Första barnet 2016 (Stockholm)
Ska dit på kurs 17 januari :)
Ska dit på kurs 17 januari :)
Det är så olika. När jag var gravid sist syntes inget alls när jag var på rul i v21. Frågade bm då och hon sa att den kommer så olika. 3 dagar senare vaknade jag upp med världens bebismage, den "ramlade" bara ut. Denna graviditet har magen kommit mycket tidigare, nu i v23 är den gigantisk (tycker jag) och kommer knappt i några kläder längre.
Men som sagt, den kommer nog snart med råge :)
Fina magar :)
Själv är jag rädd för hur stor mage jag kommer få. Har gått upp 3-4 kg än så länge. Men så länge lillan mår bra så är jag glad
Ett tips: på barnnet.se är det nu massa olika rabatter. Hade eg tänkt och vänta med att beställa vagn till efter jul, men Emmaljunga som vi ska köpa är det typ aldrig rea. Fram till 6/12 har de 15% rabatt på babyexperten på Sveavägen. Eftersom vagnen jag ska köpa med alla tillbehör kostar ca 11000kr så blir det en del rabatt. Tänkte även då passa på att köpa babyskydd också
Grattis dendär, blir en liten augustibebis då :)
Mår ok, tiden flyger förbi och är idag i vecka 25+1. Då min lilla ängel från förra graviditeten kom i 25+2 går vi förbi vår stora milstolpe på torsdag. Då känns det som att vi går in i ett nytt skede i graviditeten och mer kan pusta ut. Dock känns det för tillfället härligt att jag ständigt får bekräftelse att hon mår bra, en livlig liten tjej där inne :)
Förra veckan var jag på SöS och fick kolla blodflödet till livmodern, tillväxt på bebis osv. Allt såg toppen ut, förutom att moderkakan ligger över mitt gamla kejsarsnitt, vilket läkarna måste hålla fortsatt koll på. Ska på liknande koller i vecka 28+, 32+ och 36+. På torsdag ska vi till psykosociala enheten på SöS och diskutera med läkare om min graviditet. Kommer här också lägga fram att jag vill ha kejsarsnitt.
Snart jul nu, hoppas ni mår bra
Ska också på förlossningskursen på Danderyd heldag söndagen den 7 februari. Skönt att få allt avklarat på en dag...
Tänkte även till SöS, där de två gånger/månad har öppen föreläsning (typ förlossningskurs) men en kortare variant och där de även pratar lite om just SöS (vad som finns där, vad man bör ha med osv). En tjej på min vattengympa hade vart på den och tyckte den var bra iaf.
Vad kul! Då ses vi där Vi bokade också den 7e
Hoppas alla haft en bra jul och fin start på nya året.
Jag mår också relativt bra. Sjukskriven på 100% nu, skönt att kunna göra allt i min egen takt och på mina villkor. Tycker lillan sparkar i magen mest hela tiden. Hon brukar ha en lugn period mellan 9-13, men annars är det full rulle :)
har 82 dagar kvar, känns alltför länge, längtar så efter henne. Men blir några dagar färre då jag fått beviljat kejsarsnitt men ännu inte vet datum (bf 27/3).
Camillis86: för mej var det inga problem att få igenom KS. Har ett snitt sedan innan. Läkaren/psykologen jag pratade med sa dock att hade jag varit en "vanlig" snittad kvinna så hade de ändå rekomenderat vag förlossning, men nu räknar de även in det psykiska. Jag kan dock ändra mig om jag vill, men det vill jag inte.... Hoppas du får igenom ditt om det är något du verkligen vill.
Vad trist med din chef. Vad jobbar du med? Tror inte chefer får neka om de inte kan erbjuda andra alternativa uppgifter. Typ kontorsarbete om man arbetar inom barnomsorgen osv. Lycka till.
Var på ul idag, där läkaren tittade på moderkakan, navelsträng, tillväxt osv. Allt såg jättebra ut. Moderkakan hade flyttat sig uppåt och låg inte längre för mitt gamla snitt, phu. Lillan var stor, 11% över normalkurvan, men inget som oroar iaf. Hon låg också med huvudet nedåt, misstänkte det då mina revben känns helt ömma av alla sparkar. 28+4 idag. Om 10 veckor får vi träffa vår lilla tjej, ofattbart underbart :)
Hoppas det går bra för er alla.
Kramar
Usch för det där med sömnen. Totaltrött hela tiden, men har också jättesvårt att somna, enda sättet jag nu kan somna på är att ligga på vänster sida med en kudde mellan benen och så fort man slumrar till vaknar jag av kissnödighet. Då jag nu är heltidssjukskriven kan jag dock ligga kvar i sängen om mornarna så det är väldans skönt. Mellan 1-3 på natten brukar det vara cirkus i magen :)
Min mage är nu gigantisk tycker jag (29+2 idag). Haft vattengympa idag och ville imorse raka bikinilinjen eftersom jag inte gjort det på ett tag. Men.....magen är i vägen så ser inte ett smack :0
Usch camillis vad trist. Får man ens göra så som chef? Du kan ju alltid ringa försäkringskassan och förklara läget. Sedan fattar jag inte hur din chef kan ta sig tid till en månads semester. Men annars får du väll göra så som hon skrev; sitta i telefonen mest hela tiden och boka in hälften så många patienter så du orkar. För har hon själv skrivit att det inte är fysiskt jobbigt ska det ju inte vara det heller :/
Men prata med din bm om sjukskrivning så bokar hon säkert in dej till läkare. Du ska ju inte gå runt och ha ont eller stressa ihjäl dej, varken bra för dej eller bebis. Ingen som tackar dej för det sen ändå. Läkare brukar tänka väldigt mycket på mamman och barnet (iaf alla de jag träffat) och skriver ihop något bra som FK oftast godkänner.
Styrkekramar till dej
Grattis joni :)
Nils-Eric var ni på förlossningskursen på Danderyd igår? Var den bra i så fall?
Eftersom jag ska göra KS tyckte min bm det var onödigt att jag gick på förlossningskursen så ska gå på amningskursen på Huddinge nästa tisdag istället.
Hoppas ni alla mår bra <3
Hej!
Oj, nu var det längesedan någon skrev på denna tråd. Hur går det för er alla?
Själv är allt fantastiskt. Lilla Ellen hade bråttom ut och kom redan 23/2, 5 veckor för tidigt. Men allt har gått jättebra, hon växer och är helt underbar. Njuter fullt ut av att få vara hennes mamma :)
Vattnet gick och blev snittad (ett snitt var redan inplanerat). Hon var en stor tjej redan från början (3 kg) och även väldigt stark. Hon behövde inga hjälpmedel och vi behövde inte ligga på neo utan vi var kvar på vanliga BB i 6 nätter.
Nu växer hon så det knakar, ligger redan på normalkurvan för bebisar som föds i fullgången tid. Samt att hon även utvecklingsmässigt är som en fullgången bebis i ögonkontakt, hålla nacken etc. Så det är skönt :)
Vad spännande att din lilla snart kommer jamas. Du är ju mamma vilken dag som helst nu. Ett stort lycka till <3