Mammamatteo skrev 2015-08-19 17:20:13 följande:
Roligt att höra hur det går för er andra runt om i landet med er lille 3 månaders bebis. Vår lille kille är född den 13 maj, så 3månader och 1 vecka ungefär.
Han sover väldigt bra om nätterna och har gjort det rätt bra från första början.
Somnar själv i hans säng runt 22-23 och vaknar sen mellan 8-9 på morgonen.
Jag tror på rutiner och har kört med det från första början. Full fokus på killen de två sista timmarna innan nattning och de två första på morgonen. Leka, mata, prata med, träna, bada/tvätta av och ombyten till/från pyjamas varje morgon och kväll. Lägger honom när han börjar säga ifrån att han är trött.
Händer det att han vaknar mitt i natten, försöker jag vara så tråkig som möjligt. Pratar inte med honom, testar ge honom nappen och inte så mycket ögonkontakt.
Då brukar han somna om rätt snabbt.
Detta gäller såklart bara om han gnäller.
Men är han ledsen eller skriker rakt ut, vilket nästan aldrig händer, så är jag den sista som kan hålla mig så iskall ;)
Men finns det någon mer här som matar med flaska, ersättning. Jag har nyss börjat med det. Hur mycket äter era små? :)
Japp här kör vi med ersättning (Nan1) hade Sempers från början men spydde rakt ut så bytte direkt när vi kon hem från BB nästan.
Vår lilla tjej har alltid legat lite över vad som står på förpackningen o BVC säger att man alltid ska tänka på att göra liite mer så hon inte äter upp utan gärna lämnar en skvätt i stället. Så nu äter hon först på morgonen runt 6-7 180ml ca kl 10 170ml ca 13 170ml ca 16 170ml ca 19 170ml och sen vid typ 20.30 äter hon en slurk mellan 50 och 90ml men om det blir att hon äter efter 19 för det beror på under dagen för då kan det bli nån halvtimme senare elr så så då ger jag 180ml sista målet typ 19.30 och sover till morgonen där på.
Dock äter hon väldigt lite nu när det är så varmt för hon är så känslig för värme, hon äter lite om jag baddar elr blöter ner henne innan.
Som sagt stirra dig absolut inte blind på vad som stårvpå förpackningen för jag vet inte nån som följt det alls, vissa äter lite mindre o vissa lite mer. Och tänk alltid på att hellre ge lite mer så hon lämnar en lite kvätt än att han/hon äter upp allt o måste springa o göra mer för vissa (som min) isf vill ha mer o när man kommer med maten så är de precis som om att 'jag äter gärna lite mer men ääh det behövs inget mer då' och äter inte mer när flaskan kommer hehe.
Oj va långt detta blev, sorry.