Inlägg från: Olivmamman86 |Visa alla inlägg
  • Olivmamman86

Superorolig efter att ha ätit gammalt pålägg

Vill inte ha några pekpinnar nu. Skadan är redan skedd och är ledsen, orolig och arg på mig själv.

Har ätit ICAs rökta kyckling senaste dagarna (pålägg) och såg att den var bäst före för 8 dagar sedan. Är nu så rädd för listeria!

Kan man på något sätt testa det innan det ger symptom? För som jag har uppfattat det är det för sent om det ger symptom? Väldigt farligt för barnet.

Men man kan väl inte sätta igång en förlossning i vecka 35 bara för man ätit gammalt pålägg? Läste också att det kan ta några dagar upp till 7 veckor innan det ger symptom! Ska jag alltså gå och oroa mig för detta enda fram till förlossningen?! Känns som allt är förstört:(

• Svar på tråden Superorolig efter att ha ätit gammalt pålägg
  • Olivmamman86

Men kan man alltså se det på tex blodprov innan det "brutit ut"?

Anonym (a) skrev 2015-08-14 08:40:06 följande:

Om man tror att man smittats av listeria kan man testa sig ja, så skulle gå och göra det direkt om jag var du! Förmodligen är det ingen fara men better safe than sorry!

• Olivmamman86

Jag ringde MVC men de sa mest att listrria var så extremt ovanligt så jag inte behövde eller skulle oroa mig. Kostråden finns till men det är även väldigt många som inte följer dem och det hår bra ändå. Så de tyckte inte jag skulle göra nåt åt det.

Ska dock på kontroll på måndag och kunde berätta mer om det då. Om jsg var väldigt orolig kunde jag få träffa en läkare nästa vecka.

Anonym (Usch.) skrev 2015-08-14 09:13:54 följande:

Ja, ring sjukvården. Som gravid ska man ju inte ens äta pålägg som närmar sig bäst-föredatum...

• Olivmamman86

Tack gör de orden! Men trodde listeria uppkom av att ett livsmedel blev för gammalt?

Enligt sambons råd hade det även varit värre om det tex var något vacumförpackat och det var det ju som tur var inte heller.

Smakade och luktade dessutom bra.

sandlilja skrev 2015-08-14 10:49:31 följande:

Rökt kyckling har väl ganska lång hållbarhet från början ? Det är skillnad på att äta något åtta dagar efter något som håller i 2-3 dagar eller nåt som håller i 2-3veckor. Dessutom är " bäst före " inte lika strikt som "sista förbrukningsdag ". För att listeria ska växa till med tiden så måste den först vara smittad med listeria och det är ändå ovanligt.

• Olivmamman86

Jag förstår.

Då är det väl bara att hoppas på det bästa antar jag;) verkar inte som de tar några tester om man inte har några sådana symptom.

Mslove skrev 2015-08-14 13:03:54 följande:

Listeria, och andra bakterier, uppkommer inte. De tillkommer pga dålig hygien pga ex fel hantering vid packning.

Risken med varor med lång hållbarhet är att bakterien har lång tid att växa till sig, OM den finns i förpackningen. Finns den inte i förpackningen finns det ingen bakterie som kan växa till.

Varor med kortare hållbarhet kan också innehålla listeria, men den eventuella bakterien hinner inte växa till.

• Olivmamman86

Tack för de lugnande orden!

Johan70 skrev 2015-08-14 16:28:13 följande:

Åtta dagar är inte särskilt lång tid. Om pålägget smakade bra och inte luktade konstigt, var det säkert inget fel med det.

"Bäst före" är en rekommendation, en vara kan vara bra långt efter det datum som det är just bäst före. Oroa dig inte.

• Olivmamman86

Stort tack för din fina kommentar och för att du tog dig tid!

Babymama skrev 2015-08-15 11:23:06 följande:

Snabbgooglade lite här och pålitliga källor (1177 och Infpreg) säger att i Sverige drabbas 1-2 gravida kvinnor av listeria per år. När jag har varit gravid har jag varit nojjig och noga med reglerna, men de allra flesta jag känner har varit väldigt slappa med vad de ätit. Det är säkert de allra flesta, så jag kan inte tänka mig att det är någon större risk att äta även gamla pålägg eller liknande. Dessutom måste ju alla listeriautbrott anmälas, så om du inte hör att någon blivit dålig av rökt kalkon så kan du ta det helt lugnt. Jag var gravid förra året och då blev det ett väldigt liv om listeria i pålägg. Fabrikerna som tillverkat pålägget fick stänga ner produktionen, uttalade sig i media mm, så det går ju inte obemärkt förbi. Som någon sa så är inte listeria heller något som finns i alla livsmedel och alltid växer till sig när maten blir gammal, utan maten måste förorenas under tillverkningsprocesser (ja eller senare på vägen) för att listeria ska finnas i det. Och det är ovanligt! Så du, ta det lugnt och njut av sista graviditetsveckorna nu.

• Olivmamman86

Idag var jag på kontroll på MVC. Berättade om min oro (som nu avtagit en hel del:)) för barnmorskan och hon verkade knappt veta något om listeria (och hon ser ändå ut att hs några år på nacken om man säger så)

Ni här och Google här jag ju dock lört mig en hel del av. Nej så jag fick liksom berätta för henne varför det kunde vara farligt, ev symptom osv och frågade om råd hur jag skulle tänka eller göra. Hon kunde inte råda mig till något och de hade tydligen aldrig ens tagit nåt listeriaprov på MVC! Ändå informerar de så mkt kring livsmedel man ska akta sig för osv, lite diffust kan man tycka:)

• Olivmamman86

Ja fast det var ju inte bara min barnmorska utan samtliga på hela mottagningen i Solna haha. Ingen visste något utan började söka efter info, när jag berättade om "problemet" första gången fick jag bara frågan "men hur mår du nu då?" Jag: "ja men nu mår jag bra" Svar: "Men dåså" ????

Babymama skrev 2015-08-17 15:14:31 följande:

Ja ibland undrar man hur människor hamnar på sina tjänster! Har också varit med om liknande situationer. Fördelen i ditt fall är väl att det gör det ännu mer osannolikt att du skulle fått listeria, med tanke på att barnmorskan knappt visste vad det var för något! Om det vore vanligt hade hon (förhoppnv) vetat mer, haha. Men, jag tycker som dig ändå att hon borde veta mer med tanke på att Livsmedelsverket har speciella kostråd gällande listeria! Hon kanske sov på den föreläsningen ;)

Svar på tråden Superorolig efter att ha ätit gammalt pålägg