Fiskarna dör som flugor!
Hjälp! Jag är ny med akvarium och har ett stort (100l) till 11 barber och 2 slöjstjärtar. De är nya (mindre än 1 månad) och relativt små. Fick experthjälp i butiken så köpte allt hon rekommenderade. Byter vatten, matar, gosar med dom o allt det där men nu har 2 slöjstjärtar dött på en vecka! (Hade 4 från början, 2 svarta, 2 röd-vita)
Det är min dotters fiskar och hon är ju helt förstörd! (5 år). Den första hittade vi bara flytandes på ytan en dag. Enligt obduktionen efteråt visade den inga tecken på lossnad fjäll eller nåt annat. Bara död.
Den andra hittar vi igår strax efter dödsfallet. Den låg först och andades på botten helt orörlig o efter vi petat på den var den helt stilla, gled in i en sten och krockade, rörde sej inte så vi tog upp den. Den hade skadad ryggfena och hade fjällar ganska mycket!
De båda svarta har den senaste tiden legat gömda under en stock på botten och i bästa fall visats ute när maten kommit. Den andra svarta är annars pigg och social. Den röd-vita är som alltid, hungrig, pigg och social.
Vad kan det vara? Är vattnet giftigt eller är det någon sjukdom och isf smittar den?
Vill gärna undvika fler dödsfall då min dotter tvingar mej att begrava dom i trädgården och ha en liten ceremoni för dom. Någon som kan hjälpa mig?