Inlägg från: metervara |Visa alla inlägg
  • metervara

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Oerjan Lax skrev 2015-08-16 01:13:15 följande:

Lustigt vad vissa har för förutfattade meningar.

I Tommies och Jennies fall i Sandviken räckte det med en nisdtankeanmälan från Jennies syster. Trots att hon verkade tro att de båda var pedofiler så ville hon ändå att de skulle sittak barnvakt åt hennes barn helgen efter hon gjort anmälan. Jag undrar hur systern mår idag. Efter att hennes egen syster fick kömpabupp i Hovrätten.

Nej det räcker inte med förlossningspsykos för att soc ska gå in och ta ett barn.

Nej man måste inte vara en "perfekt mamma" för att soc ska ta ens barn.

Nej man måste inte ha ett stort kontaktnät.

Om soc misstänker att mamman "inte duger" finns ju pappan ändå till hands, eller vice versa

Men här har soc dömt ut båda föräldrarna, ett skötsamt ungt par, totalt.

TS säger att de inte knarkar, knappt dricker och har inga diagnoser.

Er gissning är lika mycket värd som min, på vad som gått snett här.

Det där fallet du tar upp, om inte jag minns fel så gjorde socialtjänsten ett ingripande efter orosanmälan från systern och sedan berättade barnen själva en del märkliga grejer. När misstanke om övergrepp finns så måste socialtjänsten ingripa direkt, håller du inte med? Eller ska barnen bo kvar hos misstänkta pedofiler medan man startar en utredning?

Har du fått tag i nån journalist TS?
  • metervara
    Anonym (Otto) skrev 2015-08-16 08:47:11 följande:

För en anonym orosanmälan? Seriöst? Så jag kan börja göra anonyma anledningar om sexuella övergrepp och på det viset se till att gårdens skrikande störande ungar hamnar i placeringar hos soc?? Jiises....

Anmälan var inte anonym. Det var barnens moster som anmält.
  • metervara

Du som är kompis med hon som bröt lårbenshalsen: hur blev socialen inblandade från första början? Någon måste ha anmält föräldrarna tänker jag.

• metervara

Om allt du säger stämmer TS så kommer du få tillbaka ditt barn. Ett LVU kommer aldrig hålla om det bara baseras på dom där få dagarna på sjukhuset (där ingenting spec hände säger du).

Lycka till nu och hoppas du orkar uppdatera sen om hur det gick.

• metervara
    Anonym (Otto) skrev 2015-08-17 09:11:10 följande:

Ts verkar inte ha ett gravt förståndshandikapp så det är omöjligt att förutse att det ska bli en längre placering.

Enligt lag är socialtjänsten skyldig att i första hand utreda om en nära släkting kan ta hand om barnet.

Det kanske dom gör om det blir fortsatt LVU..
  • metervara
    Anonym (Håller tummarna för er TS) skrev 2015-08-17 12:26:23 följande:

Surgrannen anmälde har jag för mig att när familjen varit ute så togs barnet och mamman upp för trappan var för sig, alltså pappan tog upp barnvagn och barn upp till lägenheten, dörren stod öppen medan han gick ner för att assistera mamman upp för 2 trappor vilket självklart tar någon minut extra. Försummelse av barn var anledningen att hon anmälde, eftersom man självklart inte ska lämna spädbarn utan tillsyn, men vad ska man göra i en sådan situation?

Men hade hon alltså redan brutit lårbenshalsen innan dom hade nåt med socialen att göra? Tänkte eftersom pappan skulle hjälpa henne uppför trappan.
  • metervara
    Anonym (Håller tummarna för er TS) skrev 2015-08-17 19:06:05 följande:

Ja, hon hade brutit den innan.

Då förstår jag ännu mindre hur just den skadan skulle påverka en soc-utredning? Hur kunde dom få för sig att den var självförvållad? Låter helt bisarrt. Hoppas det ordnar upp sig för din vän.
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund