sovit har vi gjort o lillan är precis sitt vanliga glada jag! Idag fick lillan smaka avokado vilket hon tyckte bra om, burkmaten ratades dock!

Åh avokado har vi inte smakat än, det måste jag prova :) skönt att ni kunde sova och att hon verkar ha glömt det!

idag blev det fisk och rotsaker och det tyckte hon mycket om. Men mest gillar hon fruktpureer och apelsin. Då får man mata fort ;)

Vi är lite tillbaka till tillståndet när hon började rulla. Hon lägger sig på mage och försöker krypa men kommer inte längre och blir arg. Gansk frustrerande för oss båda ;)
  • malle88
    Blicka skrev 2015-12-08 23:35:34 följande:

Jätteförkyld liten tjej vaknade precis stackars liten... Klart att även hon skulle bli dålig när alla andra mer eller mindre är förkylda, men hade mer än gärna tagit lillans baciller! Nu högläge o så får vi se när hon somnar om och hur resten av natten blir.

Stackars :( först sjukhuset och nu förkyld. Hoppas hon kan sova ändå
  • malle88
    Blicka skrev 2015-12-07 19:55:54 följande:

Lillan kom upp på tå idag i magläge. typ plankan så det händer ngt litet varje dag! Jättespännande! Dessutom älskar hon när bröderna tokar sig - hon skrattar så!

Tjej78 skrev 2015-12-07 22:38:24 följande:

Min lilla får in knäna under sig, får upp ändan men när hon sen försöker komma upp på armbågarna ramlar ändan och benen ner :) Snart går det nog....

Plankan var avancerat, en liten gymnast ;) syskonen måste ju var riktiga dragplåster . lillan lärde sig sätta sig själv igår :)
  • malle88
    Serah skrev 2015-12-13 15:40:31 följande:

Oj hänt mycket på den tiden jag inte kikat in här :)

Har ni fått bult på förkylningen på er lilla nu blicka?

Och kul malle vad din bebis lärt sig! :)

Här fortsätts det med rullning för att ta sig sit man vill. Ingen lust till att försöka sig på att krypa än.

Jag har dock problem med maten. Han äter det mesta men inte så mycket. Och amning känns det som han växer ifrån. Kan knappt amma utan att han släpper för att kolla runt på annat.

Har ni nån sida där det finns tips på recept för bebisar? Jag tror att min mat jag gör till honom blir för smaklös. Vad får era småttingar? Jag har total idétorka... Burkmat funkar ju inte heller då de flesta innehåller mjölk, plus att de är smaklösa.

Välkommen tillbaka :)

Dotra har aldrig lärt sig rulla så hon ligger där hon ligger (eller sitter ;) ), ganska bra :)

Har du kollat barnmatsburken.se? Tycker den sidan är bra. Jag kryddar mest med lagerblad, pepparkorn/peppar, timjan eller basilika, som om jag skulle äta själv. Hur går det med allergiutredningen?

Lillan har nån idé om att det är roligt att bita ihop käkarna (har inga tänder, tack och lov) runt bröstvårtan och skrika samtidigt(?). Gör jätteont och uppmuntrar inte direkt till att vilja amma.
  • malle88
    Serah skrev 2015-12-14 13:03:06 följande:

Tack! Känns som man knappt hinner med sig själv ibland. Och sitta vid datorn eller surfa på mobilen hinns inte heller så ofta. Men så påminner jag mig om att allt sånt inte är värd lika mycket som att umgås med barnen :) ska tex försöka baka i veckan tillsammans med dom. Får se hur det går ^^ julklappsinköp är nästan klara också :)

Den sidan ska jag kolla in :) tack för tips!

Smidigt att hon sitter nöjt och leker :) men snart är det nog slut på lugnet för oss alla, haha.

Ang allergiutredningen så har vi inte fått nån tid än. Känns lite surt för det dröjer väl till mitten av januari tack vare alla röda dagar nu i jul.

