Inlägg från: Iarwain |Visa alla inlägg
  • Iarwain

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Nu vet jag inte varför TS skriver här, men om hon vill ha hjälp så vore det bra om hon skrev ned beslutet. Det finns ingen anledning att kopiera hela utredningen, just nu i alla fall. Det räcker med själva beslutet.
    Det ska finnas under ett fält beskrivet som "beslut", eller något liknande.

Självklart finns det skräckexempel på SOC som gör helt ofattbara saker, men fortfarande så finns ett officiellt beslut på saken.

När man vet beslutet kan man senare gå vidare med att hitta orsaker till att beslutet skall rivas upp/ändras.

• Iarwain
    Lord Hans skrev 2015-08-15 18:17:22 följande:
    Det finns ingen anledning som är tillräckligt stor för att beröva ett barn dess biologiska föräldrar. Även om föräldrar ifråga skulle vara skitstövlar så har barnet rätt till dom. Soc är ett resultat av maktfullkomlighet och människors övertygelse om att de själva har rätt att besluta över andra människors liv. Hur kan en utomstående någonsin veta bättre än föräldern vad som är bäst för barnet? Svaret är givet, det kan den inte.
    Det är många föräldrar som inte förstår vad som är bäst för barnet.
    I ett fåtal fall så måste barnets säkerhet gå före barnets rätt till sina föräldrar.
  • Iarwain
    Loppan84 skrev 2015-08-15 19:08:49 följande:

Får jag fråga alla er som skriver i den här tråden vad i önskar att uppnå? Visa att ni har rätt? Att ts är galen? Det här handlar om ödet till en familj och en liten bebis, och ingrn av oss vet vad som har hänt så om ni inte har något konstruktivt att skriva så låt bli? och TS vet nog själv om det är något hon har utelämnat från sin historia.

Ts: om det är något du utelämnar ur din historia kan ingen av oss hjälpa dig tyvärr för vi vet ju inte vad problemet är. Om det du skrivit är 100% riktigt så kämpa på, ta hjälp av din advokat och media och ge inte upp. Men en sak är säker - du får INTE hjälp av någon här på FL och ta mitt råd och svara INTE på några frågor här om var du haft förlossning, vilken soc om folk kan få se dina papper etc. det ledier INTE till något gott, det är bara nyfikna som vill veta saker för sin egen skull inte för att försöka hjälpa dig eller lösa situationen.

Vi vet inte, det är ju därför det bes om att beslutet ska visas.
  • Iarwain
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-15 18:57:19 följande:
    Men hur vet du att socialtjänsten vet barnets bästa bättre än föräldrarna? Finns inga garantier att tjänstemännen där är vettigare än föräldrarna. Dessutom saknar de det känslomässiga bandet till barnet.
    Nu är det ju inte  tjänstemännen som tar hand om barnen...
    Tjänstemännen har vissa regler att följa för att misstagen ska bli så få som möjligt.

I analogi med din kommentar borde vi inte ha skolplikt, föräldrarna kan ta hand om det själva, om dom tycker att det är viktigt. Är det vad du tycker?
  • Iarwain

Tråden består av en massa spekulationer. Ingen utom trådskaparen vet vad som har hänt.
    Så nu är det 21 sidor med spekulationer och anekdoter.
    Den enda som kan bringa reda verkar ha lämnat och inte längre vara intresserad av ämnet.
    Vad jag sätt har ingen angripit trådskaparen på något sätt.

Enda sättet för att ta diskussionen vidare är att trådskaparen kommer med lite fakta, som bads om väldigt tidigt i tråden.

• Iarwain
    Billie22 skrev 2015-08-16 16:27:16 följande:
    Är bättre om hon tar det med advokater och personer i sin omgivning som vårdpersonal som kan vittna och stötta. T ex MVC som hon sa står bakom henne. Det är ju jättebra. Hon har redan skrivit ut för mycket information.
    Vad är anledning till att ta upp det här alls då?
    Om man skickar till ett diskussionsforum, brukar inte det betyda att man vill diskutera ämnet?
  • Iarwain
    jennienoe skrev 2015-08-16 17:09:02 följande:

Hej! Har läst hälften av kommentarerna. Många skriver berätta HELA historien. Har gjort det 3 gånger. Har 7 journalisters nummer som kommer bli kontaktade imorgon. Uppdrag granskning kommer tillbaka 25/8 kommer även ringa dom. Även en anmälan till ivo ska skickas in imorgon.

Hade jag haft mer än bara oron från sjukhuset hade jag skrivit det, och inte kontaktat journalister som ska få all information. Då skämmer jag bara ut mig själv. Men så är inte fallet. Socialen gjorde ett snabbt felaktigt beslut och vill inte visa att dom gjort fel. Om både min advokat, killens advokat och min dotters advokat som har alla uppgifterna säger att detta är bara antagande från sjukhuset och inget korrekt beslut av Socialen ska vi göra anmälan och kontakta journalister. På onsdag-torsdag får vi veta om ett LVU kommer vara permanent eller vi går tillbaka våra dotter. Annars blir det kammarrätten om ca 5 veckor.

Du måste ha fått ett beslut delgivet. Vad står det i beslutet?

Utan beslutet skulle inte polisen bestå med handräckning.

• Iarwain
    jennienoe skrev 2015-08-16 17:36:34 följande:
    Risken för den unges hälsa/utveckling
    Men det där är knappast beslutet.
    Vad står det, ordagrant?
  • Iarwain
    Anonym (FEL!) skrev 2015-08-17 20:08:47 följande:
    Det är verkligen helt sinnessjukt att soc skriver om sina ihopdiktade diagnoser i utredningar som sedan tas för sanningar i diverse rättegångar.

