Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Men fy!

Jag har inte sett några andra 10 trådar, och vad spelar det för roll? Hade jag blivit av med mitt barn hade jag startat 25000!!!

Det är hemskt hur barn kan omhändertas så lätt i Sverige. Hoppas att du får all hjälp du behöver nu! Det finns ju också en hel del historier som den typen av utredningshem som du var på!

Tänker på dig och hoppas att allt snart blir bra igen. {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Mia)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-16 09:48:17 följande:
    Lär finnas en annan historia bakom eftersom pappor inte behöver steppa upp om den förälder som är föräldraledig bryter lårbenshalsen, pappan får självfallet ta ut föräldraledigt medan mamman är sjukskriven. Inget barn tas för att ena föräldern bryter benet detta sker bara om föräldern är ensamstående och inte har ett nätverk som kan ta hand om barnet andra anhöriga får ju tom. ta ut särskild föräldrapenning för att ta hand om barnet.
    Vadå "inget barn tas för att föräldern bryter benet"?! Det var ju just det som hände! Kanske finns det ingen "historia bakom", utan soc har helt enkelt gjort fel?

Det är skrämmande att många har sådan tilltro till soc och att föräldrar som bedyrar sin oskyld blir ifrågasatta.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (igen?) skrev 2015-08-16 09:57:10 följande:
    Ibland får ju folk inte ens hjälp, när de ber om det. En kompis till mig har en fru som blev psykiskt sjuk och försökte skada både barnet och mannen. Hon blev inlagd akut på psyket. Mannen sökte hjälp ifrån soc. med avlastning för att han kunde liksom inte både ta hand om barnet, jobba, och ta hand om hemmet. Dessutom tog inte soc barnet ifrån dem, vilket några illvilliga rykten här säger, ska ske så fort man kontaktar soc i en sådan situation.
    Kunde han inte ta hand om barnet, jobba och ta hand om hemmet?! Det är annars vardag för alla ensamstående föräldrar, så det låter lite konstigt.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-16 10:04:21 följande:
    Då skulle många tusentals barn tas per år för att en förälder bryter en arm, är med om en olycka, hamnar en längre tid på sjukhus för något, blir sjukskrivna för något där de inte fysiskt kan ta hand om sitt. Självklart kostar inte samhället på den dyra kostnaden för familjehem för att en förälder för tillfället inte fysiskt är kapabel att ta hand om sitt barn när det finns möjlighet för den andra föräldern att ta föräldraledigt eller tom. vilken nära anhörig som helst, farmor, mormor, moster, morbror, kusin osv. har rätt till tillfällig föräldrapenning om en förälder bryter lårbenshalsen och inte kan sköta om sitt barn.
    Förr när dessa regler fanns då när pappor inte kunde vara föräldralediga kunde däremot socialtjänsten leta rätt på ett familjehem när mamman pga. sjukdom inte kunde ta hand om sitt barn, mina föräldrar hade hand om en liten pojke under ca. 7 veckor när deras mamma opererats och genom gick rehabilitering pappan hade barnet på helgerna eftersom han jobbade och inte hade råd att ta tjänstledigt utan lön nu var detta 40 år sedan när det var helt andra regler.
    Men det är ingen som har sagt att soc gjorde rätt när de tog barnet, eller att det är så det ska vara. Men nu hände det! Av någon anledning fick socialen för sig att mamman skadat sig själv och inte var stabil, detta trots att det inte alls var så.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (igen?) skrev 2015-08-16 10:07:18 följande:
    Samt ha en fru som är sjuk, innan man blir ensamstående brukar det ligga en hel del förberedelse bakom. Men du verkar tro att män per automatik alltid ska klara av allt? Inkl plötsligt uppkomna situationer?
    Ja, att man plötsligt står som ensam förälder tycker jag att man får försöka klara utan myndigheter. Det kan ju hända vem som helst, när som helst. Det är helt rätt av socialen att neka hjälp, de har viktigare saker att göra.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-16 10:12:04 följande:
    Om de ansåg att mamman inte var stabil efter en bruten lårbenshals lär de ju när de gjort utredningen som ta ett antal veckor upptäckt att de hade fel och dessutom låtit pappan ta hand om sitt barn för de ansåg väl inte att han också var ostabil?
    Socialtjänsten väljer det smidigaste och billigaste sättet alltid ett omhändertagande och en placering är varken smidigt eller billigt också därför man så länge som möjligt försöker med andra åtgärder som inte kostar så mycket och kräver så mycket arbete.
    Du skriver om hur det BORDE vara. Men det är inte så det ÄR. Alla som arbetar med LVU är inte kompetenta. Alla gör inte rätt. Många barn varje år blir felaktigt placerade, vilket ger stora trauman för både barn och föräldrar.

Du tycks tro att socialen inte gör fel, men det gör de!
  • Anonym (Mia)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-16 10:29:17 följande:
    Vad skulle syftet vara att ta ett barn från föräldrar för att ena föräldern blir inkapabel att ta hand om sitt barn genom att den får ett benbrott?
    Varför skulle socialtjänsten vilja ta den stora kostnad som uppkommer för utredning, rättegång och placering i familjehem när den andra föräldern eller någon släkting kan ta hand om barnet tills den skadade förälderns benbrott läkt?
    Massor av kvinnor har kvarvarande problem av foglossning när barnet är fött och kan inte fysiskt ta hand om sin bebis inte placeras deras barn i familjehem trots att mamman är rullstolsburen månader efter förlossning och inte kan sköta om sin bebis.
    Det handlar inte om att det finns ett syfte. Tyvärr finns det personer som arbetar på socialen som snarare letar fel än gör opartiska bedömningar, och då blir det fel.

Det är det som blir så dumt med soc. Om en förälder håller med om ett LVU så var det rätt - för de har ju erkänt. Om föräldern däremot inte håller med heter det att de "saknar insikt" och då är beslutet också rätt! Det är jättesvårt att hävda sig som förälder.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-16 10:39:54 följande:
    Fast nu säger ju denna person att skälet var att mamman medvetet bröt sitt lårben för att slippa sitt barn och detta lär ju bevisats vara helt felaktigt dessutom så för att det ska bli ett omhändertagande så måste de hittat skäl till att pappan inte kunde vara föräldraledig under tid läkningsprocessen för benbrottet skedde.
    Ja, de fick tydligen för sig att hon skadat sig medvetet. Huruvida hon gjort det eller inte går aldrig att bevisa.

De måste inte hitta anledningar för att pappan inte ska kunna ta barnet. Det räcker med att de anser att barnets hemmiljö är otrygg för att de ska kunna bedöma att barnet bör tas ur den miljön.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Anonym#3) skrev 2015-08-16 11:34:03 följande:
    Det är de jag menar. Ta måste ha "glömt" att berätta vad den riktiga anledningen till att dom tagit hennes barn är. Det krävs mkt för att ta ett barn dessutom.
    Eller så har de verkligen gjort fel?

Sluta upp med att ha denna enorma tilltro till soc och andra myndigheter. De gör fel ibland och då måste alla reagera. Inte skylla på föräldrarna.
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund