• malle88

Majbebisar 2015

Tjej78 skrev 2015-11-02 20:33:51 följande:

Just nu har vi stora problem med att få vår dotter att äta :( Idag börja dagen kl 05.30 och eftersom sista målet var 23.20 tänkte jag att hon skulle vara vrålhungrig (hon brukar nämligen äta vid 3.30) men hon ville inte ta flaskan!! Tror hon ätit typ hälften av vad hon brukar men verkar ändå som vanligt dvs glad och nöjd. Lillan är nu 5 1/2 månad och eftersom hon ligger över kurvan är jag inte orolig men man undrar ju varför.... Någon annan som känner igen sig?

Vi har också mycket problem med att få henne att äta, det får inte vara någonting som stör eller distraherar och knappt ens då. Men hon verkar inte hungrig alls, så jag antar att hon får tillräckligt i sig. Tror amningens dagar smart är över :)
  • malle88

[quote=75952768][quote-nick]Blicka skrev 2015-11-02 21:58:55 följande:[/quote-nick]Har ni bytt till sittdel ännu? Tanken slog mig idag att det kanske snart är dags...[/quote

Vi använder mesta sulkyn :) men har liggdelen kvar på kronanvagnen, är nog dags att byta :)

• malle88
    Tjej78 skrev 2015-11-03 13:46:45 följande:

Hur bra förstår ni era barns skrik? Kan ni höra på deras skrik om de är hungriga, trötta, närhet osv?

Idag när lilla gick upp 05.20 och vi börja dagen i lugnt tempo funkade det fram till 06.25 då haverera hon i babygymet. Eftersom hon inte ätit sen 23.30 tänkte jag, nu vill hon ha mat men ack. Nu i efterhand tror jag bara att hon var less på gymet och ville vara i famnen. Jag tycker alla skrik låter lika.....

Tjej78 skrev 2015-11-04 12:54:17 följande:

Hur pass bra sitter ditt barn? Min lilla har aldrig gillat att ligga i vagnen när vi är ute och går om hon inte är trött och ska sova. Jag vill jättegärna byta till sittdelen men hon kan ju inte sitta.....

Jag hör tydligt om hon är trött eller ledsen men inte om hon är hungrig. Då får jag gissa. BVC sa att inte alla barn säger till vid hunger, vet inte om det stämmer...

Lillan sitter stadigt utan stöd och har gjort sedan två veckor så nu använder vi sulkyn (som vi båda gillar). Du kan inte palla upp henne i liggdelen en stund när ni promenerar?
  • malle88

Lyckades fasta med bröstet mellan två brädor när jag möblerade idag (fråga inte hur). Tror jag kommer dö av smärta bara man nuddar, amma kan man ju glömma. Hoppas bara jag inte får mjölkstockning :/ tur att lillan redan tar flaska :)

• malle88
    Blicka skrev 2015-11-05 20:50:35 följande:

Härligt! Bokade julresa till norr idag också, blev faktiskt tåg istället för flyg eftersom flyget gick på över 6000:-! Snordyrt! Tåget blev halva priset o känns bättre än bilen med tanke på väglag. Första långa tågresan med barnen så det blir ju spännande! Får bunkra med pyssel, böcker o lite små överraskningar så de 6 timmarna bara swishar förbi!

Tåg är smidigt tycker jag (bara det går ;)) dessutom kan man röra sig lite mer än på flyg eller bil. Vad roligt att fira jul där det garanterat är snö :) min make har tyvärr tackat ja till att fira med sin familj vilket ärligt talat är urtråkigt :( mat, presenter, hejdå, noll julkänsla
  • malle88

Vi firar jul hemma och svärisarna kommer hit (efter viss övertalning för nu måste deras hund fira jul ensam). Det är nog mer det att jag är van att fira från morgon till kväll, spela spel, charader och umgås. De "firar" mer pliktskyldigt och utan särskild glädje. Spel är det inte tal om. Men maken är deras enda barn och vill inte lämna dem ensamma och vi kommer bra överens så det blir nog bra. Med lite tur kommer pappa med :)

Byte till sittdelen på kronanvagnen och den var gigantisk, lillan når knappt fram till bygeln med fötterna :O men hon är jättenöjd att kunna sitta så det får väl vara så.

• malle88
    Blicka skrev 2015-11-09 11:37:55 följande:

Ang jul så tror jag det alltid kommer kännas "lite mindre jul" för mig hos svärföä, men antar min sambo känner precis samma för julen hos mina föä. Julen "hemma" är man ju van vid sen liten.

Min lilla trycker upp bröstet i magläge o puttar upp rumpan o fram med knän, tar sig inte runt mer än möjligen lite roterande. Provade sittdel i helgen o lyckan hos lillan vi kör amning, gröt o matpure. Tror vi skippar välling om hon accepterar gröt!

Min kille skulle nog helst spela tv-spel hela julen :) men du har nog rätt!

Lillan har börjat knuffa sig bakåt i magläge och försöker ta sig upp på knäna. Har beställt galler till kaminen och grind till trappan. Kan gå fort nu (och så var det rea :) )

Vi kör gröt morgon och så får hon något att peta med varje gång vi äter (bröd, frukt m.m.). Men så fort jag ställer fram en tallrik viftar hon med armarna och tjoar. Jag får sluta mata henne innan hon vill för jag är rädd om magen hennes, hon har ingen botten! Tydligen var jag likadan.

Jag tänkte inte heller ge välling, men vet inte hur man ska göra för att få henne att somna när jag slutar amma. Hur tänker ni?
  • malle88
    Blicka skrev 2015-11-06 17:09:44 följande:

Vi kör varannan jul med mina föä resp makens föä. Rättvist o vi vet alla hur det ser ut. I år blir julen hos mina föä. Försök hitta lite egna traditioner nu när ni har bebis - det är mysigt. Vi har nu sedan mina äldsta blivit större en skattjakt på julaftonsmorgon med uppdrag från tomten med ett paket som belöning!

Skattjakt lät jättekul, kör vi varje påsk hemma!
  • malle88
    pco skrev 2015-11-10 20:28:17 följande:

Vad tycker ni om babblarna? Har ni sett att det kommit ut varsin bok till varsin babbel? Så himla bra o det är så utvecklande. De använder nu dessa på alla förskolor tydligen :) första albumet (skiva)har oxå kommit ut och bästa av allt är att lillan älskar de:) :)

Lillan älskar dem. Tänkte ev. önska böckerna i julklapp. Finns leksaker med, såg dem på barnmässan. Tycker dock att det mesta är ganska dyrt. Men youtubeklippen kör vi hemma emellanåt och ho gillar dem verkligen (är annars inte särskilt intresserad av tv).
  • malle88

Imorgon har vi läkarkontroll, ska bli ganska spännande och se :) ska ta upp hennes mage ordentligt, trött på bvcs katrinplommon/päron/rapsoljaråd som inte hjälper ett dyft

Svar på tråden Majbebisar 2015