• Jamas

Första barnet 2016 (Stockholm)

Nu börjar man allt skymta bulan iaf! :) Allt fint här, v24 för mig idag och en (hittills) kräkfri morgon. Och nu sparkar bebisen så sött och så mycket att jag ändå förlåtit den för allt :)

När har ni nästa bm-besök?

• Jamas

Gud vad spännande, du får berätta sen! Hoppas jag också ska tycka tiden går fort någon gång :)

junibarn19 skrev 2015-12-02 10:00:01 följande:

Det går finfint här :) är i v.29, nästa möte är på måndag är då i v.30. Vi ska även på förlossningskurs i början på veckan, hoppas den är givande :)

Tycker tiden går väldigt fort just nu :)

• Jamas

Åh vad långt du kommit! Finns det något du kan göra mot smärtan eller är det bara att härda ut nu de sista veckorna? Du får hålla oss uppdaterade :)

Joni skrev 2015-12-02 10:13:04 följande:

Vecka 34 för min del, det går fortfarande väldigt bra men har börjat få rejält ont i bäckenet vid ansträngning. Eller efter ansträngning snarare. Har valt att ta ut en dags semester varje vecka fram till jul nu för att få mer vila.

Nästa besök BM är om en vecka! Går varannan vecka nu eftersom det närmar sig.. Och lillkillen är redan fixerad :)

• Jamas

Ok det verkar vara ett lite annorlunda upplägg än på Prima Liv då. Mitt nästa besök är i v25, men kanske är det på grund av illamåendet/lågt järnvärde. Men det blir varannan vecka även för dig efter nästa besök väl?

Nils-Eric skrev 2015-12-02 20:57:52 följande:

Jag har mitt samma dag jag går in i vecka 27!

När har du ditt?

• Jamas

Vad spännande! Vi ska också vara på Danderyds och har första utbildningen inbokad 22/12. Minns inte riktigt om vi valde nästa tillfälle i feb eller mars, men kul om det var feb! Får se om jag kan övertala min sambo att vara "visningspar" :)

• Jamas

Hej alla och god fortsättning!

Vad långt ni kommit, junibarn, juni och mirakel! Spännande :) Min bf är nog närmast tessie och nils-eric, dvs lite kvar men ändå veekligen på riktigt nu!

Slutade äntligen kräkas i v26, såå skönt. Har också lite sömnproblem men tar fortf lergigan (som jag fick mot illamåendet), och det hjälper lite. Jobbar och har jobbat väldigt mycket de senaste månaderna, så det har varit lite slitigt men kul. Planerar föräldraledighet fr.o.m 28 mars, ev med 1-2 veckors semester innan om jag inte orkar jobba. Hur tänker ni med FL?

Barnvagn, babyskydd och babynest fixat nu också..till sist! :)

• Jamas
    Joni skrev 2016-01-11 09:34:10 följande:

Vad skönt att du mår bättre, illamående påverkar ens övriga välmående så sjukt mycket. Hade tur som bara var illamående i tre veckor :) jag börjar min FL idag, 6 dagar kvar till BF. Har ju dock haft turen att vara mycket ledig nu över jul och nyår.. Hade varit tufft att jobba heltid fram tills nu.

Det är en svår avvägning hur länge man ska vara ledig innan.. Det är ju tungt att gå till jobbet men det är också rätt rastlöst och tråkigt att bara vara hemma.. Men det beror ju på ens omständigheter, om man har folk att umgås med på dagarna eller annat att sysselsätta sig med :)

Tack snälla! Gud så spännande att det bara är 6 dagar kvar till BF! Kan inte tänka in i det ögonblicket ännu. Är du nervös? Har du några sysslor inplanerade dessa dagar? Är alla bebisgrejor mm på plats? Känns det som att lillen/lillan är på g eller som att du kommer gå över tiden? Håll oss underrättade :)
  • Jamas
    camillis86 skrev 2016-01-07 08:54:41 följande:

God morgon tjejer! Tessie 83, tänkte kolla, jag ska träffa läkare den 19/1 för att prata om möjlighet till snitt, hade du svårt att få igenom ditt?

Här växer iaf magen så det knakar, känner mig rätt otymplig redan nu! (v 26 imorgon!) Ska iaf ansöka om graviditetsspenning, nämnde det för chefen i förrgår å hon blev skitsur, precis som jag trott... :( Vi är så fruktasvärt underbemannade och all personal går på knäna för att få allt att gå runt, känner inte att jag orkar fortsätta i det här tempot, har ont både i ryggen å höften, sa till chefen att jag gärna skulle jobba halvtid eller 75% sista tiden men hon blev som sagt ruggigt arg, känns så himla trist att det ska vara så, förstår inte att hon inte kan se att det är bättre om jag iaf kan jobba kvar så länge jag orkar men lite kortare dagar än att jag kanske annars blir sjukskriven betydligt mer el inte jobbar alls.... går runt med en stor klump i magen å vet inte hur jag ska göra. Men jag har ju som sagt rätt att iaf söka även om jag kanske inte sen får det godkänt, Är det någon av er tjejer som ansökt och fått igenom graviditetspenning?

Sorry för långt och negativt inlägg men känner mig så himla uppgiven å stressad just nu :(

Hur har det gått med det här, Camillis? Usch vilken oprofessionell reaktion från din chef. Även om bemanningsfrågan säkert är jobbig för henne att lösa borde hon ju förstå att inget blir bättre av att du blir sjukskriven/får gravidpenning helt - då måste en deltidslösning vara att föredra alla gånger!

Är i en liknande situation själv, och höll på att bli helt knäckt under jul/nyår då jag hade tagit semester men sen ändå blev tvungen att jobba hela tiden. Vi är också för få medarbetare så även om min chef är fantastisk, är det inte så mkt att göra åt de långa dagarna/helgjobbandet...dock kan jag i hög utsträckning jobba flexibla tider och det har räddat mig mht illamåendet, sömnproblemen etc. Har du möjlighet till jobb hemifrån/fexibla arbetstider?

Hoppas det löser sig!
  • Jamas
    camillis86 skrev 2016-01-11 11:23:25 följande:

Hej! nej jag jobbar som sjuksköterska inom företagshälsovården, jobbar 8-17 och har ingen möjlighet till flex el jobba hemma tyvärr, Kan inte heller vila under dagen om jag skulle behöva då vi har så mkt patienter hela tiden... :( hon sa iaf att vi skulle kika på det den här veckan så jag hoppas hon står för det, börjar bli väldigt ont om tid att skicka in ansökan, men chefen var borta i en månad före jul på utlandssemester... så därför har det inte kunnat bli tidigare! håller tummarna att jag får igenom det iaf! :)

Ah, förstår! Har uppfattat det som att manmed ditt yrke generellt ska ha rätt till gravidpenning mht den inflexibla arbetstiden, fysiskt krävande arbete, att man blir utsatt för mikrober etc. Håller tummarna att det går igenom!
Svar på tråden Första barnet 2016 (Stockholm)