• Elenic

Jag HATAR verkligen att vara gravid

Anonym (TACK) skrev 2015-12-21 17:12:49 följande:
    Skönt det!! Jo jag blir hemma hos mina egna föräldrar hela julafton är det sagt, medan han är iväg med sin släkt. Ska bli skönt med lugn och ro på julafton :) slippa att spela "trevlig, lycklig och förväntansfull"..
    Låter som en mycket bra kompromiss! För alla I släkten förstår ju inte riktigt det här med att man saknar lyckligt gravid-glow...
  • Elenic
    Ask skrev 2015-12-26 12:47:05 följande:

Det här har varit den sämsta jävla skitjulen i mitt liv. Sambon har druckit alkohol 23, 24, 25 dec. Inte så att han varit full men ändå. RISIGT!! Ikväll ska han ut med en polare så jag kan räkna ut med arslet hur det slutar. Har försökt umgås med mitt barn och dragit mig undan så mycket jag kunnat men inombords känner jag mig rasande. 80 % av graviditeten har gått och hit har jag tagit mig utan någon som helst pepp av honom. Blir så jävla förbannad och ledsen. Julefrid? Vilket skämt.

Förstår dig. Inget stör mig faktiskt så mycket som nä rmaken dricker alkohol eller äter nåt jag inte får. Egentligen är han ju jättesnäll och letar och köper massa alkoholfria alternativ till mig, men likväl köper han ju alkoholalternativen till sig själv. Typ, varför måste han nödvändigtvis köpa vanlig glögg till sig när jag och barnen dricker nån annan? Har blivit så sur för det att när han föreslår "lite glögg" med förhoppning I rösten så har jag typ sagt att jag inte vill ha. Eller som på julafton (efter att han druckit öl och nubbe hos sin bror på julbord, och sen starkvinsglögg hemma) på kvällen säger "Nu känner jag nog för en traditionsenlig GT.." som nån sorts fråga till mig om det är ok så bara vägrar jag att svara "Ja men ta det då" utan konstaterar helt enkelt trött och tråkigt "Jaha?". Känner mig som värsta missunnsamma griniga tonåringen, men konstaterar ju samtidigt att om han inte kan avstå för att göra livet lättare för mig så varför ska jag anstränga mig för att vara trevlig? Önskar att det kunde vara ett lite mer givande och tagande... Suck!
  • Elenic
    Anonym (Besviken) skrev 2015-12-26 15:25:48 följande:
    Du borde nog ta dig en funderare om varför du egentligen känner ett så starkt behov av att gå in i denna tråd och kommentera som du gör? Om du har något slags komplex eller annan sorg som gör att du måste trycka ned andra som mår dåligt, är det ingen ursäkt. Klart står i vart fall att du knappast själv kan må så jävla bra - då hade du ju haft roligare saker för dig än att hänga här. Och för att besvara din idiotiska fråga: Ja, jag är helt övertygad om att jag kommer må bra igen när jag inte längre kombinerar en 9 månaders kräksjuka och hormonell deppighet med en extrem arbetsbelastning.
    Är också övertygad om att du kommer må bättre då, OCH vara lycklig över din bebis. Skit i iditoten.
  • Elenic
    Anonym (mor) skrev 2015-12-26 15:34:07 följande:
    Okay! Men nu är det väl inga regler här på FL kring vilka trådar man deltar i? Eller har jag missat något? Är det bara gravida kvinnor som mår pyton som ska uttala sig i din tråd? Det torde väl vara bättre om en och annan säger ngt positivt mitt i allt elände? Jag vill trösta de gravida kvinnor som spyr och mår "apa" att när lillbabyn kommer och ligger där på magen blöt och lite "hoptryckt och småful" så blir man LYCKLIG!!

