• Serah

Majbebisar 2015

Blicka skrev 2016-03-10 17:41:13 följande:

Jag slutade då lillan inte längre somnade om vid bröstet o bara sög lite ofokuserat, bet o släppte taget. Jag bestämde mig o sen höll jag fast vid det trots att söva om kunde ta låååång tid. Det rättade ju till sig o nu somnar hon ofta om snabbt. Så mitt tips - bestäm dig o följ beslutet så kommer det att gå bra!

Det är väl lite så det är nu här. Det känns som om jag är en napp åt honom och ger honom närhet.

Och det är väl det jag får göra, bara bestämma och köra på det. Med de äldre så slutade de av sig själva. Helt plötsligt sov de hela nätter och de var mycket yngre än minstingen är nu. Så då behövde jag aldrig tänka på det.

Tog det många nätter att få henne att acceptera?
  • Serah
    Blicka skrev 2016-03-10 21:16:51 följande:

Nej hon sökte aldrig bröstet på natten efter att jag slutat erbjuda. Lite vatten att dricka fick hon de första dagarna då hon vaknade. Sen tog hon bara tid på sig att somna om... Använder din lille napp? Lillan gör det.

Ok. Ja vi får se när jag tar tag i det. Just nu är han förkyld och snörvlar så mycket när han sover :(

Och ja :) han har napp. Det brukar funka stt trycka in nappen ibland, och ibland letar han upp den för att ta den i munnen.
  • Serah

Tjej78 usch vad trist att ni timade in magsjukan med semestern. Men tur att de frisknade till sig så att ni kunde klämma in lite :)

Min lille tycker om att busa när han ska sova. Då tar han ut nappen från munnen och trycker den mot mig. Sen om jag tar den i munnen så skrattar han och tar ifrån den och tar i sin mun. Eller så sätter han sig och ploppar ut den, gärna med ljud :) sen efter en stunds lek och bus så slocknar han på ett nafs.

Favoritleksak vet jag inte. Han har endel han gillar. Han tycker om sin pappas piano och slår gärna på tangenterna när han spelar.

Sen älskar han att ta ut djuren från sin sångpåse. För att sen stoppa tillbaka dom igen. Men bollar kanske är favoriten när jag tänker efter. Det är roligt att jaga efter dom :)

• Serah
    malle88 skrev 2016-03-17 12:25:06 följande:

Vilken hemsk natt vi haft! Från kl ett sov hon max 20 min i sträck fram till fem, då sov hon hela 30 min och vaknade som en sol. Fattar inte att jag inte gav upp. Fast ännu mer konstigt att maken bara vaknade en gång :O

Kommer inte ihåg vem som efterfrågade fiskrecept men häromdagen gjorde jag kokt torsk och potatis och det var jättenkelt. 1 st fiskblock (torsk) och några potatisar. Släng i en kastrull med vatten och låt koka. När torsken blivit vit och faller isär av sig själv är den klar. Några minuter innan dess kastade jag i en näve ärtor. Mixa/mosa och servera :) man kan ju koka torsk och potatis var för sig och äta hela familjen också :) var väldigt gott

Idag ska jag laga kotlett och rotsaker. Men först ska jag vila ;)

Hur mår du Blicka? Känns det bättre?

Usch. Det lät jobbigt :( hoppas ändå att dagen varit lugn så ni kunnat vila upp er.

Vår natt var liknande, fast han skrek konstant i en timme. Sen somnade han en stund för att sen vakna och skrika igen. Får se hur denna natt blir.

Min gissning är att han sov tokigt för han inte sov på eftermiddagen igår. Men om det är så vet jag inte. Nu idag så sov han en kort stund på förmiddagen och vi skyndade oss iväg till öppna förskolan, som var stängd just idag... Så det var bara att ta en promenad hem. Väl hemma åt vi lunch och lillen sov i två timmar. Skönt det. Jag kunde ta det lugnt för jag vart helt slut efter promenaden. Får sammandragningar om jag rör mig alldeles för mycket har kag märkt. Iaf så sorterade jag lite papper och saker under tiden.

Sen när lillen vaknade åt vi mellis för att sen gå it och leka lite. Sen hem igen. För att förbereda mat. Men precis när jag håller på så kräks lillen ner sig så bara gå och byta.

