• S1528

Majbebisar 2015

Fyramånaders besök på bvc idag, ska bli spännande med mätning och vägning! Imorse när jag tog upp lilla R ur sängen slog det mig hur stor hon blivit, hon är liksom ingen pytteliten bebis längre.. Känns nästan lite vemodigt ;)

Lilla R fick sina två första tänder på fyramånadersdagen, stora tjejen nu!

• S1528
    Blicka skrev 2015-09-15 22:24:49 följande:
    Två tänder - men så kul!
    Jättekul! Men så paff jag blev! Hon hade varit kinkig några dagar och senaste veckorna tuggat och dreglat som en tok så jag misstänkte väl att det var något som rörde på sig :)
  • S1528
    malle88 skrev 2015-09-16 08:44:38 följande:

Pco: Hur går det med sömnen?

Ni som flaskmatar, hur får ni dem att sova sen? Lillan är ju van att ammas. Napp tar hon inte, har provat var enda sort känns det som.

Mat verkar inte vara någon hit hittills, antar att hon måste få öva på att svälja. Gröt och ostsås är det enda som inte framkallat kväljningar.

Jag flaskmatar våran lilla.. I början lät jag henne somna till flaskan men sedan en månad tillbaka får hon mat på en bestämd tid innan läggning just för att hon inte ska somna till flaskan.. Efter det byter vi om till pyjamas och nu borstar vi även tänderna. Kl 20 lägger jag henne i sängen och säger god natt lilla R, och sen sitter jag kvar tills hon somnat. Verkar hon orolig så sjunger jag en vaggsång.. I början ville hon absolut inte somna, sparkade viftade och gnällde, men de senaste dagarna nu har hon somnat på under 1 minut.. Man kan ju hoppas att det håller i sig ;)
    På natten äter våran lilla två gånger och då tar jag inte upp henne utan hon somnar om av sig själv när hon ätit upp.. Tänder inga ljus osv heller utan byter kissblöja i mörkret kl 5 på morgonen :D

R tar bara Nuk genious silikon napparna, alla andra ratar hon.. Har du provat dem? Apoteksbolaget och lekia säljer dem..
  • S1528
    Tjej78 skrev 2015-09-17 21:40:50 följande:
    Hej!

Måste få fråga eftersom jag också hade velat få till samma rutin som du har. Äter din dotter vid samma klockslag varje dag? Eftersom du ger nattmålet vid samma tidpunkt varje kväll, ser då matningen på nätterna och dagarna likadana ut varje dag?

Mitt problem är just att nattmålen och matningen under dagen ser helt olika ut från dag till dag. När vi då vill ge nattmålet kl 19.30 har hon vissa dagar ätit vid 18 och då är hon ju inte speciellt hungrig. Andra dagar har hon ätit vid 17 och då får vi in nattmålet perfekt.
    Klart du får fråga :) Dagarnas mål försöker jag inte styra över, jag ger henne när hon är hungrig. Det enda jag "bestämmer" är att hon får dagens smakportion (några små skedar gröt) klockan 16 varje dag. I övrigt är allt ganska flytande vad gäller maten dagtid..

Detta är mitt första barn så jag har ingen erfarenhet sedan tidigare utan jag har bara provat mig fram till vad som funkar för oss.. I början lät jag andras åsikter om att bebisar inte ska äta för ofta påverka mig vilket gjorde att det var kris och kaos och jag hade en väldigt ledsen bebis.. Sen kastade jag alla gamla teorier i soptunnan och gick på känsla. Det som jag kommit fram till är att när sömnen hamnar där vi vill ha den så kommer maten på köpet. Vi busar på öppna förskolan två dagar i veckan och det är slut klockan 12, efter det är hon så trött att hon somnar och sover middag ca en timme. Så den sovtiden har jag försökt hålla fast vid även de dagar vi bara är hemma. Då får vi en bra rytm resten av dagen..

När klockan är sju drar jag ner belysningen så att det känns som "kväll" innan jag börjar nattningsprocessen.. Lilla R kan ha ätit innan det är dags för kvällsmålet, men jag erbjuder ändå flaskan så hon får äta det hon vill ha. Min tanke är att magen blir full på nytt även om den inte hunnit bli riktigt tom så att säga.
    Om hon tappar intresset för flaskan så rapar jag henne och erbjuder flaskan igen.
    Jag försöker vara så konsekvent som möjligt eftersom jag läste någonstans att barnen tidigt lär sig känna igen en rutin.
    Vad gäller natten så hamnar målen i princip alltid på samma tid så när som på ca 30 minuter. Vaknar hon innan det är dags så ger jag henne nappen och hon somnar om igen.

Det är inte alltid lätt, men för varje dag går saker och ting mer och mer av sig själv :)
  • S1528

Allergi emot gurka kan man ha om man är allergisk emot baljväxter, inte jättevanligt men det förekommer..

Äpple är ju en lite vanligare allergi.. Då ofta i kombination med björkpollen mm.. Skippa äpple ett tag fram över och se vad som händer :)

• S1528
    Blicka skrev 2015-09-19 11:25:28 följande:

Dop imorgon o sista baket nu. Sen ska vi ikväll ställa ordning i lokalen för fikat imorgon. Sambon ute o jagar älg o fick skjuta igår.

Vi har dop nästa lördag. Jag är lite nervös inför både kyrkan och dopfikat.. Jag har aldrig ens arrangerat ett födelsedagskalas i hela mitt liv, ska bli spännande att se om jag lyckas ro detta i hamn ;)

Vad ska ni bjuda på?
  • S1528
    pco skrev 2015-09-19 21:08:54 följande:
    Ja okej ja vi får väl se, känns som om nåt är det som hon inte tål men borde inte det komma samma dag isf? Elr kan det vara värmeutslag? Men hon fick inte ens det i sommras när det va jätte varmt :/
    Vet ej.. Jag tycker det dyker upp lite prickar och plitor här och där hela tiden.. Vi går på babymassage där dom använder olivolja till massagen, och min lilla tös fick skumma plitor på magen och benen av den så jag var lite rädd för allergi men det gav med sig och kom inte tillbaka.. Man blir ju lite osäker när det ploppar upp utslag eller plitor :/
  • S1528

Någon här som har erfarenhet av att blanda välling och ersättning till natten?
    Vi testar första gången idag med förhoppningen att lillan ska stå sig lite bättre under natten..
    Vi provar hemlagade smakisar varje dag och morgonmålet är nu på lillans initiativ utbytt emot en dubbel smakportion mild havregröt. Inget krångel med magen eller så hittills, hon är en väldigt matglad liten tjej än så länge :)

• S1528
    pco skrev 2015-10-07 21:00:19 följande:
    Hmm enligt min BVC så ska man inte börja blanda med välling förrens de är 6mån för börjar man för tidigt så är deras magar inte riktigt redo för det än.
    Kan ni inte introducera gröt till kvällen ist för de står sig längre på det.
    Enligt mitt bvc är det ingen större skillnad på gröt och välling rent innehållsmässigt, vilket verkar stämma om man kollar runt på nätet. Så på vilket sätt menar du att det skulle vara bättre att ge gröt än välling? Jag fick uppfattningen att majsvälling är "snällare" mot magen än havregröt som innehåller gluten? :S

Gröt fungerar tyvärr inte för oss på kvällen eftersom hon är alldeles för trött och inte får i sig någonting ifrån en sked. Flaska funkar som kvällsmål.
    Problemet är att min lilla tjej inte vill äta på morgonen. Hon äter klockan 19, somnar klockan 20 och sover sedan ca 11 timmar. Efter att hon vaknat kan det gå ytterligare tre timmar innan hon tar flaskan eller vill ha sin gröt som frukostmål. I bästa fall kan jag lyckas pilla i henne någon sked puré innan dess. När hon väl äter senare på dagen så gör hon det med god aptit, men det kändes länge för en bebis att vara utan mat i upp till 14 timmar med bara 150ml ersättning (den mängden hon normalt äter) i magen..

Mitt bvc tyckte inte att det var några konstigheter att ge en skvätt majsvälling eftersom den inte innehåller något gluten, men jag hade ingen aning om att det var så här kontroversiellt :/
Svar på tråden Majbebisar 2015