Ingen av oss här betvivlar lyckan som (eventuellt) kommer med bebisen. Tvärtom längtar alla här enormt efter att graviditeten ska vara slut. Vi vill alla bli mammor och vill alla ha våra barn. Men vi mår väldigt dåligt av att vara gravida. Vi har accepterat det. Du behöver inte acceptera det, men var vänlig och respektera det.
  • Elenic

Hallå alla underbara hatar-att-vara-gravid-mammor!

Har genomlidit en jul- och nyårshelg som gravid, foglossig och dessutom jättesjuk. Jag lovar, tredje trimestern+astma+rejäl förkylning är INTE en bra kombo. Har typ känt mig som att jag kvävs långsamt under två veckors tid..

Hade min första tid hos sjukgymnast för fogarna precis före julhelgen, dock fick jag när jag kom dit veta att hon behövt boka om pga. vab och jag fick nästa tid i mitten av januari. Jag menar, 18/12 eller 15/1 är väl inte så stor skillnad? En månad till utan sömn pga. onda fogar gör väl inget? Som om att jag förväntar mig underverk och tror att hon kan göra något åt fogarna ändå?

Annars måste jag säga att julhelgen ändå varit över förväntan. Har bara velat mörda min make några gånger om dagen typ, och nu mot slutet har jag nästan varit gosig med honom. Det som däremot INTE är ok är att vårt hus typ fallit sönder och samman ? värmen i badrummet har tokpajjat så nu har vi typ 15 grader där inne och bebisrummet som vi renoverat i helgen visade sig bjuda på en otrevlig överraskning (supermärklig rördragning i golvet) vilket gör att vi inte kunnat göra klart det och nu har ett rum utan golv och massor med prylar överallt där de inte alls ska vara i väntan på hantverkare. Det här bara MÅSTE vara klart om två månader, jag vägrar komma hem från BB med hantverkare i huset?

• Elenic
    Anonym (Besviken) skrev 2016-01-04 23:15:22 följande:

Gott nytt år på er!!

Glad att din julhelg blev bättre än förväntat, Elenic. Tyckte samma sak själv faktiskt, även om jag (som alltid) blev tvungen att jobba en del trots semester/röda dagar. Min familj och sambo skötte sig däremot :)

Läste jag det rätt att din sjukgymnast ställde in mötet först EFTER att du kommit dit?! Och då dessutom skjuter upp tiden med en MÅNAD!? Människan är ju inte klok!

Oh yes, jag kom dit och fick då veta att jag fick en ny tid nu i januari. Som gav ungefär lika mycket den. Typ, "vi kan inte göra så mycket".

Trist att du behövde jobba i julas, hade nog egentligen behövt göra det jag också men det var en fysisk omöjlighet så sjuk som jag var. :-/
  • Elenic
    Anonym (Fåttnog) skrev 2016-01-09 18:07:03 följande:
    Kunde inte sagt det bättre själv!

Jag har lite aningar om att hela graviditet/förlossning/amningsgrejen är grovt präglad av förlegade kvinnoideal där man förväntas vara på ett visst sätt. Ha en skimrande graviditet, föda vaginalt (helst utan smärtstillande, helt "naturligt"), och amning ska vi inte prata om.. Alla jag känner som ammat har haft problem, ALLA. Jag ska försöka gå min egen väg i största möjliga mån, dvs om jag inte står ut med smärtan under förlossningen så ska jag KRÄVA både epidural och morfin och vafan ge mig allt ni har! Och klarar jag det inte av utmattning eller vafan som helst så ska jag kräva att de snittar mig. Jag försöker ha i bakhuvudet hela tiden "hur skulle en man betett sig i den här situationen?", det brukar ge mig ganska mycket perspektiv. Samma sak med amning, skiter det sig (mjölkstockning, bröstböld eller om jag bara inte tycker om det) så ger jag upp. Jag tänker fan inte plåga mig igenom nåt bara för att det förväntas av mig att jag ska helamma min unge i sex månader. Skulle kunna skriva hur mkt som helst om det här! Men ger mig för stunden ????
    Jag är faktiskt en av få som inte haft något problem alls med amning och tycker att det är världens smidigaste grej. (Skulle aldrig orka att pumpa eller flaska.) Men det är ju inget jag försöker övertala andra att göra om de inte vill så klart. Det som stör mig allra mest är just det du skriver, hur skulle en man betett sig eller krävt att bli bemött? Jag är helt övertygad om att om det var män som fick foglossning, skulle föda barn, amma etc. så skulle stödet vara 1000 ggr bättre. Nu är det bara "bit ihop och gört, annars är du dålig" som gäller... Arg!
  • Elenic
    Ask skrev 2016-01-09 01:44:47 följande:

Vad fint ni kämpar på med att försöka förklara för arga ifrågasättanden som hittar hit. Finns massor jag skulle vilja säga men skriver i mobilen och det är så himla yxigt. Jag har bara några få veckor kvar nu och har fortfarande inte haft en enda krämpa - inget illamående, ingen foglossning, ingen viktuppgång att tala om. Men ingen kan trots det ta ifrån mig rätten att säga högt att jag inte tycker om att vara gravid. Det har handlat om ett snart 40 veckor långt PMS-liknande tillstånd där jag mest känt aggressioner och hat gentemot min sambo. Hormoner är jävliga för en del (ganska många) av oss. Som andra påpekat - försök inte skuldbelägga oss som hittat varandra i den här tråden. Mig kommer ni åtminstone inte åt och ni borde alla tänka till en gång innan ni öppnar munnarna. Kvinnor som ser andra kvinnor som konstiga mentalpatientet för att vi inte trivs med att vara gravida har inte begripit mycket och ni klampar en efter en in i en rutten och förlegad kvinnofälla där vi FÖRVÄNTAS tycka och tänka på ett speciellt sätt bara för att det "borde" vara ett rosenskimrande, saligt tillstånd. Man "får" eventuellt klaga över influensa eller vinterkräksjuka men ve den som uttrycker minsta gnäll över att vara gravid, det är ju ETT BARN (nähä?!) som blir lön för mödan. Sluta vara så in i helvete osysterliga och respektera att alla inte känner som er.

Nu till mitt egentliga "ärende". Har fått tid för planerat snitt. Mitt andra. Velar och grubblar över vad jag egentligen VILL. Lockas på nåt märkligt sätt av tanken på att föda vaginalt men är så JÄVLA rädd att det ska sluta med skador, inkontinens, sugklocka och stygn. Är rädd att mitt velande är kopplat till normer och prestation, att jag tror jag måste bevisa nåt med att föda vaginalt. Finns det någon i tråden som kan ge en ÄRLIG bild av hur det är att föda vaginalt? Eller någon som nyligen blivit snittad och kan berätta om sina tankegångar innan? Det vore verkligen till hjälp.

Jag hejar på oss alla!

Jag ger gärna min ärliga bild av hur det är att föda vaginalt. Om den sen är densamma som för andra kan jag ju inte lova. Jag har två vaginala förlossningar bakom mig, som båda väl får anses vara rätt "problemfria".

Första startade med vattenavgång, värkar rätt snabbt inpå, etablerade värkar 3 timmar senare och dottern född 12 timmar efter att vattnet gick. Vetevärmare och lustgas som smärtlindring. Värkstimulerande dropp sista två timmarna då jag började vara riktigt trött och bara ville att det skulle vara över. Tre stygn efteråt.

Andra startade med kraftiga värkar, åkte direkt till förlossningen (var väl där efter en timme), var då öppen 7 cm. Sonen född några timmar senare. TENS och lustgas. Inga bristningar eller stygn.

Jag AVSKYR ju att vara gravid (obviously) och tycker därför att förlossningen är något sjukt positivt. ÄNTLIGEN ett slut på eländet. Därför har jag varit glad, lycklig och sjukt taggad genom mina förlossningar. Det som däremot är lite läskigt och skrämmande, det är ju att när man väl är mitt I - då kan man inte backa (även om man vill, jag lovar). Jag brukar säga att det är lite som att vara magsjuk. Man känner att det kommer smygande och då vet man att "shit I helvete, nu finns det inget att göra annat än att åka med, det går inte att hålla emot". Och sen när man är mitt I allt tokspyende, då vill man bara därifrån men det GÅR inte. Det är bara att åka med och man VET att man inom kort faktiskt kommer må helt bra igen, om än lite matt och blek om nosen. Och det är lite precis så. För det GÖR ont. Sjukt ont. (Ffa öppningsskedet, själva utdrivningen tycker jag är helt ok - mycket kortare och mycket mer "produktiv" på nåt sätt.) Och då vill man bara därifrån. Men efteråt mår man ju helt ok, och smärtan är helt borta.

Själva smärtan är ju mest att likna vid mensvärk. Till en början som kraftig mensvärk (typ x4). Ju mer öppen man blir desto intensivare. När det är som värst så sjukt intensiv att man liksom bara åker med, det går inte att försöka kontrollera den eller sig. (typ mensvärk x100) Sen under utdrivningen gör inte värkarna ont på samma sätt, däremot så spänner det ju och drar, men det är helt annorlunda och jag har inte upplevt det som så smärtsamt. Samtidigt är det ju så att värkarna är cykliska, och under förlossningen har man ju mer tid som är helt smärtfri än tid med smärta. Så det är inte som ett enda hav av smärta utan för mig är det hanterbart. Typ som intervallträning. Man tar det bit för bit för bit och kommer liiite närmre mål för varje smärttopp.  

Jag är ärligt talat mycket räddare för snitt och att ha jätteont efter att bebisen kommit istället för innan. Vet inte om ovan beskrivning gav dig det du ville, fråga gärna mer om du vill att jag ska utveckla nåt..

Kram!
  • Elenic

Jag får panik! Vecka 31 idag, alltså 10-12 veckor kvar av detta elände. Och min foglossning är nu så överjävlig att jag har ont HELA tiden. Jag kan inte sova hur trött jag än är för att det gör så ont. Ligga gör ont, sitta gör ont, stå gör ont. Och tröttheten gör att jag känner mig konstant bakfull, illamående, orkelös. Känner mig som världens sämsta mamma som inte orkar hitta på något kul alls. Vill inte jobba, har helt tappat lusten till allt. Vill bara att det ska vara över, NU. (Alltså, skulle typ förtidsbörd hota skulle jag inte se det som ett hot just nu, snarare en välsignelse, och det är ju sjukt hemskt att tänka så när det inte vore så bra för bebisen...)
    Det enda på den positiva sidan är att det känns som att manshatarhormonerna gått över en smula och jag faktiskt står ut med maken igen och det känns inte som en evig förbannelse att få barn med honom om några månader.
    Däremot så har han ju grymt svårt att fatta hur ont det här gör och hur handikappande det är. (Typ, ber man om massage så "får han ont i tummarna" efter tre minuter - då har jag lust att skrika nåt om att jag har för fan ont HELA TIDEN och kan inte göra nåt åt det... Men jag är för väluppfostrad för det. ;) ) Han gör ändå sitt bästa med att ta hand om allt det praktiska.

• Elenic
    Anonym (Fåttnog) skrev 2016-01-11 18:18:57 följande:
    TACK för det här! Mycket trevlig läsning (OBS inte ironi)! Det här gjorde mig lugn på nåt sätt, särskilt jämförelsen med kräksjuka :)
    Skönt att det kan hjälpa någon. :) Jag brukar ju envist hävda att tredje trimestern finns till främst för att man ska börja se på förlossningen som en befrielse och inte något man fasar för, och nu när jag är i den kan jag bara hålla med den här gången också. ;)
Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid