Inlägg från: jossebubblan |Visa alla inlägg
  • jossebubblan

PCOS

Hej!

Jag och min sambo har precis fått reda på att jag har pcos och ska nu börja stimulera ägglossning med pergotime.

Detta väcker många tankar och frågor hos mig.

Är det någon där ute som vet några bra böcker om pcos? Gärna på svenska men engelska går också bra.

MVH

Josefine

• Svar på tråden PCOS
  • jossebubblan
    Anonym (pcos -3) skrev 2015-08-11 22:49:19 följande:

Jag tror att jag googlade fram information kring PCOS och frågade min läkare en hel del (endokrin inte gyn) och fick bra svar, var även ett tag med i en patientförening för PCOS

lycka till, trots minPCOS har jag dag 3 barn, alla grav med pergo

Hej!

Jag är lite nyfiken, hur gick det när du använde pergotime? Blev du gravid på första försöket eller blev det många försök?

Kram
  • jossebubblan

Hej!

Nu är jag gravid i v.6, har fortfarande inte riktigt fattat det än

Jag började med enkeldos pergotime och då fick jag en äggblåsa som inte blev befruktat.

Andra gången fick jag också enkeldos pergotime men då fick jag ingen äggblåsa och hade mens i tio dagar, då fick jag (Gonal F tryckpenna)- en hormonspruta som något extra i tre dagar.

Då fick jag två äggblåsor och blev gravid ?

• jossebubblan
    pco skrev 2015-12-08 21:23:44 följande:

Hej får man hoppa in?

Jag fick konstaterat att jag hade pcos ganska tidigt, så visste ju hur chanserna såg ut. 2008 fick jag provera för att få igång mens och sedan körde pergotime (enkel, dubbel och tripperkur) utan någon ägglossning, så får min del funkade det inte. Gav oss in i ivf världen och efter 5 hela behandlingar och på 10:onde insättning kom vår efterlängtade dotter som nu för övrigt är 7mån.

Nu vill vi ha ett syskon till henne. Känner dock lite att jag vill vänta för att lägga all tid på henne men samtidigt så vet man inte hyr lång tid allt tar.

Hur som helst, i slutet av januari ska jag till kvinnokliniken för att prova pergotime igen, då kroppen kort efter en förlossning kan ändras vilket kan göra att man lättare får ÄL.

Orkar inte ge mig on i ivf världen så tänkte prova detta. ...

Finkar inte pergotime så finns sprutor som ett sista steg innan ivf, som jag har svarat bra på under en ivf behandling, så istället för att köra en hel ivf så vill jag då köra på sprutor o hoppas på ÄL och då att man kan bli gravida hemma på egen hand.

Någon som har erfarenhet av denna varianten?

(Ursäkta att det blev så långt)

Hej som jag har skrivit här ovanför så fungerade gonal f tryckpenna (spruta) för oss.

Jag tog sprutan vid samma tid, tre dygn i rad och efter det så var det nogranna kontroller med vul för att se hur många äggblåser som mognat.

Två ägg hade mognat och vi hade sex normalt hemma och blev spontant gravid.

Sprutorna fungerade absolut bättre än pergotime för oss och nu är vi i v.12
Svar på tråden PCOS