Inlägg från: Paro |Visa alla inlägg
  • Paro

BF april 2016

Milleman skrev 2016-01-20 11:47:26 följande:

Denna graviditeten flyter inte på. Nyss varit hos bm för minskade (nästintill obefintliga) fosterrörelser. Hjärtljuden lät bra men hon fick inte heller gehör när hon buffade och tryckte. Så nu ska vi avvakta till kl 13. Är inte bebisen mer aktiv då ska vi till antenatalakuten.

Hoppas allt är bra!
  • Paro

Jag är också rädd för att spricka och gjorde det förra gången också...men det gick bra tack och lov! Min barnmorska var fantastisk under förlossningen och instruerade och höll emot med varm handduk. Jag tror det är viktigt att följa instruktionerna ;)

Det enda jag skulle bli riktigt nervös av är en igångsättning, för då är kroppen inte redo. Eller att det drar ut på tiden/blir akut och verktyg som sugpropp ( heter det så?) måste användas för att få ut barnet...

• Paro
    annsofie90 skrev 2016-01-24 15:46:30 följande:

Hej alla! Nu är jag i vecka 28 (27+2). Jag har känt sparkar och rörelser i många veckor nu. Det jag tycker är lite jobbigt är att det kan variera så mycket från dag till dag. Vissa dagar är det nästan konstanta rörelser för att sedan i ett par dagar vara läskigt lugnt. Som igår, då kände jag bara lite på morgonen och sen inte förrän kvällen igen (trots att jag tog det lugnt hela dagen). Idag har det varit mer igen. Hur är det för er?

Hej! Är också i vecka 28(27+0) och jag känner igen mig i det du skriver. Har varit på väg att ringa BM flera gånger för det har varit alldeles för lugnt...men jag tror väldigt mycket beror på hur bebisen ligger. Har du moderkakan på framvägg? Det har jag och jag misstänker att det påverkar en hel del...
  • Paro
    bine87 skrev 2016-01-26 21:30:56 följande:

Okej jag känner mig yr som en höna utan huvud typ..

Om jag har vilande sgi och va studerande och jag nu blev sjukskriven i mitten av december och kommer fortsätta vara sjukskriven fram tills BF men mitt anställningsavtal tar slut innan BF men fortfarande så att det är så att det är 60 dagar innan BF, om jag då skulle borja ta ut föräldrapenning 5 dagar i veckan under dessa 60 dagar får jag då behålla mitt sgi som jag hade innan jag började studera eller måste jag ha fortsatt studera under hela vårterminen nu med? Det blir ju verkligen hur knasigt som helst eftersom jag ju inte kan anmäla mig till arbetsförmedlingen då jag är sjukskriven och jag hade inte tänkt fortsätta studera heller nu under våren då planen var att kunna jobba lite mer. Men jag har inte hoppat av nånting.
    Det är ju inte det mest ultimata att ta ut föräldrapenning redan 60 dagar innan barnet är beräknat men om det är vad som krävs för att få behålla mitt vilande sgi som är betydligt högre än vad det skulle bli på den inkomst jag haft vid sidan av studierna under det senaste året så är det värt det.

Jag pratade med försäkringskassan men dom gjorde mig bara ännu mer förvirrad när dom säger att jag måste visa på att jag får csn för denna terminen? :S

Blir inte klok på detta...

Oj, va jobbigt och förvirrande! Jag som tyckte jag hade det jobbigt eftersom jag jobbade deltid innan jag blev gravid, fick sänkt SGI och måste nu hinna jobba heltid minst sex månader innan BF/går på ledighet för att få ny SGI. Inte hela världen, men betydligt högre SGI om jag kan räkna den på heltid...kämpa på! Hoppas allt läser sig till det bästa :)
  • Paro
    Emma90 skrev 2016-01-26 21:07:37 följande:

Nu har vi äntligen beställt den nya vagnen, blev en emmaljunga double viking 735 i svart :) känns så skönt att äntligen ha något att bocka av.

Hur ligger ni till med förberedelserna för bebisen?
    Detta är första sak förutom en body jag köpte efter ultraljudet. Börjar känna mig lite stressad då den blivande storebrodern faktiskt kom i vecka 36 och imorgon är det endast 6 veckor till samma vecka. Sambon är däremot cool lugnt och tycker vi har all tid i världen på oss :)

Älskar emmaljunga! Vi har en superviking :)

Vi har inte köpt något ännu, vi kommer använda samma vagn och vid behov ha två vagnar. Vi kommer dock köpa ny liggkorg, funderar på färgen black lounge...vi har det mesta kvar men skulle vilja köpa nya sängkläder och spjälsängsskydd, kanske också lite nya bodys och sånt :)
  • Paro
    kvinna16780 skrev 2016-01-27 10:43:12 följande:

Jag jobbar med sjukpenning på FK. Allt handlar om hur bra läkaren har skrivit läkarintyget. Det ska stå bra på funktionsnedsättning och aktivtetbegränsning. Har man ett tungt arbete så ska det också framkomma.

Du som undrar om SGI -skydd. Ditt SGI är skyddat under sjukskrivning.

Jag har också fått foglossning men då jag har ett sittastillande arbete så tänkte jag att jag får härda ut tills jag går på semester.

Å, vet du om det stämmer att det är sex månader som gäller för att höja upp SGIn igen? Det blir verkligen tajt för mig eftersom jag började jobba heltid 1okt och tänker jobba till 8 april.
  • Paro
    Nonym skrev 2016-01-29 19:03:47 följande:

Någon som inte väntar sitt första barn som har bra tips på vad som behövs i bb-väskan?

Något som absolut inte behövs?

Känner att jag nog vill ha den färdigpackad snart

Bröstvårsskydd!
  • Paro
    bine87 skrev 2016-01-29 22:41:44 följande:
    Va det ett tips på vad som behövs eller något som absolut inte behövs? ;P
    På det som behövs. Kommer vara med i min väska denna gång! :) något som jag också hade med om som jag uppskattade mycket var lyxiga hygien artiklar att belöna mig med efter förlossningen. Att unna mig det i första duschen efter var underbart...amningslinne kan vara bra att ha, Lindex tycker jag har de bästa.
  • Paro
    Milleman skrev 2016-01-30 09:09:56 följande:
    Precis. Iaf mina jeans får jag lirka på ordentligt men är man totalt slut efter lång förlossning plus har ont är inte det första man vill att hoppa upp och ner och få på jeansen :P
    Jag ville inte ha sjukhuskläder mer än nödvändigt.
    Håller med! Mjuka bekväma kläder...
  • Paro

Hoppar in på ett annat ämne...jag har hört mycket om att man helst inte ska sova på rygg eller höger sida efter v 28...tycker det är jättejobbigt att bara ligga på vänster sida samtidigt som jag blir orolig om jag ligger på rygg eller höger sida. Hur sover ni?

Svar på tråden BF april 2016