• Tjej78

Majbebisar 2015

Hostan har blivit värre för den stora, var precis inne hos henne, gav alvedon plus hostdämpande. Blir nog att ha henne hemma imorgon men så typiskt för det är imorgon vi ska på ultraljud av njurarna på lillan.... Hoppas på en bra natt men förväntar mig inte det så får vi se hur alla mår imorgon när vi vaknar.

• Tjej78

Ultraljudet igår gick bra, de fick många bilder som som nu ska titta närmare på, får besked om ca 3 veckor. Urinprov fixat och skickat på odling och detta får jag svar på nästa vecka. Nu håller jag tummarna!
    Våra nätter blir bättre och bättre, nu när hon bara får vatten är det inte lika kul längre och hon bryr sig inte att dricka mer en två, tre klunkar sen somnar hon om.
    Dessvärre har jag nu blivit sjuk så ingen träning för mig, brukar gympa på onsdagar. Jag kör Friskis & Svettis medelgympa med gummiband, lite tantvarning men en bra början när man är ur form. Ska börja köra mer och hårdare träning när jag börjar jobba, tänkte köra morgonpass på ett gym i närheten av min arbetsplats.

• Tjej78
    Blicka skrev 2016-02-04 08:57:35 följande:

Inatt har lillan sovit hela natten! Från 19-07. Har aldrig hänt förut. Wow - hoppas det är en ny trend på väg. Stilla har hon också legat så i natt hade täcke funkat perfekt!

Så vill jag också ha det.... Får för tillfället nöja mig med att det endast är ett uppvak (har i alla fall varit så de senaste nätterna), ingen mat och somnar om allt mellan 10-50 min.
  • Tjej78

Vår dag när det gäller mat just nu ser följande ut:
    6.30 Ersättning 150 ml
    8.00 Halv macka med leverpastej
    11.00 Lunch, gröt på 0,5 dl vatten + lite fruktpuré
    16.00 Middag, halv burk mat + lite fruktpuré
    17.30 Kvällsmål, lite av vår mat + gröt på 0,5 dl vatten
    19.30 Välling 1,5 dl blandat med 90 ml ersättning
    22.30 Nattmål, ersättning 150 ml
    Är detta mycket eller lite? lillan är nu 8 1/2 månad.

• Tjej78
    malle88 skrev 2016-02-09 12:30:25 följande:

Idag bytte vi äntligen bilstol (bilen har varit på verkstan ). Hon log och skrattade hela vägen :) vilken skillnad mot när hon skriker hela vägen i babyskyddet

Jag vill också byta stol men eftersom vi ska ut och resa v 10 avvaktar till efter resan, synd att vänja henne vid en riktig stol och sen om tre veckor trycka mer henne i babyskyddet igen :(
  • Tjej78
    Serah skrev 2016-02-09 15:30:48 följande:

Hur blir era små när de får tänder?

Min stora hade det jättejobbigt när tänderna kom. Hon hade jätteont, kunde vakna mitt i natten och gallskrika. Gav då alvedon vilket hjälpte så hon i alla fall fick sova. Hon blev jättelös i magen, i princip diare och vaken var hon sjukt gnällig :(
    Lillan fick sina första två utan att vi märkte det, helt plötsligt var dom där :)
  • Tjej78
    malle88 skrev 2016-02-09 21:14:40 följande:
    Vart ska ni resa? :) låter väl som en smart plan.
    Blicka skrev 2016-02-09 13:11:34 följande:

Vad roligt att hon gillade stolen! Vi måste också byta... Har bara inte blivit av ännu.

Har tagit flera bilturer idag och njutit av att hon inte skriker, haha.
    Vi drar till Jämtland och firar sportlov med kusinerna :) Min bror med familj (sambo, två pojkar på 8 och 6 år samt hund) bor i Ås strax norr om Östersund :)
  • Tjej78
    Pyssilullan skrev 2016-02-05 10:32:38 följande:

Hej! Kikar in jag med, är ofta inne och läser men sällan jag skriver! Så nu tänkte jag ta mig tiden och skriva en rad! Har en pojke på 8 månader (föddes på mors dag 31.a maj)

Ammade för sista gången igår! (Endast ammat nätter sista veckorna)

Min pojke har precis lärt sig åla framåt, reser sig i krypställning men lägger sig igen o ålar sakta framåt

Sover enligt mig dåligt om nätterna men vi kanske har fel rutiner om dagarna?

Från morgon till kväll:

5.30 - välling

7.40 vaknar för dagen - går i gåstol medan stora syskonen gör sig redo för skola

8.30 gröt med fruktpure

9.45 - 12 sover!

12.00 lunch - hemmagjord mat lika oss eller burk mat

14.00 mellis fruktpure smörgås bitar / rån

15.00 - 16.00 sover

16.00 får ev något att äta typ smörgåsrån om han gnäller annars äter han middag med oss 16.30

19.00 gröt

Vaken o röjjer o busar o lever loppan skrattar tjuter o är så speedad!

20.30 försöker lägga han men de går inte...

21.00 välling

21.30 somnar om vi har tur - men bara om vi lägger oss samtidigt ... Puh!!!

02.30 - välling på 2 dl vatten

05.39 - välling på 2 dl vatten

Äter upp hela!

Nöjd med dagarna men inte kvällarna - samtidigt tyckte inte BVC att han sov för länge på dagen...

För om han sovit mindre så är han super gnällig o trött o somnar 17.30 ist o de går ju bara inte!!

Måste få fråga ang att du ger välling på natten. Är det okej? Jag har läst att max 3 mål om dagen bör vara gröt/välling och av den anledningen ger vi välling kväll och morgon och gröt ant till lunch eller mellis. Vid 22.30 innan vi går och lägger oss nattmatar vi och ger då ersättning Nan 2. Skulle man då kunna ge mer välling istället så håller hon sig säkert längre på det, vaknar nästan alltid vid 2 och tar nästan alltid ca en timme att somna om. Har BVC sagt nått om att ni ger så mycket välling?
  • Tjej78
    Serah skrev 2016-02-10 08:10:23 följande:
    Vad mysigt det låter! :) hur lång är bilturen för er?
    Blir väldigt långt för oss att köra, vi bor ju i Skåne och har ca 126 mil. Hade inte kört hela sträckan med två små och om vi skulle köra med två övernattningar på hotell (en upp och en ner) blev det ungefär samma pris som flyget så därför flyger vi.
  • Tjej78

Här är vi fortfarande lite sjuka :( Vanlig förkylning med snorig näsa och envis hosta.
    Alla hjärtans dag skulle vi inte fira men sambon överraskade med röda rosor och en förstoring på ett foto av äldsta dottern som han ramat in, jag blev jätteglad! Vi ska nu försöka få en bra bild på lillan också som vi kan förstora likadant med ram så de kan hänga ovanför vår säng :)
    Framsteg just nu är att lillan äntligen kommit på hur man kryper, än så länge går det långsamt men framåt. Hon har också kommit på hur man sätter sig igen när man ramlat omkull. Mycket nöjdare barn som inte gnäller och blir frustrerad lika ofta, tummen upp!!

Svar på tråden Majbebisar 2015