Inlägg från: topaz. |Visa alla inlägg
  • topaz.

Första barnet 2016 (Stockholm)

Hej alla! 

Hoppar gärna in här också. Plussade förra veckan! Jag är också 27 år och bor i Nacka OCH har BF den 10 April 2016 haha :)

Svårt det där med barnmorska. Först ringde jag Södermalms Barnmorskor för att det ligger nära mig men herregud, satt i telefonkö i 40 min innan jag gav upp. Det kändes inte bra att det var så otillgängligt. Så jag ringde MammaMia Söder istället. Det tog kanske två signaler :). Fick också en inskrivningstid i vecka 10. Det känns lite sent men det kanske är så det brukar vara?

• topaz.
    Nils-Eric skrev 2015-08-04 11:29:45 följande:
    Hej!

Grattis och välkommen!
    Jag vet inte med inskrivningstiden. Tycker det känns bra! Hade dock velat boka övriga tider direkt så man visste när man skulle göra vad.
    Sen skulle jag vilja ha ett tidigt ultraljud. Levde i tron om att man faktiskt gjorde det i vecka 12 (vet inte var jag fått det ifrån).
    Känns sjukt länge att vänta till vecka 18! Men jag har absolut inga medicinska skäl. är bara otålig och vill se lilla knytet i magen :)
    Eller hur! Jag är också otålig! Så jag måste nog boka ett tidigt ultraljud också. Det skulle vara skönt att höra någon säga att det ser bra ut och att man får se att det finns en liten plutt därinne!!
  • topaz.
    Nils-Eric skrev 2015-08-05 10:24:45 följande:
    Blir jag erbjuden tjänsten så får de ju enligt lag inte "ta tillbaka" erbjudandet...
    Det är mer vad de ska tänka och tycka om mig jag är orolig för.

Tack :) Lär veta nästa vecka! 
    Tycker definitivt att du ska tacka ja om du får jobbet!

Tänk inte på att du ska vara föräldraledig lite längre fram. Jag ser inget problem i att inte berätta direkt för arbetsgivaren, särskilt inte när det är så tidigt. Har till och med för mig att det anses skäligt att berätta för arbetsgivaren att man vill vara föräldraledig ca 2 månader innan vilket är väldigt långt fram i tiden!

Så njut av det nya jobbet och berätta när du känner dig redo för det!
  • topaz.
    cassandrah skrev 2015-08-05 19:10:18 följande:
    Hej vad roligt att vi har både samma bf, samma ålder och bor på samma ställe :P Vart i Nacka bor du? Jag tror jag ska ta kontakt med dinbarnmorska i Nacka forum..

Glad

Jag bor i början av Nacka i närheten av Henriksdal. Jag tänkte också på din barnmorska men hittade inte mycket skrivet om dem, så jag tänkte att söder inte var så långt ändå så det blev där istället. 
  • topaz.
    Nils-Eric skrev 2015-08-05 17:05:46 följande:

Här kommer ännu fler frågor från mig (hungrar ni också efter kunskap och kontroll - eller är det bara jag?)

Ni är ju ett par som går på Mama Mia söder. 
    Hur tycker ni att ert bemötande har varit?
    Jag upplevde hon jag pratade med när jag bokade inskrivningen lite otålig (jag fick liksom ingen möjlighet att ställa frågor eller något), hon var inte otrevlig på något sätt men lite kort. Hur har det varit för er? Man vill ju veta mycket nu med sitt första barn, och jag hade gärna pratat lite mer i "lugn och ro". Nu upplevde jag samtalet lite stressat.

Idag mailade jag och frågade om man kunde maila direkt till sin barnmorska med frågor. Jag skrev att jag hade jag frågor om illamående, om jag fick ta postafen och så frågade jag om möjlighet att boka in KUB redan nu (då jag fortfarande i vecka 12-13 vill slippa ta ledigt från jobb - så att jag kan planera bättre eftersom vi på mitt jobb lägger arbetstid nu för vecka 540 och framåt).
    Vi har egentligen inte bestämt oss om KUB eller NIPT men jag lutar åt KUB då vi inte är i någon riskzon och för att det är enklare (fortfarande osäker dock på vad som är rätt och fel).

Fick svar snabbt från receptionisten att min barnmorska Victoria var ledig men att mailet var vidarebefordrat till en annan BM vid namn Annica.
    Annica svarade också snabbt och skrev: "Postafen går alldeles utmärkt att ta mot illamående. Det känns långt fram att försöka boka in KUB men jag gör ett försök och hoppas det blir rätt. (Och sen skrev hon datum och tid)."
    Inget otrevligt eller något konstigt alls egentligen.
    Men jag känner mig ändå som en idiot som vill planera och fråga saker... kommer typ inte våga maila igen om det skulle vara något. Känner mig bara till besvär.

