• Serah

Majbebisar 2015

Här är det sisådär med sömnen också. Inatt var det vak med skrik :/ Så knappt nån sömn alls -_-

Han sover ungefär som era små också under dagen.

Måste bara fråga, vilken hand använder era små mest?

Min kille använder vänsterhanden mest. Ska bli intressant o se om det fortsätter eller om han börjar använda höger snart också

• Serah
    Blicka skrev 2016-02-22 16:35:30 följande:

Min äldsta är vänsterhänt, det märktes tidigt! Mellan kan jag fortfarande inte säga om han är vänster eller höger, växlar hand ofta. Lillan har jag inte ens tänkt på vilken hand som brukas mest. Jag är själv vänsterhänt o det finns anlag för det både på min o sambons sida så att iaf ngn av våra skulle bli det känns inte främmande.

Kul! Spännande att se om denna krabat blir vänsterhänt :) min man är vänsterhänt. Alla vänsterhänta jag känner är otroligt kreativa. Visserligen är min äldsta högerhänt och otroligt kreativ så vilken hand man använder spelar ju ingen roll :p

En rolig sak min bm sa när jag väntade trean var att jag inte fick lyssna på hjärtat i v14 för barnet kan få en hjärnskada.... Nämligen vänsterhänt! (Ve och fasa!) tyckte det var så larvigt motargument för att stilla min oro ifall han mådde bra i magen eller inte...
  • Serah
    Blicka skrev 2016-02-22 18:34:28 följande:

Va?! Sa bm så? Låter ju lite konstigt... Vänsterhänthet är ju inget man direkt lider av! Har alltid gillat att vara det själv. :)

Japp...! Haha nä, det kändes så plumpt sagt av henne! Hon menade på att dopplern man lyssnade på hjärtat med hade kraftigare vågor än ul mätaren eller nåt. Isf borde min mellersta vara vänsterhänt för jag fick komma in och lyssna på hans hjärta i v 14 just pga oro (annan vc).
    Blicka skrev 2016-02-22 18:36:14 följande:

Min mellan har det förövrigt så jobbigt nu... Han blir så ruskigt arg för minsta lilla, skriker, kastar saker o slåss. :( försöker uppmärksamma positiva saker o inte så mkt det negativa. Är inte helt lätt när det flyger saker höger o vänster som träffar syskon som blir ledsna :( idag fick han hjälpa till o laga middag, lite "egen tid" med mamma o han var en duktig medarbetare. Är lite ovan vid detta då min äldsta inte hade så här svårt med "impulskontroll"... Undrar hur lillan blir?!

Åh! Känner med dig! Min äldsta är sån, är det just nu. Den kända "lilla tonåren" antar jag... Tyvärr lär han sig otroligt många fula ord från kompisar och lär sig av deras beteende :( hade jag kunnat byta ut en av hans vänner hade jag gladeligen gjort det :p för han har sånt otroligt dåligt inflytande på vår äldsta :/ mellersta är mycket lugnare. Och ja! Visst är det spännande att se hur trean kommer bli när man redan har en av varje? :)
  • Serah
    Pyssilullan skrev 2016-02-23 06:46:12 följande:

6.e dagen med magsjuka för min son 8,5 månad kan de vars normalt ?

Spydde onsda natt o torsdag sedan uppehåll o spydde kaskader igårkväll o tömde hela magen

Diarré varje dag men Igårkväll sprutade det dom vattnig vätska :( vad gör ja?

Så länge han är pigg (vilket han är) så

Säger vc att ja ska vara lugn

Men han får ju inte behålla något, smal tycker jag han blivit också, o torr i huden Av allt duschande :(

Stackare :( som de andra säger så är vätska viktigast just nu. Har ni vätskeersättning som man kan köpa på Apoteket? Sen hjälpa huden att återfukta sig med en fet salva kanske? Typ decubal eller miniderm. Hoppas han kryar på sig snart den stackarn
  • Serah

Här vart det ännu en natt med skrik, troligtvis tänderna som gör ont. Han försökte gnaga/bita mig på axeln och armen några gånger. Så det blev alvedon och han slappnade av tillslut. Jobbigt när man inte vet vad det beror på. Man chansar och hoppas på att man chansar rätt i vissa fall. Iaf på nötterna känns det som, då är man ju inte heller helt klar i huvudet :p

Hur länge har de ont när tänderna kommer? Är det nån som vet det?

• Serah
    pco skrev 2016-02-23 22:49:46 följande:

Ja herregud, alla är sjuka överallt känns det som. Ja tack :) hoppas ni med håller friska nu. Var det din lilla som hade problem med örat? Hur har det gått? O med astman och allt?

