Inlägg från: Jordgubb90 |Visa alla inlägg
  • Jordgubb90

Majbebisar 2015

Hej på er! Tänkte höra med er om det här med förkylningar. Min son fick sin första förkylning när han var 2 månader. Sen har han haft cirka 3 förkylningar sen dess varav den senaste hållt i sig i 5 veckor :( Nu har han feber och hade för en vecka sen falsk krupp. Han är 6 månader. Har era varit förkylda så mycket? Tycker det är hemskt. Han har ju varit förkyld halva sitt liv i princip :,( han är en månad tidigt född men det kanske inte spelar någon roll på immunförsvaret?

• Jordgubb90
    malle88 skrev 2015-10-16 09:47:52 följande:

Hur har ni det med läggningsrutin? Här blir det att hon somnar i mitt knä framför tv:n vid halv åtta, men märker att hon allt mer störs av tv:n (har på utan ljud). Skulle gärna vilja läsa för henne i framtiden men om jag börjar med bok tror jag hon skulle tycka den var mer intressant. Ska man sjunga? Speldosa? Vara tyst? Amma henne och lägga ner även om hon vaknar till? Ska de ha nåt och pilla på i sängen eller en snutte eller nåt? Hon har aldrig somnat av sig själv, knappt ens i vagnen, men om hon lär sig somna själv kanske hon kan somna om på natten med :)

Vår son blir också trött kring halv åtta... Och fram tills dess har han fått hålla igång så mycket han vill... Skulle vi sätta oss framför tv:n så skulle han förmodligen inte vara trött vid halv åtta då han sparar energi när han sitter där och kikar. Vi lägger honom i sin spjälsäng på övervåningen när han busat till Max typ en timma för att försöka hålla sig vaken. Vi sjunger för honom, går ut från rummet och slår på babyvakten. Oftast ligger han och bökar och försöker hålla sig vaken nån halvtimma och den halvtimmen går vi bara in i rummet för att peta in nappen igen. Vi säger inte något till honom så han verkligen förstår att det är sovdags. Funkar oftast väldigt bra :) TV:n skulle jag inte rekommendera att sätta sig vid med iallafall vår son, alla funkar ju olika... Men ljuset från tv:n är ju inte så bra för de små. Dessutom har du en rutin som du måste bryta när bebis blir större och förstår tv:n mer. För oftast är det ju inte så barnvänligt på kvällarna :)
  • Jordgubb90

Hej hej!

Jag har inte hunnit läsa era inlägg så jag kanske upprepar mig. Men tänkte bara höra med er hur era bebisars mat och sovtider ser ut?

Min kille är 8 månader (född en månad för tidigt).

Vi har haft olika perioder med hans sömn. I början vaknade han varje timme och hade ingen koll på dag och natt. Sen när han var ca 5 månader hade vi en helt okej rutin. Han somnade runt 19.30 i egen säng och vaknade var tredje timme och ville ha mat.

Nu när han är 8 månader sover han inte alls för natten vid 19.30 utan snarare kring 22.30, och detta för att han vägrar att sova ensam. Han vill bara sova om han ligger nära oss. Och han vill inte sova i famnen där vid 19.30 för då är han alldeles för nyflken på allt. Så hans tider är alltså 22.30-ca 02.00 (mat) 02.00-05.00 ligger och han bökar och sover om vartannat. Vid 05.00 skriker han tills någon går upp och leker med honom och efter ca 15 minuter är han trött igen och ligger och sover och bökar om vartannat till ca 08.00.

Han äter riktig mat och gröt och välling.

Självklart är det jobbigt då jag och mannen aldrig får någon egentid. Men vad ska man göra? Ska vi fortsätta envisas med att lägga honom 19.30 som tidigare trots att det bara blir flera timmars kamp eller ska vi bara gilla hans nya rutiner? Kommer vi få problem i framtiden om vi låter han somna 22.30 för natten? Alternativet är väl att vi lägger oss 19.30 men då är det bara att lägga sig när man ätit middag... Det går ju inte...

Vad tror ni? Någon som har det likadant?

• Jordgubb90
    malle88 skrev 2016-04-20 08:30:03 följande:

Kommer ni ha tårta på barnens födelsedag? Jag tänkte först göra fruktsallad för lillan tycker så mycket om det men det blev ett ramaskri från svärisarna när jag sa det igår. Det är redan ett väldigt tjat om att hon inte får bullar, sockerkaka och kakor varje gång vi är där (och vi är där minst två gånger i veckan). Jag vill inte förstöra hennes kalas med en massa tjat (fast jag vet att hon inte kommer komma ihåg det). Nu känns inte kalaset lika kul längre :/

Vi hade plättårta till sonen på hans kalas.

Plättar med grädde och kokade hallon som svalnat till :) Superupskattat! Bara man inte tar för mycket hallon för det blir ju väldans surt.
  • Jordgubb90

Hej på er! Är inte så aktiv i denna tråd, men undrar. Någon mer som börjar fundera på att skaffa syskon? Vi fick våran första i april 2015 och börjar väl fundera lite nu. Sonen börjar ju bli stor nu...men är splittrad. Hur tänker ni andra?

Svar på tråden Majbebisar 2015