Helt utan läkar journal eller annat "bevis".

Soctanter bör kunna dömas med inget mindre än långa fängelsestraff som påföljd!

Då först kanske de åtminstone FÖRSÖKER hålla sig till sanningen i utredningar?!
    Precis lika sinnessjukt som att personer här tror på saker som skrivs på internet, helt utan källor och sedan för allt vidare som sanningar.
  • Iarwain
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-25 23:08:44 följande:
    Och på vilket sätt är det intressant för diskussionen? De flesta av oss här i tråden har inga socionom- eller juridikstudier i bagaget. 2§ säger oss ingenting. Klipp och klistra gärna in paragraftexten här eller länka till källa.

Dessutom, hört talas om myndighetsmissbruk och felaktiga domar?? Sånt sker faktiskt.
    Det är väl just det som är problemet i denna tråd, ingen vet vad de pratar om.
    Ingen har tagit några som helst fakta till diskussionen, enbart spekulationer och anekdoter.
  • Iarwain
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-26 08:49:58 följande:
    Den enda fakta som finns är att BB gjorde en orosanmälan som ledde till 4 veckor på utredningshem där det togs ett akut LVU trots att utredningshemmet bara hade positiva saker att säga om föräldraförmågan skälet skulle vara fara för barnets hälsa och utveckling. Tydligen kan utredningshem läggas ned om deras bedömning är helt betydelselös.
    Nej, detta är inte fakta, det är anekdoter. Något som TS tolkat från muntligt överförande.
    Ditt tillägg "Tydligen kan utredningshem läggas ned om deras bedömning är helt betydelselös.", är även den i formen "chinese whisper".

Fakta är det som står i beslut och annan dokumentation. Denna fakta beskriver, i bästa fall, den verkliga händelsen.
    Denna fakta har inte presenterats än.
  • Iarwain
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-26 11:19:08 följande:
    Ts har lagt ut vad det står i beslutet och det är Risken för den unges hälsa/utveckling, och sagt att den bedömning är den som gjordes av BB i anslutning till vårdtiden efter förlossningen och Ts har dessutom sagt att utredningshemmet lämnat en rapport på 20 sidor där det bara finns positiva utlåtande.
    Nej, det har TS inte gjort.
    TS har skrivit hennes bild av vad beslutet säger. Så skrivs inte beslut av denna typ.

TS har skrivit att det finns en rapport som säger något, inte rapporten.

Det finns skillnad mellan fakta och TS bild av fakta.
    TS har inte någonstans producerat fakta. även om de kan vara överensstämmande så är det fortfarande anekdotisk i sin natur.
  • Iarwain
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-26 14:25:36 följande:
    Ts har angett den paragraf som använts där det står Risken för den unges hälsa/utveckling däremot har Ts inte skrivit vad som fått socialtjänsten ta beslutet.
    Precis...
    Så beslutet i sig är, med andra ord, inte skrivet i tråden.
  • Iarwain
    Anonym (föräldranormen) skrev 2015-08-26 14:45:27 följande:
    Du måste fråga dig själv varför socialen skulle gadda ihop sig och ljuga och överdriva för att ta någons barn.
    Precis, detta är ofta något som missas i dessa diskussioner.

Självfallet kan myndigheter bli självsvåldiga, men man glömmer bort att bakom myndigheten är det människor av kött och blod som vi andra.

Till andra i tråden:
    Skulle du i någon situation kunna ta ett barn från sina föräldrar utan orsak?
    Om nej; Varför tror du att någon annan skulle göra det?
  • Iarwain
    Anonym (yp) skrev 2015-08-26 16:45:21 följande:
    Vilket märkligt resonemang. Du har inte många år på nacken va?
    Vad är det som är märkligt?
    Vad har min ålder med saken att göra?
  • Iarwain
    Anonym (Tvi) skrev 2015-08-26 17:31:49 följande:

Socialchefen kan vara mycket psykisk störd Paranoid, pedant, fanatiskt religiös, oskuld, barnlös, ogift, över medelåldern och fortfarande bo hemma med sin mamma och strängt hållen från "syndigt" leverne. Bitterhet över att inte ha egna barn kan gå till extrem överdrift. Människor är de och kan bli sjuka utan att inse att det är ett sjukligt tänkesätt att säga att en mamma är olämplig som mor för att hon är ensamstående.

Just av dessa anledningar är det inte en enskild person som tar dessa beslut och inte heller en enskild persons utsagor som ligger bakom dessa beslut.

Menar du att en hel organisation skulle missa detta, alternativt vara på samma sätt?
  • Iarwain
    AbbyTheTabby skrev 2017-09-03 06:09:12 följande:
    Jag läste en artikel häromdagen som hette något i stil med LVU - barnmisshandel i lagens namn (den finns på nkmr.org om någon är intresserad, sök på anxiety by proxy så hittar ni den). Den hade ett lite högtravande och "gammaldags" språk, men var väldigt intressant. Den beskrev ett exempel på hur soc kan vinkla saker. Jag vill gärna citera lite ur den, tyvärr kommer jag inte ihåg ordagrant men löst citerat stod det: "En släkting säger exempelvis  'Hade hon misskött barnen hade jag anmält henne.' I utredningen blir det: ' Släktingen har funderat på att anmäla henne.' "
    Har du någon bra förstahandskälla där personer inte är anonyma?
    Det blir lätt en väldigt konstig diskussion när man inte riktigt kan få förklaring från båda sidor.
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund