Inlägg från: Gert |Visa alla inlägg
  • Gert

Försvarsmaktens prov för svår för utrikesfödda - anses vara diskriminering!

Håll i hatten för nu är diskrimineringen igång igen! Skrattande

Försvarsmakten har redan sänkt sina krav men nu är det dags igen för utrikesfödda har svårare att klara av inskrivningsprovet, som mäter generell intelligens, än vad inrikesfödda har.

Nä, jag skämtar inte. Det står till och med i dagens DN.

www.dn.se/nyheter/sverige/forsvarets-antagningsprov-ar-svart-for-utlandsfodda/

tinyurl.com/occbtgp

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Försvarsmaktens prov för svår för utrikesfödda - anses vara diskriminering!
  • Gert
    KillBill skrev 2015-07-30 23:17:53 följande:
    Fan vad lågt av dig Gert, det framgår ju av artikeln att den här typen av tester ALDRIG är neutrala utan alltid är anpassade för en målgrupp ( i det här fallet är testet framtaget för 18:åriga svenska män). Den psykolog som intervjuas tror att det är språkbarriären som ligger bakom skillnader i resultat.
    Om det är språkbarriären så beror det på en för dålig integration och för dålig utbildning. Det har ju till och med nu Ullenhag erkänt sent omsider.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert
    KillBill skrev 2015-07-30 23:30:29 följande:
    Har du startat den här tråden för att du vill att Sverige ska satsa mer på integration och utbildning av invandrare?
    Nej. Men jag svarade på ditt inlägg. En psykolog som intervjuas tror att det är språkbarriären. Oja, det låter välbekant.
  • Gert
    KillBill skrev 2015-07-30 23:44:02 följande:
    Vilken profession anser du är bättre skickad än en psykolog att uttala sig om eventuella skillnader i förutsättningar att genomföra begåvningstest?
    Ingen aning, men dessa förklaringar har vi hört så ofta förut. Innan det här var det dom dåliga PISA-resultaten, det förklarades också bort på liknande sätt.

Om det nu är språkbarriären, är det för mycket begärt att soldater ska kunna svenska? Att gå ut i strid med en människa som inte behärskar språket fullt ut kan vara livsfarligt.
  • Gert
    KillBill skrev 2015-08-01 14:51:18 följande:

Jag tycker att din ironi övergår i sarkasm (exempelvis när du kopplar svenska försvarets utbildning av utlandsfödda till radikala islamister som strider för IS kalifat) och det gör att jag tolkar det som du skriver som främlingsfientligt trots att det kanske inte är din mening.

Det finns säkert såna exempel också. Svenska skolan har ju utbildat ganska många som nu strider för IS.
  • Gert

Och det är inte främlingsfientligt att tycka så, vilket KillBill tror. 

• Gert
    KillBill skrev 2015-08-01 18:38:21 följande:
    Ja, det svenska försvaret kan ha utbildat både svenskfödda och utlandsfödda högerextremister som idag strider i Ukraina och svenskfödda eller utlandsfödda islamister som strider för IS. Vad tycker du att vi ska göra åt det?
    Gällande IS-krigarna ska man ta deras pass och åtala dem för landsförräderi. Vilka menar du men högerextremister som strider i Ukraina? Menar du dem pro-ukrainska nazisterna som Obama vill stödja eller medar du dem pro-ryska soldaterna?
  • Gert
    KillBill skrev 2015-08-01 19:11:58 följande:
    Om du inte förstod det så handlade frågan om vad du tycker att man ska göra åt den potentiella risken att svenska försvaret utbildar extremister eller fundamentalister som sedan väljer att strida för annan makt. Problemet gäller ju både svensk- och utlandsfödda svenskar och det är ju försent att agera när de kommer tillbaka (ur de svenska försvarets perspektiv).
    Bättre koll på vilka Försvarsmakten tar in och ge SÄPO utökade resurser på att hålla koll på extremister, särskilt religiösa extremister och fanatiker.
  • Gert
    KillBill skrev 2015-08-01 19:27:45 följande:
    Säkerhetspolisen kommer också hålla ett vakande öga på en och annan fanatisk SD politiker ska du se.
    Även på fanatiska sossar, moderater och vänsterextremister.
  • Gert
    FDFMGA skrev 2015-08-03 18:20:47 följande:
    Tja, jag tror nog att skillnaderna främst kan förklaras utifrån språkrelaterade faktorer och att detta bara är att acceptera. Förvaret kommer alltid att ha svenska som huvudsakligt instruktionsspråk och är man utlandsfödd så har man ofta haft  lite svårare att tillägna sig svenska än vad infödda svenska har haft.

Ser man till exempel till din rubrik för tråden så är det säkert färre utlandsfödda än svenskfödda som omedelbart kan se vilket språkfel den innehåller.

Det är nog bara att fortsätta öva om man inte klarar testet, trots allt var det väl 75 procent av de utlandsfödda som blev godkända.

Jag är övertygad om att den andelen skulle vara betydligt lägre om det gick att bryta ner de som gjort testet i politiska populationer och man då såg till delpopulationen: SD-klanen.

Fast det är klart - elaka tungor skulle då säga att det faktum att så många klananhängare lider av så grava språkstörningar är direkt relaterat till IQ eftersom de haft samma möjligheter som alla andra att tillägna sig svenska.
    Det är nog bara besserwissrar som skulle klaga på språkfel i trådens rubrik.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    FDFMGA skrev 2015-08-03 18:54:31 följande:
    Jag tror inte att du förstod varför jag tog rubriken som exempel.

Instruktioner till ett test är kopplade till ett språk - och eftersom jag själv har mönstrat en gång på tiden vet jag hur testet såg ut då. Har man brister i sin förmåga att tillämpa svenska så blir ett prov vars instruktioner är skriva på svenska svårare att tillgodogöra sig.

Din rubriktext var bara ett exempel. Jag struntar fullständigt i att du skriver "prov för svår" i stället för "prov för svårt". Många utlandsfödda har för övrigt samma problem.
    Du klagar på att jag skrev "svår" istället för "svårt".

Jag vet att en del svenska SD-motståndare brukar skriva namnet på månader med stor bokstav mitt i en mening som till exempel "April" i stället "april". Det om något är allvarligt språkfel.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    KillBill skrev 2015-08-03 19:14:39 följande:
    Du menar ungefär som när du väljer att skriva hell med inledande versal mitt i en mening?
    Min signatur har jag fått från en pjäs som heter Give ´em Hell, Harry!

en.wikipedia.org/wiki/Give_%27em_Hell,_Harry!

tinyurl.com/oabpkat
    Give ´em Hell!
  • Gert
    KillBill skrev 2015-08-04 07:33:07 följande:
    Det handlar inte om att sänka trösklar det handlar om att utvärdera nuvarande tester som är framtagna för ca 30 år sedan.
    För 30 år sen hade Sverige invandring och antagligen fanns det fler invandrare då som gjorde militärtjänstgöring än vad det är i dag. De klarade testerna.
    Give ´em Hell!
Svar på tråden Försvarsmaktens prov för svår för utrikesfödda - anses vara diskriminering!