Jag är livrädd för att inte trivas med min barnmorska eller med mottagningen. Jag är en sån som inte klagar om maten är dålig, eller om frisören har misslyckats. Jag ler och säger tack. Jag kommer ha stora problem om jag skulle behöva byta BM.

Är det jag som begär för mycket? Hur har det varit för er?
    Rörligt inlägg kanske, ber om ursäkt för det isåfall! 

Kram på er :)

Jag har inte haft mer kontakt än att jag ringde och bokade inskrivning och då var jag mest glad för att de svarade direkt! Hon var trevlig men jag håller med om att det kanske var lite kort. Hade gärna haft någon som säger okej. Här är vi nu och det här kommer att hända, något sånt.  Men vad skönt att maila frågor! Det har jag inte ens tänkt på. Har mest googlat hittills men jag har mått ganska bra ändå.

Känner igen det där med att säga tack. Men om det skulle känns fel med barnmorskan så tänker jag:  då byter vi. Om jag inte fixar att säga till själv så får min sambo fixa det åt mig! 
  • topaz.
    Wadenholt skrev 2015-08-06 10:36:46 följande:

Hej allihopa, och grattis! Jag hoppar gärna också in på denna tråd. Är gravid i vecka 6 med bf 3 april. Jag är 25 år och bor tillsammans med min sambo i Huddinge :)

Välkommen! 
  • topaz.

Jag tänkte lite på vitaminer. Just nu kombinerad jag min kost med folsyra + b12 pga tidigare konstaterad brist men har sett att det finns lite olika typer av multivitaminer som riktar sig just till gravida. Hur tänker ni kring det? Har ni börjat äta extra vitaminer? 

• topaz.
    Nils-Eric skrev 2015-08-06 13:05:54 följande:
    Tycker bara det står så mycket om vad folsyra är till för att utveckla. Och är rädd att det blir dåligt om man inte tagit det sen innan! Jag började vecka 4+3.

Men det finns ju ingenting att göra nu!

Vi försökte men jag var inte inne här eller läste på. Trodde inte själva att göra barn krävde så mycket mer än sex. Haha!
    Åt folsyra några månader innan men jag tror inte att det är katastrof att inte ha ätit detta. Det finns ju också naturligt i vissa grönsaker, bönor m.m så lite har du säkert fått i dig ändå! 
  • topaz.
    Joni skrev 2015-08-06 11:41:23 följande:
    Jag har ätit folsyra sen jag fick reda på att jag var gravid och nu äter jag även järntabletter då blodprovet vid inskrivningen visade viss brist på det. Har funderat på om man borde äta något mer men inte kommit längre än till tankar. Är ibland lite dålig på att få i mig fisk så omega-3 vore väl lämpligt :)
    Skönt att höra! Då kanske de där tabletterna är onödiga.. vill inte ta för mycket som jag inte behöver heller så jag gör nog som du. Får vänta tills inskrivningen för att ändra något då. Säger barnmorskan att jag borde öka på något, så får jag väl göra det då :)
  • topaz.

Så längesen jag skrev något här! Är 11+5 redan. Flyttad BF till 8 april. Inget illamående och har mått i stort sett som vanligt förutom att jag varit tröttare än vanligt. Jag blev såklart jätteorolig för att något skulle hänt eftersom man bara hör om alla gravida som mår så himla dåligt. Haha, varför kan man inte bara glädjas över att man mår bra? Men, fick ett tidigt ultraljud och fick se bebisen igår. KÄNSLAN. Så nu är jag tillbaka här igen :)

• topaz.
    Nils-Eric skrev 2015-09-24 16:54:40 följande:
    Tack :) 

Och lycka till med KUBen! Jag var jättenervös men nu i efterhand så var det onödigt. Slappna av och njut! Och skriv ner frågor du har, när man är där blir man helt blank och kommer inte ihåg någonting :)

Är osäker på vad hon sa om storlek. Ska dubbelkolla med sambon när han kommer hem :) 
    Så häftigt! Ja kände lite som du med att jag var så nervös att jag inte ens kom ihåg  frågorna jag ville ställa haha! Ska helt klart förbereda något till nästa gång.

