• Tjej78

Majbebisar 2015

Blicka skrev 2016-02-18 06:52:26 följande:

Tjej78 - har ni blivit bättre? Hör mellan hosta oroväckande likt förkylning! Vad ska man säga... Jag längtar till våren!

Nja, det har blivit värre för lillan men bättre för storasyster så lite både och.
    Jag längtar också till våren så jag blev inte glad när jag vakna i morse och såg att det snöat inatt :( Tur va så har vi haft plusgrader hela dagen så nu är allt borta igen :)
  • Tjej78

Tips på mellanmål! Klämpåse och leverpastejsmörgås kan man ju inte servera varje dag..... Inte gröt för det har vi som lunch :)

• Tjej78
    malle88 skrev 2016-02-19 13:01:12 följande:
    Fruktbitar

Bananpannkaka

Turkisk yoghurt/keso med bär

Kräm

Smörgås

Ägg

Smoothie

Är några förslag. Jag ger ofta banan på fm och smörgås/kokt ägg på em. De andra är mest om vi har hemma och jag gör mig till.

Grötpinnar kan man med göra men det har jag inte provat för lillan har ju inga tänder.

Ska vi bort köper jag ofta Risimums, tycker det verkar mätta mer än klämmis :)
    Tack!
    Turkisk yoghurt och keso, får man ge det? Min dotter vägrar banan vilket är trist för det är så lätt att ha med om man är iväg samt att det är rätt mättande. Har inte prövat tiamins ännu, får testa det. Ägg, tar du både vitan och gulan? I bitar, mixar, mossar?
  • Tjej78
    malle88 skrev 2016-02-19 14:01:13 följande:
    Om jag förstått det rätt (och det behöver jag inte gjort ;) )rekommenderas inte mjölkprodukter för att de riskerar att bli en så stor del av kosten och det innehåller inte något järn t ex. Men efter 8 månader kan det introduceras och ges nån gång ibland. Keso vet jag inte, har jag gett iallafall ^^

Jag ger ett helt kokt ägg i bitar. Hon tycker det är roligt att peta själv. Du kan ju prova stekt eller omelett med, det gillar tyvärr inte min lilla. I bananpannkaka kan du nog lika gärna ha bär eller så :)
    Super! Tack igen :)
  • Tjej78

Här tycks sömnen funka bra just nu :) Läggs i sin säng efter välling och somnar själv på ca 10 min. Brukar var två uppvak, första runt midnatt men då räcker nappen sen nästa vid 2.30 och då behövs lite vatten och buffande ca 20-30 min. Vaknar för dagen vid 5.30/6.00 och börjar med att få en flaska välling i sängen. Vi har börjat introducera mer fullkorn, både i livsmedel, gröt och välling med förhoppning att det ska mätta mer.
    Ibland undrar jag också om hon sover för mycket på dagen, om det är därför hon vaknar på natten. Hon sover mellan 30-60 min runt kl 9 när jag lämnar på förskolan och sen 60-120 min när jag hämtar på förskolan men får inte sova efter kl 15. Sover hon bara 30 min på morgonen är det för vi ska iväg på aktivitet och då sover hon oftast fr 12-14 sen vaken fram till 19/19.30
    Här äter vi lite mer just nu så jag undrar om vi är i nån tillväxtfas. Mellanmål är fortfarande jobbiga då hon inte vill ha det jag erbjuder. Hon rata keso, ägg (i alla former) och plättar :( Fråga på mat till ni som både ger burkmat och hemlagat. Blir ert barn mätt på mindre mat när det är hemlagat?
    Till er med magsjuka säger jag blä, fy vad jobbigt. Hoppas ni blir bättre snart!

• Tjej78
    Blicka skrev 2016-02-23 22:27:19 följande:
    Vad tråkigt med mellanmålet. Duger inte smörgås eller frukt? Här blir det ofta frukt på fm om hon inte sover över mellanmålet o macka till em.
    Smörgås, fruktpuré och klämpåsar, det är dom sakerna vi varierar mellan på mellis. Hade gärna gjort nått annat, tråkigt att ge samma sak dag in och dag ut men lillan kanske inte tycker likadant, hon är kanske nöjd.... Ser fram emot att kunna ge fil, yoghurt, flingor, risifrutti mm efter 1 års dagen :)
  • Tjej78

Till alla som har besvär när de små får tänder. Någon som prövat den gel som går att köpa på Apoteket?

• Tjej78
    Blicka skrev 2016-02-25 18:56:53 följande:
    Inte testat - vad är det för ngn?
    Det är en gel som man smörjer in och de ska lindra besvären och svullnaden i tandköttet. Ska va 100% naturlig och ofarlig att svälja. Jag tror si så där på det därför undra jag om någon testat :)
  • Tjej78

Vår lilla sover i eget rum, har gjort det sen hon va 7 månader. Funkar bra tycker jag fastän jag får gå in till henne 2-3 gånger per natt och sitta där 5-45 min åt gången, oftast runt 15 min. Hon har rummet precis bredvid oss, nästa är badrum sen kommer storasysters rum.
    Vi drar till Jämtland på fredag, tjoho! Blandade känslor med hur allt ska gå men det löser sig väl.

• Tjej78
    malle88 skrev 2016-03-01 19:46:14 följande:
    Hör ni stora flickan eller kommer hon in till er? Funderar på om man behöver ha babywatch i rummet eller om det bara är en "orolig-mamma"-grej ;)
    Hon kallar på oss och det hörs klart och tydligt, behövs ingen babywatch här :) Samma med lillan, hörs utan problem. Ska tilläggas att vi sover med öppna dörrar så kanske är det därför vi hör dom så bra.
Svar på tråden Majbebisar 2015