socialen tog min 1 månaders dotter utan grund
Anonym (För hemskt för att vara sant) skrev 2015-08-16 10:39:37 följande:
Jag vill inte riktigt tro på det du skriver, eftersom jag tänker att det inte borde kunna gå till så. Det verkar fullkomligt ofattbart att ett så litet barn skulle kunna omhändertas så snabbt på de grunder du uppgett. Om din historia trots allt är sann är det enda råd jag kan ge att skrika så högt du kan. För då är det en skandal av riksintresse. Ta kontakt med varenda journalist i hela Sverige. Starta en blogg. Skriv på Facebook. Skriv till utländska medier.
Kontakta socialnämndens ordförande, eller den politiker som fattade beslutet. Får du inget gehör där, kontakta övriga politiker i socialnämnden. Fattades beslutet bara av en politiker, uppvakta de politiska motståndarna. Anklaga för slapphet, vårdslöshet och tjänstemannasektorn. Hör av dig till socionomernas branschtidning, och branchsorganisationen. Ta reda på vilka regler beslutet strider mot. Anmäl till alla instanser det går.
Om din historia är sann har både tjänstemän och politiker missbrukat sin position. Det är extremt upprörande, och historien skulle kunna granskas ur många vinklar. Medborgarens utsatthet, rättsosäkerhet, tjänstemannastyre i kommuner, bristande kompetens / engagemang hos kommunpolitiker, brister inom socialtjänsten (pga bristande resurser eller erfarenhet?) etc.