Vad kul med att ni redan fått en hint om att det är en pojke! Vilken grej! Trodde inte alls man kunde se sånt så här tidigt. Jag är ju jättenyfiken. Vill också veta nu nu nu!
  • topaz.
    Nils-Eric skrev 2015-09-27 09:37:06 följande:

Hej alla!

Jag var på Gekås i Ullared igår med min mamma och svägerska. 
    Tänkte bara tipsa om lite saker som finns där om ni har möjlighet att åka dit, eller någon ni känner ska.
    De har ganska mycket men bland annat fina åkpåsar (299 kr) och sittdynor (79 kr) till barnvagn, skötbäddar i olika färger och mönster (79 - 199 kr) mängder av nappar från MAM, elektronisk nässug (289 kr), bäddset (från 79 kr), barntäcke lyx (från 99 kr), barnkudde lyx (49 kr) babysitter (999 kr) och bärsele (999 kr) från Babybjörn! 

Tog bilder på det mesta jag ska köpa i framtiden för att ha möjlighet att jämföra pris, säg till om det är något ni undrar om :)

På bilderna är det jag köpte denna gång! :)

Fina! Har inte köpt något än men ska försöka fixa en lista på allt som ska inhandlas så jag inte bara shoppar på! Det är ju så mycket som är fint :)

Men behöver nog först och främst unna mig själv ett par nya byxor och några jeans..har bara ett par som jag kan använda nu och då är det lite på gränsen :) Någon som kan tipsa om bra mammajeans?
  • topaz.
    camillis86 skrev 2015-09-28 11:19:27 följande:

Hm´s byxor/jeans är toppensköna!!!! kan varmt rekommenderas! :) bra pris också!

Toppen! Ska kolla in dem direkt :)
  • topaz.
    Nils-Eric skrev 2015-10-05 20:28:19 följande:

Då har jag (tydligen) spontanshoppat en vagn! Haha :) 

Dealade till mig en Brio Smile från Blocket med sittdel, liggdel, regnskydd och fotsack för 4000 kr. Än så länge är jag väldigt nöjd! 
    Liggdel, regnskydd och fotsack är helt oanvända och sittdelen är endast använd på prov. Tjejen jag köpte av driver:ombarnvagnar.com
    så bättre begagnat skick kunde jag aldrig hittat! Den ser verkligen helt ny ut.

För övrigt var denna Anna typ världens trevligaste tjej och för er som är officiella med graviditeten på Facebook rekommenderar jag att ni går med i hennes grupp, de ska enligt min svägerska veta ALLT om barnvagnar. Man kan även maila henne om man har frågor (mailadress finns på hennes sida).  

Hoppas att jag har gjort ett klipp och att vi blir nöjda med färgen (hade föredragit svart)

Någon annan som köpt vagn?

4000 låter som ett väldigt bra pris för en barnvagn! Tycker att det är sjukt svårt att hitta i  barnvagnsdjungeln! Jättestort prisspann, olika hjul, olika liftar, vändbar eller inte och olika typer av handtag...och mycket annat. Svårt! Ska kolla in hennes sida i alla fall. Den ser toppen ut.  Vad fastnade du för med just den här modellen?   
  • topaz.
    Bebisfeber84 skrev 2015-10-06 14:55:37 följande:

Man är väl lite sårbar på nätet :( vägde 63 innan jag blev gravid, dock 66,7 nu så gått upp lite. Men tränar regelbundet

Bebisfeber84 skrev 2015-10-06 14:53:32 följande:

Tycker ni förresten min mage såg konstig ut? Jag menar, ni kommenterar ju allas förutom min :( Jag inser att på första bilden med mörk klänning så såg jag större ut än jag är, men bilden från imorse är rätt realistisk.. Jag är inte någon tjockis :)

Magen är inte alls konstig! Jag tror bara att det var en väldig fart i tråden de senaste dagarna/timmarna att man missat bilden! Jag tycker att din mage är jättefin. Så kul att se att putet börjar komma igång nu på så många :)
  • topaz.
    Jamas skrev 2015-10-10 15:43:11 följande:

Vad roligt hörni! Så spännande tider med så många och stora förändringar :) Brio Gå blir det nog för oss.

Längtar ihjäl mig efter RUL! Och velar hela tiden om jag inte ska försöka tidigarelägga det. Vi fick tid v19+0, är inte det jättesent?

Ha en härlig lördag!

Nils-Eric skrev 2015-10-10 16:27:40 följande:
    Jag har RUL 19+3 men jag tycker också att det är sent!

Ha en härlig lördag du med!
    mirakelspektakel skrev 2015-10-10 23:42:06 följande:
    Nils-Eric skrev 2015-10-10 16:27:40 följande:
    Jag har RUL 19+3 men jag tycker också att det är sent!

Ha en härlig lördag du med!
    Jag hade också RUL sent (20+2 tror jag det var), jag har hört att om man gör KUB så gör man RUL senare.

Det låter som om det är väldigt olika! Jag fick tid för RUL 18+4. Och då har jag gjort både tidigt ultraljud och KUB redan. Det känns som om det bara är slump när de bokar in. Så man kan säkert byta till sig en tidigare tid med lite tjat :) 
  • topaz.

Det där med influensavaccin är verkligen svårt tycker jag!

Å ena sidan förstår jag att det är ett bra skydd om man skulle drabbas eftersom det man kan få allvarligare följder när man är gravid. Å andra sidan har jag nog inte haft influensan på nästan tio år och skyddet skulle ändå vara mellan 50-80%.
    Sen tycker jag det skrivs alldeles för lite om vilka biverkningar vaccinet skulle kunna framkalla. Jag måste nog fundera lite till :) Men just nu lutar det åt att skippa vaccinet.

Lite annat:
    19+6 och fick veta att det blir en pojke :) Så kul att det gick att se! Var så nyfiken! Känns som om det blivit lättare att tänka sig in i framtiden ju mer man får veta. Nu får vi börja testa namn lite mer på allvar. Har ni funderat på namn och hur tänker ni? Släktnamn, påhittat, kort, långt, könsneutralt eller kanske internationellt? 

• topaz.
    topaz. skrev 2015-11-12 17:41:54 följande:

Det där med influensavaccin är verkligen svårt tycker jag!

Å ena sidan förstår jag att det är ett bra skydd om man skulle drabbas eftersom det man kan få allvarligare följder när man är gravid. Å andra sidan har jag nog inte haft influensan på nästan tio år och skyddet skulle ändå vara mellan 50-80%.
    Sen tycker jag det skrivs alldeles för lite om vilka biverkningar vaccinet skulle kunna framkalla. Jag måste nog fundera lite till :) Men just nu lutar det åt att skippa vaccinet.

Lite annat:
    19+6 och fick veta att det blir en pojke :) Så kul att det gick att se! Var så nyfiken! Känns som om det blivit lättare att tänka sig in i framtiden ju mer man får veta. Nu får vi börja testa namn lite mer på allvar. Har ni funderat på namn och hur tänker ni? Släktnamn, påhittat, kort, långt, könsneutralt eller kanske internationellt? 

Eller 18+6 menar jag ju :)
  • topaz.
    Jamas skrev 2015-11-10 17:44:05 följande:

Grattis till lyckade RUL och TUL!! Och lycka till imorgon Bebisfeber84 :)

Vårt RUL förra veckan var verkligen stort för oss, nu har vi greppat att detta verkligen kommer att hända. Blir ni också liksom plötsligt påminda då & då och måste ta in nyheten på nytt? Det är en positiv känsla alltså :)

Än så länge har vi bara sammanställt en shoppinglista och ordnat barnsäng (arvgods), lite kläder, mm men tänker unna oss att gå kika i lugn o ro framöver :) Hur gör ni andra?

Spännande med förlossningskurs Joni! :D Och så många deltagare, wow. Tänkte försöka delta i både föräldrautbildning och profylaxkurs, men lite tidigt än kanske. Prick halvvägs idag, hurra!

Apropå shoppingen, har också fixat en lista på vad som vi tänkt köpa men har än så länge inte köpt något alls. Mest för att jag vet att jag lätt skulle köpa på mig alltför mycket om jag börjar för tidigt :) Men det gäller ju kanske mest kläder.. allt är så fint! Men större saker såsom barnvagn etc hoppas jag lite bättre priser på julrean (om jag kan hålla mig tills dess haha :) ) eller kanske vänta tills något bra dyker upp på blocket.
  • topaz.
    Bebisfeber84 skrev 2015-11-13 16:52:32 följande:
    Jag har beslutat att inte göra det. Har en vän i min närhet som fått allergier, tandinfektioner osv av vanlig influensavaccin(inte svin/eller fågelinfluensa) så jag avstår. Tror på en god hygien och bra kost, brukar sällan bli sjuk. Och det är inte så troligt att man blir så sjuk att fostret skulle skadas. Men det är min åsikt :) för övrigt hade vi också RUL i onsdags och fick veta att vi väntar en kille 8/4 <3
    Är lite inne på samma tanke som du om vaccinet men är inte helt säker än. 
    Vad kul med en liten kille :)
Svar på tråden Första barnet 2016 (Stockholm)