Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

2000 asylsökare i veckan i Sverige

Gert skrev 2015-09-11 21:24:02 följande:

Bill, tror du fortfarande att invandringen minskar?

"Sveriges kommuner har mellan januari och juli i år tagit emot fler flyktingar som fått uppehållstillstånd än samma period förra året. Än så länge har 28.650 flyktingar tagits emot vilket är ungefär 4.000 fler personer än första halvåret år 2014."

pejl.svt.se/flyktingar-per-kommun-2015/

Give ´em Hell!
    Tidigare har du pratat om antal asylsökande, nu plötsligt byter du fokus och länkar till statistik över antal beviljade uppehållstillstånd. Vad är det som du vill diskutera egentligen?

Enligt den här statistiken har antal asylansökningar hitintills i år varit lägre än 2014:

www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik.html
  • KillBill
    Gert skrev 2015-09-11 21:38:35 följande:
    Båda är väl lika intressanta, tycker du inte? 

I inlägg #74 svarade du på just den frågan. När du nu fick statistik som visar att invandringen ligger högre i år än 2014 så ifrågasätter du i stället vad jag vill diskutera. 

Nu blev du visst påkommen. Skrattande

Du tramsar.

I inlägg #74 svarar jag på (din fråga) om jag tror att invandringen år 2015 blir högre än år 2014.

I statistiken över antal beviljade uppehållstillstånd för 2015 ingår ett stort antal beslut som avser asylansökningar som kom in  2014. Det beror på att Migrationsverkets handläggning av ett asylärende kan ta alltifrån ett par månader till mer än ett år. En stor del av de uppehållstillstånd som har beviljats 2015 avser således ansökningar som kom in 2014.

Statistik över antalet uppehållstillstånd som Sverige beviljar är alltså inget bra mått på hur stor invandringen är till Sverige under ett specifikt år.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill

För att ge ett färskt svar på om jag tror att invandringen i år blir högre än i fjol så är mitt svar följande:

Jag hoppas att Sverige ska behöva ta emot färre flyktingar än i fjol men är rädd för att det kanske inte blir så. Flyktingkatastrofen har intensifierats och om Sveriges invandring i år ska bli lägre än förra året så krävs det att Europas länder solidariskt hjälps åt att hantera den pågående flyktingkatastrofen (en utveckling som SD är emot).

SDs vitbok. Våldet, hatet och rasism som partiet vill att vi ska glömma: expo.se/sverigedemokraterna
  • KillBill
    Gert skrev 2015-09-12 11:13:06 följande:
    Så du skyller andra länders ovilja att ta emot flyktingar på SD? Jag tror att du har för höga förhoppningar om SDs makt i både Sverige och i Europa.
    Jag skyller det inte på SD. Jag noterar bara att SD driver en linje som riskerar att öka Sveriges invandring.

Vad är din kommentar till statistiken avseende asylansökningar och statistiken avseende beviljade uppehållstillstånd?
  • KillBill
    Gert skrev 2015-09-12 11:33:01 följande:
    Är det även SDs fel att inte alla svenska kommuner tar emot flyktingar?
    Svarar trots att frågan inte är ställd till mig.

Det är inte SDs fel att vissa kommuner inte tar sitt ansvar när det gäller flyktingmottagandet men SD står upp för en politik som gör det möjligt för enskilda kommuner att kunna smita undan sitt ansvar att ta emot flyktingar.
  • KillBill
    Gert skrev 2015-09-12 11:44:17 följande:
    SD står även upp för en politik som begränsar invandringen så pass mycket att tvingande mottagande inte skulle behövas. 
    Eftersom Dublinförordningen är satt ur spel så skulle SD (om de satt vid makten) INTE kunna neka flyktingar som söker asyl i Sverige utan att bryta mot FN flyktingkonvention och bindande avtal med EU.

SD borde därför ställa sig bakom Sveriges och Tysklands linje om att EUs medlemsländer solidariskt bör hantera flyktingkatastrofen. 

• KillBill
    Gert skrev 2015-09-12 11:48:52 följande:

Den som gjorde den bilden har missuppfattat hela debatten. Det stora problemet är att invandrare inte får jobb eftersom det inte finns tillräckligt med okvalificerade jobb åt alla invandrare. Att det inte finns bostäder åt alla gör inte saken bättre.

Tack och lov finns det gott om kvalificerade taxijobb till alla invandrare!
  • KillBill
    Rataxes skrev 2015-09-12 12:12:20 följande:

Vad har ni mot taxijobb egentligen? Sitter förmodligen på skattefinansierade jobb själva...

Jag har inget emot taxijobb och jag åker mycket taxi. När jag åker taxi är chaufförerna ofta från ett annat land och det brukar resultera i spännande samtal.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2015-09-12 12:12:20 följande:

Vad har ni mot taxijobb egentligen? Sitter förmodligen på skattefinansierade jobb själva...

Jag jobbar i ett börsnoterat företag.I vilken typ av företag jobbar du?
  • KillBill
    nettizmedman1 skrev 2015-09-12 19:42:15 följande:

Sverige har järnmalm vilket vi säljer för värden som inte ligger så långt från vissa länders olje export. Schweiz har ingen olja, Irland har ingen olja, Nederländerna, Österrike Australien.. nej nej nej. Singapore, Luxemburg och Lichtenstein, nej nej nej. Varken Luxemburg eller Lichtenstein är direkta skatteparadis, som exempelvis Monaco, inte heller Singapore för den delen. Det samma gäller Macao och Hongkong om du vill räkna med dem. Sedan ligger det ett gäng länder packade precis under Sverige och Tyskland med bara 1000 eller 2000 dollar emellan, knappast några större skillnader att prata om.

Kan ju även notera att stora delar av den svenska BNP är falsk BNP, där vi helt enkelt skattar bidrag vilket nästa inga andra länder på jorden gör.

Skatteparadisen är de enda länderna som faktiskt tjänar på invandring, så vist finns det länder som gör det, men inte länder som ger invandrarna pengar för att komma. Det behöver man inte vara geni för att lista ut.

LKAB (Sveriges största järnmalmsföretag) omsatte år 2011 som var något av ett rekordår 31 miljarder SEK (2014 var omsättningen ca 10 miljarder lägre och resultatet nära noll). Statoil omsatte samma år (år 2011) 670 miljarder NOK (vilket borde ha varit mer än 750 Miljarder SEK). 

Vad är det för länder som har en oljeomsättning på bara 20-30 miljarder?

Jag anser att många av de länder/regioner som du jämför Sverige med är så speciella antingen till storlek eller folkmängd eller andra omständigheter såsom stor koncentration av finansiella institutioner eller spel och dobbel vilket gör att en jämförelse inte blir meningsfull. Exempelvis länder som Luxemburg, Lichtenstein, Monaco och Macao (Macao är inte ens ett land) är allihop väldigt speciella.

Många anser att länder som Sverige och Tyskland, som har en relativt hög invandring kommer ha en fördel av invandringen i form av ökad BNP och att detta är helt nödvändigt för att klara av försörjningen av en befolkning som bara blir äldre och äldre och ett barnafödande som bara minskar och minskar. På vilken fakta bygger du påståendet om att det bara är skatteparadisen som tjänar på invandring?

Svar på tråden 2000 asylsökare i veckan i Sverige