Haha aj!!! Det lät inte heller särskilt roligt. Förlåt om jag skrattar men att låta samtidigt lät lite lustigt.

Pratar era små nåt? Här är det lite ivland. Mest vid hunger eller trötthet. Då kommer ofta ljud som mamama eller bababa. Annars är det glädjetjut när storebröderna busar eller jag ställer mig vid spisen.

Kan tänka mig att du har att göra med flera barn, tycker ett tar all tid :) och nu är det jul och allt. Hade tänkt att skippa julbak men ska träffa lite andra mammor och baka ihop, så lite blir det. Vi har fixat de flesta presenterna nu (tack internet) Vad har ni köpt till era små? Jag jag köpt en potta :P kommer inte på så mycket mer...

Hemma pratas det hela tiden, mycket vokaler och tjut :) borta är hon helt knäpptyst
  • malle88
    Blicka skrev 2015-12-14 22:21:28 följande:

Idag har det nog inte blivit mer än tre rejäla amningar, kl 06, kl 16 o kl 18. Däremellan gröt o mat samt erbjuden bröst men då bara bitit/tuggat på bröstvårtan. Vi får se vart det tar vägen nu om det är maten som tar över...

Vi ammar oftast efter frukost, på kvällen (då är det lääänge) och på natten (snuttar mest). Övrig tid suger hon lite ointressant och släpper sen. Hoppas verkligen hon får ordentligt med näring ändå, ska inte till BVC förrän i mitten av januari
  • malle88

Hur sover era på dagen nu? Ny sover hon efter frukost och på eftermiddagen ca en timme. brukqr försöka lägga henne vid tretiden, hon vill helst sova vid fem istället men då är hon vaken jättesent. Nu somnar hon vid 20-21 och det känns ju ok :)

• malle88
    pco skrev 2015-12-15 23:05:58 följande:

Vad äter era nu? Min lilla äter i princip allt vi äter nu. Försöker att äta mkt grytor elr något såsigt lixom så hon kan äta. Men jag kokar all hennes mat o lägger i en klick av allt som vi får i våran (förutom salt o starka kryddor då som tup cayennepeppar)

O äter vi något hon inte kan äta så får hon matlåda från frysen då jag alltid ser till att det finns. I värsta fall får hon en burk, men då äter hon inte alls bra.

Undrar, när kan man ge typ jordgubbskräm?

Ni som gett era ers. Äter era det fortfarande elr bytt till välling? Vi försökte med välling men gick inte så bra så här får hon ers. På kvällen då hon aldrig skulle orka äta mat till kvällsmat.

Såhär äter min lilla:

Ca 08- gröt, ev. Macka och ägg

Ca 11.00 lunch (mat)

Ca 14-14.30 mellanmål yoghurt, 1frukt elr smoothie o ev. Macka, rån, skorpa elr ägg(beror på om vi är ute, hemma elr vad hon ätit till frukost)

Ca 17.00 middag (mat)

Mellan 19-19.30 ersättning 220ml

Nu äter hon:

8 gröt

11 1/2 burk mat (hemmagjord eller köpt)

14.30 mellanmål. Fruktpure, macka eller 1/2 banan.

17 middag. Samma som lunch.

19/20 gröt

Dvs typ exakt som er :P gröt på kvällen införde jag igår och hon sov till tre!!!! Innan har hon vaknat ca 23, 02, 05, så nu blir det gröt. Hoppas det håller i sig.
  • malle88
    malle88 skrev 2015-12-16 08:26:48 följande:

Nu äter hon:

8 gröt

11 1/2 burk mat (hemmagjord eller köpt)

14.30 mellanmål. Fruktpure, macka eller 1/2 banan.

17 middag. Samma som lunch.

19/20 gröt

Dvs typ exakt som er :P gröt på kvällen införde jag igår och hon sov till tre!!!! Innan har hon vaknat ca 23, 02, 05, så nu blir det gröt. Hoppas det håller i sig.

Och ammas efter frukost och kvällsgröten samt på natten då.
Svar på tråden Majbebisar 2015