Inlägg från: Birgitta02 |Visa alla inlägg
  • Birgitta02

Hur gammal för att bada utan vuxen?

Det handlar inte om ålder. Inte ett dugg. Hur simkunniga är dom? Hur ansvarsfulla är dom? Hur mogna är dom? Det är såna parametrar det handlar om. Och kan de ta ansvar för varandra och hålla ögonen öppna?

• Birgitta02
    Kriya skrev 2015-08-04 13:51:07 följande:

Nja, de simmar bra sedan flera år och är ansvarstagande på alla sätt man kan önska. Jag har dock inte hittills låtit dem bada i sjön ensamma och det känns som ett 'stort steg", kanske överdriver min oro över att något ska hända. ... men det var ju intressant att ni inte 'principiellt' tycker att åldrarna 9-10 år är för tidigt. Jag kanske måste fundera ett varv till över detta då. 

Jag har läst upp era svar för barnen och de är väldigt nöjda över svaren hittills. :)

Jag tror också att det är vettigt att prata med kompisarnas föräldrar också. Ta en rejäl diskussion. Och dessutom inpränta i barnen vad säkerhet är när det gäller bad. De har mobiler antar jag? Om inte så se till att de har mobil med sig. Då kan de omgående höra av sig. Och att de lovar att hela tiden hålla koll på mobilerna och lova att om du messar så ska de omgående svara. Gör de inte det så är det slutbadat utan vuxna.
  • Birgitta02
    fluu skrev 2015-08-05 14:32:21 följande:

Beror på ungarna såklart. Och på sällskapet. Hade min unge varit som mig i den åldern hade jag varit helt lugn med att låta henne åka med annan vettig kompis.

Jag åkte själv och badade när jag var tio år. Hade mkt god simkunnighet. Respekten för vatten fick vi lära oss tidigt. Det var en halvmil dit. Bassängbad. Inga mobiler fanns heller på den tiden. Jag är 50-talist och uppvuxen med enorm frihet. Vi lärde oss ta ansvar ganska tidigt.

Fast jag minns en gång att pappa kom och hämtade mig. Han hade blivit orolig framåt 18-tiden på kvällen. Själv hade jag helt glömt bort tiden.
  • Birgitta02
    Alexi skrev 2015-08-05 20:35:47 följande:
    Men vad tillför mobilen? Varför är det viktigt med omgående svar? Händer det en drunkningsolycka så tillför ju inte det där någonting...
    Mest så att man kan komma i kontakt med varandra. Att ungen kanske kan skicka ett sms då och då och tala om att allt är bra?
Svar på tråden Hur gammal för att bada utan vuxen?