• Blicka

Majbebisar 2015

Har fått hem en jättefin speldosa/nattlampa till lillan idag. En som har ljusprojektion o lugn musik/vågskvalp. Blir bra när vi ska bli mer strikta gällande kvällsläggningarna (nu somnar hon o soffan med oss). De äldre har också haft en liknande speldosa/nattlampa o det har varit toppen. Tyvärr inget lillan kan ha då mittenbarnet fortfarande använder den.

• Blicka
    malle88 skrev 2015-10-14 20:59:44 följande:
    Vad mysigt det lät :) ska fundera på nåt liknande, vore skönt att få nån kvällsrutin såsmåningom
    Tycker det varit toppen med mina andra barn med speldosa/nattlampa. Lätt att ta med när man åker bort o då känns det mera som hemma!
  • Blicka

Cloud b - tranquil turtle heter den. Har inte testat effekten på lillan än men mina större älskade den!

• Blicka

Vi har inte ansträngt oss så mkt med läggning av lillan utan hon somnar där vi är just nu. Siktar på att införa annan rutin när hon visar trötthet vid kl 19-20. Funkar just nu att ha det så här. Med första barnet blev det att han somnade i egen säng till speldosa, mittenbarnet ammades till sömns till ca åtta månader - efter det somnade han i egen säng med speldosa. Sagor har vi infört senare, ungefär vid byte till juniorsäng. Nu får de två äldsta var sin saga o sen godnatt i egen säng. Lillan är alltid med o lyssnar så hon kommer nog in i rutinerna rätt bra tror jag!

• Blicka
    Tjej78 skrev 2015-10-18 09:52:27 följande:
    Vi läste barnböcker. Vi börja med sådana kartongböcker som mest innehåller bilder, de kunde hon själv bläddra i sen. Sen fortsatte vi i takt med att hon blev äldre. Jag fick jättemycket hjälp och tips på biblioteket. I början gjorde vi det mest för att få in en rutin, för att det skulle bli likadant varje kväll. Sen har de gjorts en undersökning och barn som börjar skolan som inte blivit läst för har ett ordförråd på ca 7000 ord medan de barn som blivit lästa för har ett ordförråd på ca 17000 ord :)
    Det med ordförråd har jag också hört - kul att läsning kan ge sådan effekt. Är ju mysigt också o är väldigt glad att våra barn uppskattar sagor.
  • Blicka

Glömde tillägga till sömn att lillan har en snutte som hon gosar med. Iaf dagtid. Är lite nojig att hon har den nattetid över näsa o mun. Napp har lillan också när hon ska sova.

• Blicka

BVC idag. Lillan fem månader, så vaccination o väga o mäta. 6565 gram o 64 lång. Planat lite på vikten - troligen då hon aldrig ligger stilla utan rullar jämt. Har köpt hem lite barngröt så ska börja introducera det lite långsamt tänkte jag. BVC är lite på att jag ska börja introducera mat... Lillan börjar bli stor!

Hur mår era små?

• Blicka
    Jordgubb90 skrev 2015-10-19 10:06:22 följande:

Hej på er! Tänkte höra med er om det här med förkylningar. Min son fick sin första förkylning när han var 2 månader. Sen har han haft cirka 3 förkylningar sen dess varav den senaste hållt i sig i 5 veckor :( Nu har han feber och hade för en vecka sen falsk krupp. Han är 6 månader. Har era varit förkylda så mycket? Tycker det är hemskt. Han har ju varit förkyld halva sitt liv i princip :,( han är en månad tidigt född men det kanske inte spelar någon roll på immunförsvaret?

Vad jobbigt med förkylning har du pratat med sjukvården? Antar det eftersom ni vet att det är falsk krupp (min tvååring får så vid förkylning). Lillan har nog haft två förkylningar på fem månader. Storebröderna är givmilda det är inte kul när de små är sjuka. Man får försöka lindra - högläge, koksaltdroppar, alvedon vid feber mm. Sjukvårdsrådgivningen är ju bra att ringa tycker jag iaf.
  • Blicka

Rutiner ändras med barnets utveckling - håller med om det. Sen tror jag det viktigaste är att alla hittar sitt sätt med sin bebis. Jag har tyckt att det varit skönt att ha bebis i soffan bredvid mig den första tiden då det ofta kan vara lite oro på kvällarna.

• Blicka
    malle88 skrev 2015-10-19 14:45:20 följande:
    Ja min är då inte still mycket och har inte mycket tid att äta :) jag har börjat blanda gröt på bröstmjölk och ibland slinker det ner lite grann (äntligen). Det gnälls en del nu, vet inte om det är tänderna eller utveckling. Vill inte sitta själv och skriker om jag går. Väntar med spänning på vad som ska hända :) hur har ni det?
    Lillan var lite gnällig för ca två veckor sen men mkt med tillfreds nu. Mestadels är hon så himla tillfreds! Motsatsen till första barnet verkligen.
Svar på tråden Majbebisar 2015