malle88 skrev 2015-10-16 09:47:52 följande:
Hur har ni det med läggningsrutin? Här blir det att hon somnar i mitt knä framför tv:n vid halv åtta, men märker att hon allt mer störs av tv:n (har på utan ljud). Skulle gärna vilja läsa för henne i framtiden men om jag börjar med bok tror jag hon skulle tycka den var mer intressant. Ska man sjunga? Speldosa? Vara tyst? Amma henne och lägga ner även om hon vaknar till? Ska de ha nåt och pilla på i sängen eller en snutte eller nåt? Hon har aldrig somnat av sig själv, knappt ens i vagnen, men om hon lär sig somna själv kanske hon kan somna om på natten med :)
Vår son blir också trött kring halv åtta... Och fram tills dess har han fått hålla igång så mycket han vill... Skulle vi sätta oss framför tv:n så skulle han förmodligen inte vara trött vid halv åtta då han sparar energi när han sitter där och kikar. Vi lägger honom i sin spjälsäng på övervåningen när han busat till Max typ en timma för att försöka hålla sig vaken. Vi sjunger för honom, går ut från rummet och slår på babyvakten. Oftast ligger han och bökar och försöker hålla sig vaken nån halvtimma och den halvtimmen går vi bara in i rummet för att peta in nappen igen. Vi säger inte något till honom så han verkligen förstår att det är sovdags. Funkar oftast väldigt bra :) TV:n skulle jag inte rekommendera att sätta sig vid med iallafall vår son, alla funkar ju olika... Men ljuset från tv:n är ju inte så bra för de små. Dessutom har du en rutin som du måste bryta när bebis blir större och förstår tv:n mer. För oftast är det ju inte så barnvänligt på kvällarna :)