Anonym (Felfri & änglalik) skrev 2015-08-17 01:03:13 följande:
Så ligger det nog inte till i det här fallet. Modern jobbade väl på hotell före grav. och pappan är mäklare.
Det enda jag kan komma på som motiverar ett akut omhändertagande är pågående missbruk och våld eller allvarlig psykiatrisk problematik hos båda föräldrarna (tänk psykos). Inget annat orsakar väl annars så stora brister i föräldraförmågan att de inte är potentiellt åtgärdbara.
När jag försöker läsa mellan raderna får jag känslan för att barnet i det här fallet omhändertagits på grund av misstanke om omsorgsbrist, kanske sekundärt på grund av anknytningsproblematik. OM det är därför så är det inte ett rimligt omhändertagande. Barnets uppvisade normal (om jag förstår det korrekt) viktuppgång. Det innebär att det aldrig varit någon akut fara för barnets liv. Normal viktuppgång utesluter i princip också allvarlig känslomässig omsorgsbrist. Föräldrar kan trots det ha problem med anknytningen men det kan man ofta lösa med hjälp av exempelvis terapi. Och det är inte okej att omhänderta ett spädbarn innan man gett det en ordentlig chans.
Nu har inte vi all information tillgängligt här men min vilda gissning är att ts och hennes man uppvisat tecken på att inte klara av att ta hand om barnet ordentligt (vilket inte är helt ovanligt hos nyblivna förstagångsföräldrar, såklart det är illa men inte tillräckligt för ett akut omhändertagande) och haft olyckan att komma i klinch med någon inkompetent tjänstekvinna på socialtjänsten som i sitt huvud fått för sig att ts vanvårdat barnet för att hon inte gett barnet tilläggsnäring.