Serah skrev 2015-11-26 20:16:26 följande:
Jasså? Jag är bra sugen på att testa den metoden eftersom det kanske ger mer intresse för mat. Ska läsa på lite mer ang den så får vi se :) det enda jag är orolig för är ju just ifall han sätter i halsen :( jag har inte gått nån kurs i hlr så jag vet inte riktigt hur man ska göra om olyckan är framme :(
Hur gammal var dina barn när du introducerade plock? Och vad började du med ? Kan jag börja med plock fast jag börjat med att mata honom? (Dumma frågor kanske :p)
Jag kör på samma sätt som blicka. Fast hon får puré innan vi äter för annars stirrar hon bara på vår mat. Sen får hon pilla grönsaks/fruktbitar, makaroner, ris eller vad som finns. Allt mer letar sig in i munnen. Kolla på BLWmamman på instagram om du har :)
Angående att sätta i halsen så är det såklart en risk, men jag läste nånstans att barn som äter puré sätter i halsen lika ofta men när de blir större och maten kommer i bitar, för de är inte vana. Bebisarnas host och kräkreflexer sitter längre fram också, därför hulkar de mer. Men om de händer skulle jag ringa 112 och låta dem vägleda. De hade en sån kortkursnär jag var på barnmässan men utan övning är den bortkastad (för mig iaf ^^), kommer inte ihåg :(