Inlägg från: Anonym (Otto) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Otto)

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Anonym (Socionom) skrev 2015-08-17 09:33:21 följande:
    Hon är extremt psykiskt sjuk. Pratade med henne häromdagen och frågade om hon inte ville träffa sitt barn ändå. Hon har inte träffat henne på några månader. "Nej, just nu måste jag fokusera på mig själv. Jag har aldrig fått chansen att bara fokusera på mig själv i mitt liv. " fast du har ett barn nu och ett barn borde komma i första hand. Hon är arg på barnet för att barnet blev till. Hon glömmer att byta sina underkläder, hon glömmer att äta och städa. Hon hatar alla som försöker hjälpa henne. Hade två kvinnor som kom dit och skulle hjälpa henne. Allt car deras fel. Hon sa inte till att hon hade kissar ner hela sängen och då var det deras fel att det var blött istället för att hon gjorde det själv.
    Jag antar att man har satt LPT på mamman om det är så.
  • Anonym (Otto)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-17 11:01:05 följande:
    Nej, det gick inte igenom. Hon har ingen diagnos (tyvärr). När hon skulle in till bb gjorde hon sådant motstånd med ambulansen att en piketbuss fick hämta henne. Hon skrek och slogs hela vägen. Sedan när barnet kom tittade hon inte åt barnet utan sa "jag är hungrig ge mig mat". Ändå är hennes familj precis som i ts. De förstår ingenting.
    Så hon är inte psykiskt sjuk utan du och dina kollegor är de som har diagnosticerat henne?

Menar du att Ts också har psykisk sjukdom?
  • Anonym (Otto)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-17 21:30:41 följande:
    Precis. Hon ville göra abort under hela graviditeten. Hon förstod inte varför hon inte fick det när hon krävde det i vecka 38 ... Hon hävdade sitt rätt till sin kropp. Hon vill inte ha barnet men hon förstår inte varför de tog barnet
    Menar du att hon inte ångrade sig efter födseln och ville ha sitt barn? Eller vad var grunden för omhändertagande?
  • Anonym (Otto)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-17 21:28:56 följande:
    Så du tycker det inte är konstigt att inte se mot sitt barn? Inte fråga vad det blev eller hur barnet mår? Vägrar hålla det? Utan bara vill ha mat? Tycker du att det är normalt så säger det en del om dig. Alla vet att hon är psykiskt sjuk men hon vägrar utredning.
    Direkt efter en förlossning så kan man vara helt utmattad och inte fixa att tänka rationellt. Skulle det alltså vara grund för omhändertagande? Låter väldigt konstigt om det skulle vara så.

Hur kan "alla" veta att hon är psykiskt sjuk när hon inte har en diagnos? Tillfällig mental överansträngning kan yttra sig som du beskriver.
  • Anonym (Otto)
    Anonym (?????) skrev 2015-08-18 13:09:23 följande:
    Tillfällig mental överansträngning = tillfällig mental sjukdom. Jämför t.ex. med andnöd pga kronisk astma eller tillfällig lunginflammation. Båda behöver behandlas. Man kan också lida av andnöd utan att ha en diagnos, vilket betyder att man inte vet vilken sjukdom som förorsakar andnöd. Diagnos = namnet på en sjukdom. Man kan bli sjuk och dö utan att ha en diagnos.
    Hur tänkte du nu? Att bli utmattad av stress och en ny situation som mamma betyder inte att man har en mental sjukdom... Man kan ha cancer utan att veta det. Ska man förlora sina barn för att en socionom antar att man har cancer?

• Anonym (Otto)
    Anonym (Sara) skrev 2015-08-18 15:18:09 följande:

Man förlorar inte sitt barn för att någon antar att man har en diagnos. Det finns ingen diagnos som per automatik gör att man blir en dålig förälder. Det är därför soc inte sätter diagnoser, de är experter på att bedöma föräldraförmåga, inte på att bedöma psykisk ohälsa.
    Att vara utmattad av stress kan mycket väl vara en psykisk sjukdom, hört talas om utbrändhet (utmattningsdepression)? När jag jobbade i psykiatrin använde vi diagnosen anpassningsstörning om det var mer tillfälligt.