Men jag blev så less och besviken när maken kom hem med barnen och det första han gör är att gnälla på att maten inte är klar! Kände mig så ledsen då. Förklarade att det är lite svårt med en bebis som kryper iväg till alla angränsande rum och tar allt han kommer åt. Eller som kräker ner sig eller gör illa sig eller bara gnäller! Allt! Men då tyckte han jag kunde planera bättre. Känner mig så arg, ledsen och oförstådd!!! Är jag så dålig? Nu är han arg för att jag skyller i från mig och är "sur"...

Han tycker dessutom att kag ska göra middagen vid lunch så att den är klar. Men kag känner att jag inte kan stå och göra allt med lillen som gör allt ovanstående. Så när maten är klar ska jag gå och hämta äldre barnen. Det tar ca 2 1/2 timme att gå henifrån- skolan- hem igen...

Förlåt att jag gnäller av mig. Mår inget bra just nu. Hur löser ni middagen hemma? När äter ni middag? Vi brukar äta vid 17-17.30 men det är tydligen försent
  • Serah

Tack för att man får gnälla av sig.

Nä ibland är han kanske inte den mest sympatiska. Han tycker ibland att jag ska ta hand om allt i hemmet. Vilket är svårt. Jag har försökt få honom att förstå, och då säger han att han förstår att det kan vara tufft men veckan efter kommer samma krav. Lite tröttsamt ibland...

Jag önskar att han kunde vara ledig han också med lillen. Men vem vill anställa en gravid för bara nån månad? :/ kanske efter bebis kommit och jag varit hemma ett tag så kan han ta över. För det vore nyttigt för honom. Han har aldrig varit ledig med nån av barnen heller.

Men vi pratade iaf igår där jag förklarade hur det hade låtit från honom och jag förklarade vad jag gjort under dagen och hur jag kände mig efter allt det. Jag var trött, helt slut. Jag med. Han var trött han också för att han inte heller sovit nåt den natten då lillen krånglade. Dessutom har jag börjat få sammandragningar på kvällarna om jag varit väldigt aktiv. Vilket var igår på kvällen också.

Han bad iaf om ursäkt när han förstod hur mycket jag gjort under dagen. Vilket är jobbigt när jag är gravid plus sovit dåligt.

Inatt sov iaf lillen bra. Så skönt!

Ang slåss. Här gör han väl inte det. Men han drar och sliter i mitt hår. Och så drar han till ens fingrar för att bita, smaka? Och nu när hans framtänder där uppe kommit fram lite mer så gör det ont. Han slår endast om han blir väldigt exalterad men då är det mest okontrollerade viftningar med armarna.

På kvällarna får han välling vid 18.30-19 och sover sen runt 19-19.30 beroende när han får vällingen. Så vaknar han vid 22-23 för att ammas. Och sover sen till 5.30-6 på morgonen. Fast idag vaknade han 5. Ville ju sluta amma på kvällarna/ nätterna men jag tror jag ska se om han kan avvänja sig själv. Så hemskt är det ändå inte. Min bm tycker däremot att jag ska sluta amma för annars kan han tycka att det kommer en konkurrent till bröstet. Känner att vid den tiden då bebis kommer så har jag nog slutat amma. Dessutom så är det bara sent på kvällen han ammas, när han är typ sovande. Så han har väl inte så mycket medvetande för att tycka det är en konkurrent?

• Serah

Måste fråga... Dreglar era små något? Här dreglas det enormt! Har knappt några dreggellappar kvar efter en dag utan måste tvätta ofta för att ha. Blir galen snart haha. Att ha utan dreggelhaklapp är omöjligt då han blir alldeles för blöt :p

• Serah
    Blicka skrev 2016-03-18 09:29:42 följande:

Serah - vad bra att ni pratat! Kan säkert vara bra att maken är hemma lite med nästa barn. Vilken vecka är du i nu? Ta det lugnt om du får sammandragningar. Min sambo kommer inte vars föäledig denna gång men han har varit det i varierande grad med de andra.

Lillan dreglar typ inget alls. Mina andra två har varit konstant blöta!

Ja, idag är vi lugna och mer utvilade dessutom :) vi hade ju tänkt att han skulle vara hemma nu till våren så att jag kunde jobba. Men ödet ville ju annat.

Ok. Hur länge hade du tänkt vara hemma? Har ni fått förskoleplacering för lillan?

Jag är i v 17 nu. Men känner knappt några rörelser alls. Jag tror jag känt nån buff till och från men är fortfarande osäker om det är det eller tarmarna. Är nojig som tusan vilket säkert också påverkar mitt humör endel hehe. Och jag får ju inte lyssna på hjärtat för här i kommunen gör det inte det förrän v 25... Jag kan gott vänta till rul, tycker bm (som är om tre veckor.. Evigheter ju)

ja så har det varit med alla mina tre. De var tvugna att ha dreggellappar konstant. Vad skönt att din lilla inte dreglar så mycket :)

Hur är det med op såret idag?
  • Serah
    Blicka skrev 2016-03-18 09:33:26 följande:

Imorse sa mellan att han ska sluta med nappen. Vi har pratat mkt om det o tänkte ta det på påsklovet men nu tyckte han att det var dags att få timmerbilen som han vill ha! Vi har nu gjort iordning ett kuvert för att skicka nappar till tomtebebisarna o sambon ska fixa belöningen på lunchen! Får se om han står fast vid detta... Han blev lite osäker när vi skulle stoppa ner napparna i kuvertet men vi la ner mininappar från lillan också o då gick det bättre. Uppdaterar hur det går!

Nämen. Vad spännande och stort beslut av mellersta :) han klarar det nog galant men jag antar att det kommer vara tufft första veckan. Du får uppdatera hur det går! :)
  • Serah
    summa21 skrev 2016-03-18 11:55:30 följande:

Blicka: avokado har jag testatmen tyvärr ingen hit. Har även mixat med banan och försökt med henne och storebror men det har slutat med att jag har fått äts upp det själv. Jag tyckte i alla fall att det var gott ? men nyss åt hon för första gången ur barnmatsburk. Min man hade köpt en för ettåringar och det gick mycket bättre.

Uppdatera gärna hur det går med napparna? Vi måste få den store att sluta men han är i stort sett fixerad vid dem. Gråter hysteriskt.

Serah: vad skönt att ni har pratat. Om han blir fl sen får han nog en rejäl aha-upplevelse. Dregla gör inte vår lilla men storebror gjorde väldigt mycket.

Tjej78: ja tyvärr har vår son också slagit tillbaka och puttat ner henne. Oftast blir det dock hysteriska tjut. Han är känslig och blir väldigt stressad av lillasyster.

Svårt med maten :/ det enda tips jag har är väl att inte ge upp. Men det känns inte roligt att tvinga heller, vilket man inte ska göra heller. Vad har BVC sagt om det? Har de gett några kloka råd? Har hon fått smaka nåt från eran mat när ni äter? Låter som ett litet framsteg att hon äter lite från 1 års burkarna :) vi började också lite tidigare med dom för de andra smakade knappt nåt och så var det ju bara puré, vilket inte var populärt. Nu har min lilla istället börjat matvägra burkmat.. Det är ju så smidigt att ta med i skötväskan och värma när man behöver.

Visst vore det bra om han kunde vara fl! Men då måste jag ha jobb, vilket jag inte har. Och vem vill anställa en gravid för bara en kort period? :( var tvungen att bli sjukskriven i v 32 (har jag för mig) nu senast. Pga diverse problem och ett tungt jobb. men nästa måste han vara hemma några månader! Det har jag bestämt haha. Då med båda småttingarna. För jag vill inte att lillen ska börja fsk när jag ändå ska vara hemma med syskonet.
  • Serah
    Blicka skrev 2016-03-18 13:46:39 följande:

Jag blir hemma till fsk-start. Vi har fått plats på fsk vi sökte till mitten av augusti.

Jag har varit jättenojig under mina graviditeter. Tre veckor känns jättelänge förstår jag men det kommer gå fort. Tänk snart rul! Har ni kollat kön med de övriga? Ska ni kolla nu. Men att det var så sent med hjärtslag, att lyssna alltså?! Jag har lyssnat tidigt alla ggr.

Såret läker bra men är blåslagen runt om eller snarare gul ;) mer rörlig men vilar nu medan barnen sover.

Spännande! Tror du det kommer gå bra? Och hur känns det? Mina två äldre har börjat fsk vid 15 och 14 mån. De kändes så små då. Men det gick bra och de trivdes enormt bra!

Yes! Vi ska kolla kön. Gjorde det med tvåan och trean. Med ettan fick vi inte kolla och tvåan var det tveksamt och ifrågasättande varför vi ens ville kolla kön...

Precis. Jag får inte lyssna förrän så sent. För starka vågor anser de. Och de skadar barnet säger dom. Min man uppmuntrar genom att säga att rul är närmre än det är haha. Men det går jag inte på!

Vad skönt att det läker bra. Då kan du kanske se fram emot ett påsklov utan smärta och mysa och busa med barnen :)
Svar på tråden Majbebisar 2015