Superorolig efter att ha ätit gammalt pålägg
Snabbgooglade lite här och pålitliga källor (1177 och Infpreg) säger att i Sverige drabbas 1-2 gravida kvinnor av listeria per år. När jag har varit gravid har jag varit nojjig och noga med reglerna, men de allra flesta jag känner har varit väldigt slappa med vad de ätit. Det är säkert de allra flesta, så jag kan inte tänka mig att det är någon större risk att äta även gamla pålägg eller liknande. Dessutom måste ju alla listeriautbrott anmälas, så om du inte hör att någon blivit dålig av rökt kalkon så kan du ta det helt lugnt. Jag var gravid förra året och då blev det ett väldigt liv om listeria i pålägg. Fabrikerna som tillverkat pålägget fick stänga ner produktionen, uttalade sig i media mm, så det går ju inte obemärkt förbi. Som någon sa så är inte listeria heller något som finns i alla livsmedel och alltid växer till sig när maten blir gammal, utan maten måste förorenas under tillverkningsprocesser (ja eller senare på vägen) för att listeria ska finnas i det. Och det är ovanligt! Så du, ta det lugnt och njut av sista graviditetsveckorna nu.