Soc antar att föräldern har en diagnos som riskerar att påverka föräldraförmågan. Allvarligare än så behöver det alltså inte vara. Jag vet flertalet med utmattningsdepression som har fått behålla barnen hemma pga att det även finns en andra förälder som tar ansvar för barnet. Så inte ens det är skäl för ett omhändertagande.
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-18 19:49:24 följande:
    Men snälla. Tryck visa endast under (socionom) så kanske du också förstår.
    Varför blir jag inte förvånad över hur du, med Socionom som nick, bemöter mig (och vissa andra) i tråden?

• Anonym (Otto)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-17 09:33:21 följande:
    Hon är extremt psykiskt sjuk. Pratade med henne häromdagen och frågade om hon inte ville träffa sitt barn ändå. Hon har inte träffat henne på några månader. "Nej, just nu måste jag fokusera på mig själv. Jag har aldrig fått chansen att bara fokusera på mig själv i mitt liv. " fast du har ett barn nu och ett barn borde komma i första hand. Hon är arg på barnet för att barnet blev till. Hon glömmer att byta sina underkläder, hon glömmer att äta och städa. Hon hatar alla som försöker hjälpa henne. Hade två kvinnor som kom dit och skulle hjälpa henne. Allt car deras fel. Hon sa inte till att hon hade kissar ner hela sängen och då var det deras fel att det var blött istället för att hon gjorde det själv.
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-17 00:47:58 följande:

Tror ni på riktigt att EN soctant ensam kan göra ett sånt här beslut för att jävlas? På riktigt? Det är en högskoleutbildning och barn tas aldrig utan grund eller stark misstanke. Detta är den absolut sista utvägen och görs inte i onödan eftersom det är väldigt VÄLDIGT dyrt. Soctanter väger varje krona omsorgsfullt på våg innan beslut tas. Tro mig. Sen är det synd att så många (de flesta) inte förstår varför hur mycket man än förklarar. Så länge föräldrarna inte inser går det inte att hitta en annan lösning. Men är man oskyldig som alla tror så kanske LVU är det bästa. Nyligen var vi tvungna att ta ett litet spädbarn redan på bb. Fruktansvärt. Mamman var helt oskyldig och förstod ingenting. Men alla andra runt omkring såg att hon aldrig någonsin kommer kunna ta hand om sitt barn. Det hade inte fått omvårdnad alls. Gjorde vi rätt? Absolut. Förstår mamman? Nej. Hon har anmält oss.

Du vet väl om att du bryter mot sekretessen med dessa ord? Hoppas det är värt en anmälan.
  • Anonym (Otto)
    Anonym (?????) skrev 2015-08-18 20:06:17 följande:
    Varför blandar du in cancer i det hela? Man förlorar inte förmågan att ta hand om sina barn för att man får cancer.
    Man kan absolut tappa förmågan att ta hand om sina barn pga cancer. Precis som man kan ha förmåga att ta hand om sina barn även om man har psykiska besvär. Allt är relativt och beroende på hur hela situationen ser ut.
  • Anonym (Otto)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-18 21:22:26 följande:
    Vad bra att du tror du vet vem det handlar om. Det bevisar att jag inte brutit mot sekretessen. Ge mig första bokstaven i hennes namn och första i stad om det inte är så att du erkänner att du ljuger.

Hon vill inte träffa barnet om du hade läst allt. Hon måste jobba med sig själv säger hon. Hon vägrar att träffa psykolog för de våldtar henne bara säger hon. Pappan finns inte med i bilden alls.
    Så du menar att ditt nekande om namn och stad skulle bevisa att det inte handlar om just henne? Intressant tolkning... Du vet att du bryter mot sekretessen men försöker vända det emot andra i tråden.

Hon skulle kanske behöva få tvångsvård om det är så illa som du påstår. Varför har man inte prövat det? Barnet ska arbetas hem. Det är alltid målet även om det inte alltid blir så.
  • Anonym (Otto)
    Anonym (suck) skrev 2015-08-18 22:19:03 följande:
    Nu utgår du från mammas behov. Socialtjänsten utgår från BARNETS behov och barnet har inte behov av att man till varje pris och kostnad ska tvinga en biologisk mamma att ha sitt barn. Barnet har behov av att få ha en stabil tillvaro. Det är väl ganska uppenbart att den mamman (Socionom) pratar om inte kan ta hand om ett barn. Men visst, du kanske tycker att det är bra att barnet får bli en försökskanin som man bara kan hoppas att det ska gå bra för i framtiden, för det är SÅÅÅ synd om MAMMAN.
    Anonym (nojjiga jag) skrev 2015-08-18 22:01:44 följande:
    precis, jag ska ta mig en funderare på om det ens är värt o ha barn själv nu. är dagens socionomer såhär? talar brett och öppet om klienter.

jag driver en blogg och har två gånger blivit anmäld för förtal genom denna. pga en som jag inte kände alls så bra tog åt sig när jag skrev om barns rättigheter till nyktra och ej missbrukande föräldrar. och jag har inte sekretess gentemot folk i allmänhet utan enbart inom jobbet.

iaf. så: jag har ingen sekretess, hade inte heller nämnt namn. men ändå blev jag anmäld....så ärligt så hoppas jag att du inser att detta är så grovt som du gör socionomen....

för att folk inte ska fråga om det, fallen blev nedlagda då det handlade om personlig allmänt tycke. och inte va riktat.  
    Men alltså seriöst. Finns det verkligen folk som inte fattar att det
    Anmäld kan man ALLTID bli. Jag har blivit anmäld i jobbet (till IVO) och klienter har överklagat mina beslut. Det betyder inte automatiskt att jag har fel, utan betyder att klienten inte håller med mig. Och så är det ju tyvärr, det finns klienter som inte håller med, speciellt vid tvångsomhändertagande av barn. Vem har du blivit anmäld till och för vad menar du?
    Barnet har rätt till sin ursprungsfamilj. Socialtjänsten ska i nära samarbete med familjen se till att barn som inte lever under goda omständigheter får det stöd och det skydd de kan behöva.

Du kan även bli polisanmäld och både Socialstyrelsen och JO kan få in anmälningar för brott mot sekretessen.

Att du inte vill att föräldrar ska få en chans att bättra sig säger en hel del om att du inte sköter ditt uppdrag så som det är menat att vara, nämligen i första hand för att hjälpa barn och deras familjer att kunna leva bra tillsammans genom stöd av olika slag innan man alls funderar på en tvångsplacering.
  • Anonym (Otto)
    Anonym (keke) skrev 2015-08-18 22:51:13 följande:

Otto: Hur bryter (socionom) mot sekretess? Du är ju så väldigt tvärsäker. Btw, kan vi lägga ner den här OT-delen helt? Det är ju inte ens relevant för TS eller för TS ärende. Ni har ju kapat tråden..

Familjeliv som forum får inte sprida förtal och genom anonym Socionoms förtjänst så vet många nu vad som hände, och vad bakgrunden var, när barnet blev omhändertaget. Det är ett brott mot sekretesslagen.

Vi har inte kapat tråden. Socionom började skriva om ett fall som hon nyligen arbetat med och jag informerade bara om att hon gör något brottsligt. Att du sen ifrågasätter det jag skriver och vill få ytterligare förklaring visar ju bara att du själv kapar tråden med något som är helt irrelevat för Ts.

• Anonym (Otto)
    micromat skrev 2015-08-19 13:59:50 följande:
    Nu har socionom även skrivit att det är en blandning av flera fall som inträffat medan socionom jobbat. Det kan vara 1 person eller 100 personer som man beskriver eller delvis beskriver. Vilket gör att det inte alls behöver ha gått till som socionom beskriver.

Hon sa nyligen men det kan likagärna vara 10 år sedan.

Det behöver med andra ord inte vara ett regelrätt sekretessbrott då det handlar om flera personer och händelser som blivit en händelse i socionoms berättelse. Ungefär som en fallbeskrivning.

Men givetvis ska man vara försiktig när det gäller sekretessen då det är ett allvarligt brott. Bara socionom vet om hon berättat det precis som det är eller om hon kokat ihop historien. Hon kanske inte ens bor och arbetar i Sverige..

Jag kan göra precis likadant och berätta om "Emmy" på mitt jobb. En äldre dam som drabbats av .... och som gjort si och så, där anhöriga gör blaha osv.. Där jag blandar ihop flera olika händelser och personer. Där det egentligen inte går att urskilja vem/vilka personerna är och vilka det egentligen handlar om.. Även fast det är hög igenkänning då många äldre har liknande problematik mm.. Med 15 års arbetslivserfarenhet är det ett gäng tanter man träffat.. ;)
    Går personerna att känna igen genom vad som sägs så är det brott mot sekretessen. Ingen diskussion.
  • Anonym (Otto)
    Anonym (suck) skrev 2015-08-19 21:18:20 följande:
    Nu är det ju så att man kan inte tvinga någon vuxen människa i Sverige till kuratorsamtal öht. Det verkar vara många här som har svårt att inse att det svenska samhället ger rätten till självbestämmande, och den självbestämmanderätten är mycket stark. Man kan välja t.ex. om man sakta ska supa ihjäl sig på en parkbänk, om man vill flytta ihop med en våldsam man som har slagit halvt ihjäl en för åttonde gången eller om man inte vill ha kontakt med sjukvården oavsett psykisk eller fysisk sjukdom. Visst kan tvångsinläggning förekomma, men det är ju inte soc som beslutar om det utan det är sjukvården. Tror knappast att "risken att skada ett barn genom att det får vistas i familjehem" är tillräckliga skäl för LPT (som ju är den enda tvångslagen inom psykiatrin vad jag vet, rätta mig om jag har fel) och jag tror knappast att någon som har LPT får ha med sitt barn där han/hon vårdas, men det är ju bättre att någon inom sjukvården svarar på frågor om LPT eftersom det inte ligger på socialtjänsten bord. Däremot förväntar jag mig en stor fet orosanmälan från sjukvården om det är tal om LPT.

Sen tar jag för givet att det sista du skriver om familjerätt egentligen menar det som man i många kommuner kallar "barn och unga", "barn och familj" eller liknande. Familjerätten är något helt annat. Men hur som, om det nu är barn och unga du menar så är det nej på ditt påstående. Vi har starka direktiv uppifrån (vi är ju en myndighet som förvaltar en politik) om att se till BARNETS bästa, inte familjen och definitivt inte föräldrarnas.
    Socialtjänstens uppdrag

De ansvarar för ett förebyggande socialt arbete riktat direkt till barn, unga och deras familjer. Socialtjänsten kan ge individuellt utformade insatser efter en ansökan av den berörda familjen eller ungdomen, eller efter anmälan från någon annan verksamhet eller person.

Socialtjänsten behöver ofta hämta in uppgifter från hälso- och sjukvården och ett underlag från skolan för att kunna göra en allsidig utredning och bedömning av vilka insatser som är lämpliga.

Socialnämnden behöver också etablera en intern samverkan för samordnade insatser till såväl barn som vuxna i familjen, när det finns missbruk eller psykisk ohälsa hos någon vuxen. Socialtjänsten bygger på frivillighet och samarbete med den som är berörd. Under vissa förutsättningar finns möjligheter att föreslå åtgärder mot barnets, den unges eller föräldrarnas vilja.

• Anonym (Otto)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-20 12:16:25 följande:
    Det är ju tvångsvård under vissa förutsättningar som gäller i detta fall Ts har skrivit risk för den unges hälsa och utveckling som är skälet till att barnet omhändertagits om det görs en annan bedömning när rätten ska ta beslut kan man inte veta förrän det är förhandling.
    Hur vet du det? Enligt vad Ts skriver så har socialtjänsten inte erbjudit några som helst insatser för att hjälpa Ts att ha barnet hemma. De fick goda referenser från föräldra och barnboendet men socialtjänsten har valt att gå in omgående med tvångsåtgärd. Hur motiverar de detta? Kommer Förvaltningsrätten verkligen att gå på socialens linje? Tveksamt.
  • Anonym (Otto)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-20 13:40:48 följande:
    Du menar att 4 veckor på utredningshem inte är en insats? Tror du på fullt allvar att socialtjänsten tar ett omedelbart LVU med polishandräckning på ett utredningshem om utredningshemmet har gjort en övervägande positiv bedömning?
    Nej. Jag menar att det inte är tillräcklig insats. Hur kommer det sig att det var okej för föräldrar och barn att vara tillsammans dygnet runt där, och att barnet mådde bra, gick upp i vikt och fick den omsorg som behövdes, men att det antas föreligga fara för barnets liv och utveckling att barnet får bo hemma med föräldrarna?

Om det nu gick så bra så hade en insats i hemmet varit en rimlig åtgärd, om oro fortfarande kvarstod. Inte akut LVU baserat på oron från BB...
  • Anonym (Otto)
    Anonym (Insikt) skrev 2015-08-21 08:14:11 följande:
    Och inom två veckor lämnas barnet tillbaka eftersom ett sånt fall inte skulle ge fortsatt LVU.
    I Ts fall tar det 5 veckor innan Förvaltningsrätten prövar ärendet. Det är åt helsicke för lång tid att chansa med ett litet barns trygghet!
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund