Inlägg från: Nils-Eric |Visa alla inlägg
  • Nils-Eric

Första barnet 2016 (Stockholm)

Joni skrev 2015-08-02 11:55:49 följande:

Vilken vecka är du i nu? Jag fixade så jag gjorde ett tidigt ultraljud i samband med inskrivningen på mamma Mia, det tyckte jag var väldigt skönt :) gjorde inskrivningen tidigt i vecka 11 så att få se ett tickande hjärta lugnade nerverna rejält.

Hoppas sea-banden hjälper! Innan jag var gravid använde jag åksjuketuggummin vid längre resor som hjälpte bra. Minns inte vad de heter men de kanske är mildare än postafen :)

Gick in i vecka 6 idag så det är väldigt tidigt än.

Mitt problem är att jag är borta med jobb på resa vecka 7-9, sen är jag ledig i vecka 10 och jobbat på 11-12 ordentligt. Så för att matcha med jobb hoppas jag på besök där i vecka 10. Trodde dock att man gjorde inskrivningen tidigare men det är kanske bara något jag fått för mig?

Har mailat dem så hoppas de svarar imorgon.

Har också tuggummi (Calma). Men de får man inte ta om man är gravid.

Sitter och mår illa på en buss nu (:s)
  • Nils-Eric
    Joni skrev 2015-08-02 19:07:15 följande:
    Jo i de banorna tänker jag också :) lär i alla fall vänta tills i alla fall vecka 30 med att köpa de stora sakerna då vi bara bor i en tvåa. Fick veta att jag var gravid 2 veckor efter vi köpt lägenheten, men det kan väl vara mysigt ett tag ????
    Vi bor också i en två, klart det blir mysigt ;)

Jag har redan beställt ett babynest. Men det var egentligen bara för att jag bytte det mot smycken som jag tillverkar, så jag kommer inte "betala" för det.
    Dessutom ville jag ha i specialfärger!

Har inte alls börjat fundera på vagn eller något sånt än. Tänker dock också begagnat. Vet ni vilka vagnar/märken ska man titta efter? Vad man ska tänka på?
    Vilka mer måsten finns att köpa tänker ni?
  • Nils-Eric

Så.

Nu har jag bokat in mitt första besök hos Mama Mia på Söder.
    Lyckades boka in en av mina lediga dagar så jag ska dit när jag är i vecka 10 (9+4).
    Hon sa att det inte kommer bli ett tidigt ultraljud (för då måste man ha medicinska skäl), men en KUB innan vecka 13. Det ska bokas in där under första besöket.
    Hoppas nu att det är så bra som jag läst.

Känns så konstigt att ringa. Jag har så många frågor men för de är det ju vardag så de är så snabba, jag vill egentligen fråga så mycket mer!

Har ni gjort KUB eller NIPT?

• Nils-Eric
    IceIce skrev 2015-08-03 10:41:02 följande:

Jag gjorde NIPT, eftersom det är säkrare än KUB på Vasamamma (eftersom mama mia inte erbjuder det). Inte fått svar än men det kändes bra, det är ju bara ett blodprov och har hög tillförlitlighet. BM på vasamamma verkade också duktig.

IceIce skrev 2015-08-03 10:41:43 följande:

Ser att jag glömde ett kommatecken efter KUB, men hoppas meningen är läsbar ändå :)

:)

Var det ditt eget förslag att göra NIPT eller frågade de? Togs det upp på första besöket? Dvs inget jag behöver besluta om nu?
    Får jag fråga vad din barnmorska på Mama Mia heter? :)

• Nils-Eric
    IceIce skrev 2015-08-03 11:09:27 följande:
    Absolut. Min barnmorska heter Ulrica S, jag tycker hon är bra eftersom hon verkar kompetent och tar mina frågor på allvar, och har gett mig bra svar. Men alla har olika behov hos en barnmorska, vissa vill ha mer ha en "peppande" person vilket är mindre viktigt för mig.

Det togs upp på första besöket, men det var mer en öppen fråga, om vi vill/tänkte ta KUBtest eller liknande (man måste inte tror jag, iom att vi inte är i riskzonen pga <35 år). Minns inte om hon nämnde NIPT också eller bara KUB. Vi svarade då att vi ville ta NIPT och hade hittat en klinik som utförde det.

Nästa steg blir att se resultaten om 1½ vecka, skulle de inte vara bra så är det med Mama Mia som vi tar det vidare.
    Okej då kanske det är värt att kolla upp då så man har en plan innan...

Det är en djungel det här!

Jag ska gå till en Victoria
  • Nils-Eric
    miillaw skrev 2015-08-03 11:45:57 följande:
    Härligt. :) jag tänkte ringa om ett par veckor, ska ta blodprov och se ifall jag har någon blodsjukdom. Min syster fick någon illa blodsjukdom i samband med hennes missfall i v.32 förra året. Och finns risk att jag och min bror har också då det kan vara genetiskt. Så efter det svaret tänkte jag boka bm, är ungefär i v.8 efter det. Tror det kan bli lagom. Så kan jag tala om för bm om det vore så illa med blodsjukdommen...
    Hade jag varit du så hade jag ringt och bokat redan nu!
    Jag hade två dagar jag kunde komma (när jag var ledig och är i vecka 9), och de hade bara en ledig tid som jag förstod det. Inget fel i att ha en tid bokad!
    Var tänker du gå? :)
  • Nils-Eric
    miillaw skrev 2015-08-03 16:29:42 följande:
    Ah, okej. Jag kommer nog att gå hos den kommunala barnmorskeutbildningen här i märsta.

Jag tänkte först gå hos vanlig MVC. Men sen läste jag så mycket gott om "Mama Mia", det är privat men det kostar inget extra för det. De har avtal med landstinget.

Hoppas att jag kommer trivas där men jag tror det. Verkar vara populärt här om inget annat!

• Nils-Eric
    cassandrah skrev 2015-08-03 22:06:59 följande:

Hej! Grattis till er andra som också väntar första barnet. Jag har bott i sthlm sedan juni-15. Ursprungligen från småland. Är 27 år och bor i Nacka. Plussade i dag! BF är 160410. Känner mig väldigt glad och förväntansfull över detta och hoppas allt ska gå bra. Känner mest av molvärk och ömma bröst än så länge.

Grattis!!! och välkommen hit
  • Nils-Eric
    topaz. skrev 2015-08-04 10:33:14 följande:

Hej alla! 

Hoppar gärna in här också. Plussade förra veckan! Jag är också 27 år och bor i Nacka OCH har BF den 10 April 2016 haha :)

Svårt det där med barnmorska. Först ringde jag Södermalms Barnmorskor för att det ligger nära mig men herregud, satt i telefonkö i 40 min innan jag gav upp. Det kändes inte bra att det var så otillgängligt. Så jag ringde MammaMia Söder istället. Det tog kanske två signaler :). Fick också en inskrivningstid i vecka 10. Det känns lite sent men det kanske är så det brukar vara?

Hej!

Grattis och välkommen!
    Jag vet inte med inskrivningstiden. Tycker det känns bra! Hade dock velat boka övriga tider direkt så man visste när man skulle göra vad.
    Sen skulle jag vilja ha ett tidigt ultraljud. Levde i tron om att man faktiskt gjorde det i vecka 12 (vet inte var jag fått det ifrån).
    Känns sjukt länge att vänta till vecka 18! Men jag har absolut inga medicinska skäl. är bara otålig och vill se lilla knytet i magen :)
  • Nils-Eric
    topaz. skrev 2015-08-04 12:10:04 följande:
    Eller hur! Jag är också otålig! Så jag måste nog boka ett tidigt ultraljud också. Det skulle vara skönt att höra någon säga att det ser bra ut och att man får se att det finns en liten plutt därinneHelvete

Jag frågade när jag ringde. Men hon jag pratade med sa att det ska finnas medicinska skäl för det, att man behöver en remiss. 

Och jag har verkligen inget skäl! Så jag nöjer mig med KUB eller NIPT. Hoppas på att man får göra det även om jag inte befinner mig i någon riskzon...

Svar på tråden Första barnet 2016 (Stockholm)