Ja, va kul :) de växer så det knakar. Här har lillan börjat skaka på huvet när hon tex. Inte vill ha mer mat. Säger även ibland 'nänänänä' haha de är för roliga ibland. Pekar gör hon oxå mkt o säger vissa gånger 'titta' men nästan viskar fram det. Hon är inne i en pratperiod men kan inte klappa händerna riktigt än, men vi försöker. Samt att hon inte förrens nu har blivit lite mer intresserad av att ta sig någonstans då hon alltid vart nöjd där hon sitter, tagit sig fram lite lätt bara men nu har hon börjat spira i väg.

Hon ramla ur vår säng igår oxå :( fy så hemskt det va, hon blötte tom. Ur näsan. Klarade sig bra men fick en rejäl blå bula i pannan :(

Välkommen tillbaka :) hoppas ni slipper sjukdomar framöver nu. Gäller oss alla efter denna månad, tycker jag!

Vad mycket din lilla kan! Så långt har vi inte kommit med pratet än. Möjligtvis att han säger nä! nån enstaka gång när jag försöker ge honom vatten när vi äter (fullt fokus på mat först :)) nu har han även gått över till att ål-krypa nån slags mellanting där iaf. Fort går det. Min lille klappar inte heller händerna, han satt dock och försökte lite fundersamt igår, såg så sött ut.

Usch otäckt med fall! Alltid läskigt när de gör sig illa!
  • Serah
    Blicka skrev 2016-02-23 11:49:19 följande:

Det är nog jätteolika - tycker ingen av mina barn har varit så drabbade av smärta på nätterna när tänderna kommit. Lillan har ju inte fått så många än så det kan ju ändras!

Ang våra större - kompisval är ju svårt att styra... De bästa kombinationerna brukar ju inte alla gånger locka varandra. Bara försöka stödja sitt barn i att inte hänga med utan stå för sitt eget tänker jag. Lättare sagt än gjort bara...

Mina äldre fick lite feber sen vart det vra igen när tänder var på gång. Så det hör känns lite nytt.

Ja, det är så vi försöker göra. Vi pratar mycket kring det, inget anklagande eller så, utan bara förklarar. Man märker på hans humör så väl när de lekt för han blir riktigt aggressiv och defensiv mot oss. Det gör så ont i hjärtat att se.
  • Serah
    Tjej78 skrev 2016-02-23 19:47:13 följande:

Här äter vi lite mer just nu så jag undrar om vi är i nån tillväxtfas. Mellanmål är fortfarande jobbiga då hon inte vill ha det jag erbjuder. Hon rata keso, ägg (i alla former) och plättar :( Fråga på mat till ni som både ger burkmat och hemlagat. Blir ert barn mätt på mindre mat när det är hemlagat?

Till er med magsjuka säger jag blä, fy vad jobbigt. Hoppas ni blir bättre snart!

Här är det också mycket mat som går i! :) blir helt förundrad på hur mycket som egentligen får plats i den lilla magen.

Nu ratas burkmat. Gjort sen han började fp tänderna och var sjuk. Så nu är det bara hemlagat som gäller. Lite klurigt för mig haha är en utmaning att försöka komma på rätter sim är mer bebisvänliga.

Tycker inte jag märkt nån direkt skillnad mellan burkmat och hemlagat. Om möjligt att han äter mer hemlagat då han föredrar det framför burkmaten
  • Serah
    Blicka skrev 2016-02-24 23:11:29 följande:

Lillan slukar mängder med mat också men brukar tänka att de nästan aldrig är stilla längre då de är vakna. Förstå om vi skulle göra precis som dom - vore väldigt jobbigt! (Iaf för mig...)

Verkligen! Full fart hela tiden!

Nattningen går i snurrandets tecken just nu. Han lever rullan och far omkring i sängen i kanske 10 min innan jag lyckas fånga in hobom för att han ska slappna av för att sova. Att han ens orkar :p könner mig slut bara av att se honom böka runt.
  • Serah
    Blicka skrev 2016-02-29 18:07:51 följande:

Hur mår alla? Friska från förkylningar o magsjukor?

Vi är alla lite förkylda men det är under kontroll iaf! Imorgon sticker jag o barnen på sportlov till Norrland. Härligt!

Låter härligt med liten minisemester :)

Vi hade sportlov förra veckan. Tog det ganska lugnt men tog barnen på en aktivitet. Äldsta tyckte om det men inte mellersta. Sen tog jag äldsta på pyssel som ett museum hade anordnat.

Vi är väl friska, lillen har nån slags förkylning som gör att han har lite feber. Helgen var inte kul, sov knappt nåt två nätter och bara skrek så fort vi lade ner honom. Tog sig om örat och var mycket ledsen. Nu är det iaf bättre.
Svar på tråden Majbebisar 2015