Inlägg från: Anonym (undrande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (undrande)

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Anonym (mor) skrev 2015-08-15 20:56:26 följande:

Jag tycker det är hemskt med den här "soc-skrämseln". Hade datorn funnits när jag fick barn så hade jag blivit livrädd och mått jättedåligt. Hoppas ingen idag tror att "soc" tar ungar hejvilt till höger och vänster.

Det är klart socialtjänsten inte tar barn till höger och vänster men vem som helst inser ju att de ibland begår grova misstag och att deras utredningar ofta är bristfälliga.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (mor) skrev 2015-08-15 21:23:53 följande:

Nej det tror jag inte på ett enda dugg. Jag är fullständigt övertygad om att OM en svensk baby togs från en skötsam, perfekt mamma utan goda grunder så skulle det stå om detta i varenda tidning och UG skulle göra ett reportage och det skulle betalas ut skadestånd i en omfattning som är obegriplig.....!

Det behöver ju inte handla om någon perfekt mamma. De och deras barn råkar sällan illa ut. Det kan ju lika gärna handla om en bristfällig mamma men där ett omhändertagande ändå inte är motiverat.
  • Anonym (undrande)

Ni som har koll, av vilken anledning skulle socialtjänsten välja att omhänderta ett spädbarn? Ge gärna konkreta exempel.

• Anonym (undrande)
    Penida skrev 2015-08-16 23:31:21 följande:

Missbruk hos föräldrarna. Modern har använt droger under graviditeten.  Misshandel (kvinnan vägrar lämna förhållandet) där det finns risk att barnet drabbas.

Barn som får barn.

Jag utgår ifrån att du menar pågående missbruk? För tidigare missbruk räknas väl inte även om det skulle ha skadar barnet i magen väl?

Omhändertar man automatiskt barn vars föräldrar också är barn eller testar man annat först? Tänker eftersom tonåringar snabbt växer och blir vuxna.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Minns) skrev 2015-08-16 23:43:08 följande:

Minns ett fall i Uppsala där föräldrarna var veganer och mamman därför inte ammade för "det var ju mjölk" så de gav dottern enbart vatten och ananasjuice. När soc. tog ungen vägde hon mindre än när hon föddes två månader tidigare.

Livsfara med andra ord.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Minns) skrev 2015-08-16 23:43:08 följande:

Minns ett fall i Uppsala där föräldrarna var veganer och mamman därför inte ammade för "det var ju mjölk" så de gav dottern enbart vatten och ananasjuice. När soc. tog ungen vägde hon mindre än när hon föddes två månader tidigare.

Erbjöd man familjen hjälp och stöd först eller omhändertogs barnet akut?
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-17 00:47:58 följande:

Tror ni på riktigt att EN soctant ensam kan göra ett sånt här beslut för att jävlas? På riktigt? Det är en högskoleutbildning och barn tas aldrig utan grund eller stark misstanke. Detta är den absolut sista utvägen och görs inte i onödan eftersom det är väldigt VÄLDIGT dyrt. Soctanter väger varje krona omsorgsfullt på våg innan beslut tas. Tro mig. Sen är det synd att så många (de flesta) inte förstår varför hur mycket man än förklarar. Så länge föräldrarna inte inser går det inte att hitta en annan lösning. Men är man oskyldig som alla tror så kanske LVU är det bästa. Nyligen var vi tvungna att ta ett litet spädbarn redan på bb. Fruktansvärt. Mamman var helt oskyldig och förstod ingenting. Men alla andra runt omkring såg att hon aldrig någonsin kommer kunna ta hand om sitt barn. Det hade inte fått omvårdnad alls. Gjorde vi rätt? Absolut. Förstår mamman? Nej. Hon har anmält oss.

En högskoleutbildning är ingen garanti för att någon är en vettig och kompetent person.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-17 00:47:58 följande:

Tror ni på riktigt att EN soctant ensam kan göra ett sånt här beslut för att jävlas? På riktigt? Det är en högskoleutbildning och barn tas aldrig utan grund eller stark misstanke. Detta är den absolut sista utvägen och görs inte i onödan eftersom det är väldigt VÄLDIGT dyrt. Soctanter väger varje krona omsorgsfullt på våg innan beslut tas. Tro mig. Sen är det synd att så många (de flesta) inte förstår varför hur mycket man än förklarar. Så länge föräldrarna inte inser går det inte att hitta en annan lösning. Men är man oskyldig som alla tror så kanske LVU är det bästa. Nyligen var vi tvungna att ta ett litet spädbarn redan på bb. Fruktansvärt. Mamman var helt oskyldig och förstod ingenting. Men alla andra runt omkring såg att hon aldrig någonsin kommer kunna ta hand om sitt barn. Det hade inte fått omvårdnad alls. Gjorde vi rätt? Absolut. Förstår mamman? Nej. Hon har anmält oss.

Ologisk slutledning.

Bristande resurser kan leda till färre omhändertagandem. Det behöver dock inte betyda att omhändertaganden blir mer korrekta.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Felfri & änglalik) skrev 2015-08-17 01:03:13 följande:

Så ligger det nog inte till i det här fallet. Modern jobbade väl på hotell före grav. och pappan är mäklare.

Det enda jag kan komma på som motiverar ett akut omhändertagande är pågående missbruk och våld eller allvarlig psykiatrisk problematik hos båda föräldrarna (tänk psykos). Inget annat orsakar väl annars så stora brister i föräldraförmågan att de inte är potentiellt åtgärdbara.

När jag försöker läsa mellan raderna får jag känslan för att barnet i det här fallet omhändertagits på grund av misstanke om omsorgsbrist, kanske sekundärt på grund av anknytningsproblematik. OM det är därför så är det inte ett rimligt omhändertagande. Barnets uppvisade normal (om jag förstår det korrekt) viktuppgång. Det innebär att det aldrig varit någon akut fara för barnets liv. Normal viktuppgång utesluter i princip också allvarlig känslomässig omsorgsbrist. Föräldrar kan trots det ha problem med anknytningen men det kan man ofta lösa med hjälp av exempelvis terapi. Och det är inte okej att omhänderta ett spädbarn innan man gett det en ordentlig chans.

Nu har inte vi all information tillgängligt här men min vilda gissning är att ts och hennes man uppvisat tecken på att inte klara av att ta hand om barnet ordentligt (vilket inte är helt ovanligt hos nyblivna förstagångsföräldrar, såklart det är illa men inte tillräckligt för ett akut omhändertagande) och haft olyckan att komma i klinch med någon inkompetent tjänstekvinna på socialtjänsten som i sitt huvud fått för sig att ts vanvårdat barnet för att hon inte gett barnet tilläggsnäring.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-17 01:22:03 följande:

Hur menar du nu? De gör färre omhändertagande vilket gör att de verkligen måste vara säkra på sin sak. Självklart kan misstag begås men då får ju föräldrarna tillbaka barnen.

Samband mellan bristande ekonomiska resurser och mer korrekta omhändertaganden?? Visa mig statistik och forskning som påvisar det. Annars kan jag lika gärna påstå att bristande ekonomiska resurser leder till 1) totalt färre antal omhändertaganden men i andel oförändrat antal inkorrekta omhändertaganden och 2) fler inkorrekta omhändertaganden på grund av stressad och inkompetent personal.
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund