Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Anonym (För hemskt för att vara sant) skrev 2015-08-16 10:39:37 följande:
    Jag vill inte riktigt tro på det du skriver, eftersom jag tänker att det inte borde kunna gå till så. Det verkar fullkomligt ofattbart att ett så litet barn skulle kunna omhändertas så snabbt på de grunder du uppgett.

Om din historia trots allt är sann är det enda råd jag kan ge att skrika så högt du kan. För då är det en skandal av riksintresse. Ta kontakt med varenda journalist i hela Sverige. Starta en blogg. Skriv på Facebook. Skriv till utländska medier.

Kontakta socialnämndens ordförande, eller den politiker som fattade beslutet. Får du inget gehör där, kontakta övriga politiker i socialnämnden. Fattades beslutet bara av en politiker, uppvakta de politiska motståndarna. Anklaga för slapphet, vårdslöshet och tjänstemannasektorn. Hör av dig till socionomernas branschtidning, och branchsorganisationen. Ta reda på vilka regler beslutet strider mot. Anmäl till alla instanser det går.

Om din historia är sann har både tjänstemän och politiker missbrukat sin position. Det är extremt upprörande, och historien skulle kunna granskas ur många vinklar. Medborgarens utsatthet, rättsosäkerhet, tjänstemannastyre i kommuner, bristande kompetens / engagemang hos kommunpolitiker, brister inom socialtjänsten (pga bristande resurser eller erfarenhet?) etc.
    Journalister kan inget göra eftersom socialtjänsten har sekretess och aldrig lämnar ut några uppgifter och för att kunna göra ett reportage behöver de alla handlingar i ärendet och en fullständig bakgrundshistoria som håller för att göra ett reportage.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Mia) skrev 2015-08-16 10:44:49 följande:
    Ja, de fick tydligen för sig att hon skadat sig medvetet. Huruvida hon gjort det eller inte går aldrig att bevisa.

De måste inte hitta anledningar för att pappan inte ska kunna ta barnet. Det räcker med att de anser att barnets hemmiljö är otrygg för att de ska kunna bedöma att barnet bör tas ur den miljön.
    Och efter detta omhändertagande sker en utredning av föräldrarna och hemförhållandena efter det sker det en prövning i domstol därefter prövas detta var 6: e månad så att ett lårbensbrott skulle gälla som skäl till placering skulle aldrig gälla i domstol. Så länge inte mamman har skadat sig otaliga gånger och pappan av något skäl inte klarar av att ta hand om barn så fortgår inte kostnadskrävande placeringar.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (För hemskt för att vara sant) skrev 2015-08-16 11:06:23 följande:
    Journalister kan ju uppenbarligen göra något eftersom andra fall, som barnen i mark och barnen i Sandviken, fått så stort genomslag i media. Som x:et skrev så kan ju föräldrarna begära ut alla handlingar och lämna över till den som granskar.
    Visst kan det i bland bli så att media är intresserade då gäller det om det är stort allmänintresse.
  • Anonym (anonym)
    SSL skrev 2015-08-16 11:16:12 följande:
    www.nkmr.org/sv/about-nkmr-se/what-is-nkmr-se
    Vad har en förening som anser att barn alltid har det bäst hos biologiska föräldrar i denna tråd att göra finns massor med föreningar med föräldrar som fått sina barn "stulna" av socialtjänsten som menar att familjer behöver stöd dygnet runt av människor som tar hand om deras barn, städning och hushållssysslor så att barnen kan bo hemma de vill ha någon form av assistenter för att de inte klarar av att ta hand om sina barn.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Anonym#3) skrev 2015-08-16 11:14:24 följande:
    Ursäkta som säger det men soc tar inte bara barn. Det finns SÄKERLIGEN bra anledningar fast att det är svårt för dig att förstå dom. Jag fick mitt barn vid 22, ingen som undrat eller frågat min mamma roll. Finns 15 åringar som får barn som soc inte bryr sig om. Tror nog det finns något djupare som du inte nämner.
    Det är mindre än 1 % av alla föräldrar som någon gång får kontakt med socialtjänsten i ett barnärende så sannolikheten att man någon gång ens träffar på någon som varit i kontakt med soc. gällande barn är extremt liten så länge ens umgängeskrets består av fungerande människor.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (?????) skrev 2015-08-16 11:29:45 följande:
    Hur i hela världen kan man tro att någon kan bryta av sitt EGET lårben FÖR HAND??? Du måste ha missförstått något.
    Enda sättet är väl om man sysslar med någon form av akrobatik som fritidsintresse och då är det ju självförvållat om man inte bemästrar detta.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (?????) skrev 2015-08-16 11:52:38 följande:
    Inte heller i det fallet är benbrottet gjort "för hand". Soc skulle alltså inte ha trott på fallet i trappan, vilket helt klart kan vara självförvållat, utan ansett att benbrottet gjordes "för hand". Det har jag svårt att tro på.
    Och eftersom det gått ett år så har det ju självfallet framkommit från läkarvården vilken typ av skada det var och att man inte kan bryta sitt lårben förhand om man inte är svårt psykiskt sjuk för då kan man ju skada sig på alla upptänkliga sätt och då är det skäl att inte få ta hand om sitt barn.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Felfri & änglalik) skrev 2015-08-16 12:56:07 följande:
    Men varför ett omhändertagande i detta fall? Varför inte en stödperson? Om bipolära kan få hela hemmet städat av en boendestödjare så kan väl en familj där mamman skadats få stödperson istället för omhändertagande?

Jag fattar inte.
    Nu gällde det med städning och barnflickor inte just när det är en fysisk skada för då får man ju hjälp i hemmet utan det finns de som anser att de föräldrar som fått sina barn omhändertagna för att de inte kan tillgodose barnens behov, sköta städning och andra hemsysslor pga. psykiskt funktionshinder ska få hjälp i hemmet med allt från barnets omvårdnad till alla hushållssysslor.
  • Anonym (anonym)
    Oerjan Lax skrev 2015-08-16 13:00:50 följande:
    Är det ens mänskligt MÖJLIGT att bryta sitt lårben för hand?
    Inte för hand men det går säkerligen att medvetet kasta sig i golvet och skada sig så svårt om man är svårt psykiskt sjuk.
  • Anonym (anonym)

Sitter människor på nätet och beklagar sig över att deras barn som varit omhändertagna i åratal åker på semester med sitt familjehem, har egen dator, får märkeskläder osv. och menar på att om den biologiska familjen fick den påstådda summan av sådär 30 000 kr i månaden som familjehemmet får så skulle barnen bo hemma men nu har de ju blivit bortskämda och det är orättvist att barnet kan göra saker som de som biofamilj aldrig skulle ha råd med.

Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund