socialen tog min 1 månaders dotter utan grund
Ja, för socialsekreterare har ju inte tillräckligt mycket att göra annars och därför måste de hitta på saker så att de har något att göra. Typ omhänderta barn, där ett enda ärende ofta kan vara ett heltidsjobb under flera veckor eller månader. Fast ni tror givetvis att socialtjänsten inte gör någonting utan det enda de gör är att sitta på sitt kontor och tycka att "den mamman tittade konstigt på mig idag, jag tror jag ska straffa henne genom att ta hennes barn" och så åker man och hämtar ungarna bara, något som ofta kan vara ett heltidsjobb under flera veckor. Fast ni tror givetvis att socialtjänsten inte gör någonting utan det enda de gör är att sitta på sitt kontor och tycka att "den mamman tittade konstigt på mig idag, jag tror jag ska straffa henne genom att ta hennes barn" och så åker man och hämtar ungarna bara.
Jag läste en artikel häromdagen som hette något i stil med LVU - barnmisshandel i lagens namn (den finns på nkmr.org om någon är intresserad, sök på anxiety by proxy så hittar ni den). Den hade ett lite högtravande och "gammaldags" språk, men var väldigt intressant. Den beskrev ett exempel på hur soc kan vinkla saker. Jag vill gärna citera lite ur den, tyvärr kommer jag inte ihåg ordagrant men löst citerat stod det: "En släkting säger exempelvis 'Hade hon misskött barnen hade jag anmält henne.' I utredningen blir det: ' Släktingen har funderat på att anmäla henne.' "
Det här är bara ett exempel på hur soc kan skriva i sina utredningar. Tillräckligt många sådana vinklingar kan få en situation som kunde rättats till med lite stöttning i hemmet att framstå som en akut fara för barnet, och soc vinner i rätten.
Varför, vad har de att vinna på det? Inte vet jag, men artikeln jag nämnde nämner några förslag. Jag ska försöka fixa fram en länk till den, om någon skulle vara intresserad.
Ett annat argument som dyker upp gång på gång är ju att man inte skulle blivit utredd från första början om man vore en bra förälder och inget var fel i hemmet. Detta stämmer helt enkelt inte. Dagis och skola kan göra de märkligaste anmälningar till soc, man kan bli falskt anmäld av exempelvis ett argt ex eller släktingar till denne,, o.s.v. Soc är skyldiga att öppna en utredning, och de hittar ofta fel som vi vanliga dödliga inte ens ser. Det kan hända så mycket och det kan hända alla, tyvärr.