Inlägg från: Anonym (Deprimerad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Deprimerad)

Jag HATAR verkligen att vara gravid

Trodde att denna graviditet skulle kännas bättre. Gått upp i vikt snart 15 kg och är i vecka 27.... Jobbar och är stressad (på jobbet rör jag mig mycket). Orkar/kan inte träna, promenera efteråt. Benen sväller och har riktigt hemsk foglossning där inget hjälper. Känner mig så oattraktiv, tråkig, ful, stor och handikappad. Äter inte mycket mer än vanligt, ibland mindre men går upp i vikt ändå. Tror det är vatten men ändå.... Alla gravidkläder är så tajta i modellen. Vill ha större kläder som inte trycker överallt. Vill ju ha fina kläder nu oxå men nu går man omkring mjukisbyxor som trycker. Kan inte låna makens då jag är större än han nu, vilket oxå känns jobbigt. Folk tror väl att jag äter hans mat oxå...

13 veckor kvar.....

• Anonym (Deprimerad)
    Anonym (En fyra) skrev 2015-12-27 18:04:33 följande:

Hej tjejer!

Jag är gravid med mitt fjärde barn och herrejävlar vad jag hade förträngt tröttheten och illamåendet... Usch!

Jag klarar inte av mina favorittröjor för att allt som överhuvudtaget berör halsen ger mig kväljningar. I morse fick jag ett hårstrå i munnen och kräkreflexen slog till direkt, det var bara tur att jag var i badrummet. Kött luktar död och kylskåpet luktar ännu värre så just nu håller jag andan varje gång jag behöver hämta nåt och dieten består främst av vatten, vitt bröd och ost.

Fy fan för att köra så här ytterligare 33 veckor!!!

På jobbet slog jag pannan blå när jag hux flux somnade och tippade ner på skrivbordskanten... Och jag planerar inte att säga nåt än på flera veckor, huga!

Känner igen det där med illamående. Visste att jag skulle må illa men det blev värre än jag trodde. Blev tvungen att sjukskriva mig då det inte gick att jobba pga illamående och kräkningar..

Blev av med illamåendet vecka 14. Fått fet hy med finnar i ansikte och hals vilket håller i sig. Sura uppstötningar, går inte att sova, hemsk foglossning och MYCKET vätska i kroppen som gör mig extra stor och klumpig. Tänkte jobba minst en månad till (är i v 27) om kroppen tillåter då det är rätt tufft (rör mig mycket och lyfter) och stressigt på jobbet.

Vill må bra som många andra gravida. Läser flera gravidblogg och de flesta mår jättebra och är härligt gravida.

Mysigt är sparkarna som blir mer tydliga och man känner något hårt i magen. Dock är det de enda glada stunderna under denna graviditet.
  • Anonym (Deprimerad)

Fått en rejäl förkylning från mitt jobb( förskollärare på småbarn). Har 39 graders feber (tredje dagen idag), jättesnuvig, halsen och lungorna fulla med slem som jag inte får upp trots hemsk hosta och kräkning. Får panik av att inte kunna andas pga tryck i lungorna, näsan full med snor och all slem. snoret går inte fräsa ut, sitter som berget. Har haft graviditetsnästappa sen november. Blivit beroende av nezeril som bara hjäper några timmar istället för 8 timmar. Ingen sömn pga allt det här. Fått akuttid så hoppas de kan hjälpa mig! Man får ju inte äta vissa mediciner när man är gravid.

Har ALDRIG varit så här sjuk i mitt liv. Vill bara sova. Har inte sovit mer än 3 timmar per dag under dessa sjukdagar men det går inte då jag får panik att inte kunna andas.

8 veckor kvar till förlossningen men just nu vill jag bara dö.

Immunförsvaret är verkligen lågt.....

Allt detta plus alla andra graviditetskrämpor!

Blä, hoppas dessa 8 veckor fort!

• Anonym (Deprimerad)

Sömnrubbningar, ont i magen när barnet rör sig, tarmarna är helt fucked up. Fått magkatarr efter influensan. Hostar fortfarande (fjärde veckan nu). Fått hemsk eksem i ansiktet pga hormonerna. Och alla vanliga krämpor som illamående, foglossning, vätskefyllda ben.

Orkar inte mer. Orkar inte med mina barn eller min man

43 dagar kvar till förlossningen dock inte redo alls att föda.

• Anonym (Deprimerad)
    Höna Pöna skrev 2016-02-24 13:26:40 följande:

Sällar mig till gruppen.

Är i vecka 16 och kan inte förstå hur det här kan ses som något fint. Står inte ut med alla krämpor med kräkningar, enorm foglossning, värk, svullen, sömnbrist och generellt hormonkaos. Och jag är inte ens halvvägs...

Vad har ni för strategier för att klara av det? Blir så oerhört provocerad av allt evigt gullande och fluff och att allt är sååååå fantastiskt. Samtidigt så längtar jag efter barnet och försöker intala mig själv att det är värt det i slutändan.

Det enda som fått/får mig att orka är att allt detta är övergående. Har mått skit sedan vecka 8 och är nu i vecka 35.

Sen att acceptera att ens graviditet inte är fantastiskt och att man får stöd hemma. Min man är guld. Han har stöttat mig i detta.

Det enda fina och fantastiska är barnet i magen. Så det får mig att kämpa/orka med graviditeten.

Vissa mår riktigt bra och andra (som vi) mår uselt. Dina krämpor kan mildras ett tag. De sägs att man mår som bäst mellan vecka 20-25/30. Men det är olika. Jag hoppas att du får några underbara, symtomfria veckor och kan njuta lite.

Kämpa på.
  • Anonym (Deprimerad)

Imorgon tar graviditeten slut (förhoppningsvis)! Blir igångsatt imorgon. värsta är kvar dvs att föda.

Gått över med 4 dagar (40+4). Mått riktigt dåligt under min graviditet. Allt från kraftig illamående, kräkningar, dålig hy, foglossning, sömnlöshet, sura uppstötningar, huvudvärk, svullna slemhinnor i näsan, ligamentsmärtor, tarmsmärtor, hemorojder, humörsvängningar, depression, viktökning, influensa som varade 6 veckor etc. Kan säga att positiva delarna under graviditeten var få.

Kommer aldrig mer bli gravid, tre barn räcker.

Kämpa på ni andra. Svårt att vara positiv i 9 månader, jag vet! Men tur att det bara är tillfälligt.

• Anonym (Deprimerad)
    Ask skrev 2016-04-03 15:55:01 följande:

Hej alla. Ända sen min bebis kom har jag tänkt att jag i lugn och ro ska avlägga lite rapport här men lugn och ro inträffar aldrig så nu blir det några rader från mobilen och säkert formulerat därefter.

Första veckan efter bebis var född var jag hög på hormoner och lullull, sen kraschlandning. Jag är så galet tvåbarnschockad. Mår ärligt talat inte skitbra. Älskar inte att amma för att det gör mig så låst och brottas med samvetet eftersom jag vet att ersättning (och att kunna dela på matandet) skulle göra mig mer harmonisk. Dessutom påverkas jag nog även av dessa hormoner som nån påpekade förut. Nätterna är akitjobbiga med uppvak varannan timme. Sömnbristen gör mig till ett monster så jag går fortfarande omkring och hatar min sambo och vill göra slut. Mitt hjärta blöder för min treåring som helt uppenbart är ledsen och förvirrad över att inte riktigt greppa varför morsan inte är tillgänglig jämt (eller nästan aldrig). Nä, första bebistiden är mest en kamp enligt mig. Ledsen att inte kunna komma med nåt hejigt inlägg om hur himla toppen allt blev när bebis var född. Nån av er andra som fött och känner likadant? Tar tacksamt emot tips också på hur man får bebisar att sova bättre på nätterna och lite input kring när tillvaron faktiskt lättar för det har jag förträngt/glömt sen förra gången.

Stor kram till er allihopa. Vi krigar på bra. Det ska man ändå komma ihåg.

Jag gav mina barn ersättning och ammade. Gav ersättning på kvällen och då sov de lite bättre. Kommer göra likadant nu. Få se om det fungerar lika bra denna gång. Tänker inte låta amningen stressa mig som med första barnet. Om amningen inte fungerar och du mår dåligt så sluta amma. Nu finns det jättebra ersättningar och du kan amma lite då och då. Tänk inte på vad andra tycker. Du och din bebis ska må bra.

Det är inte dans på rosor med en liten. Man kan få depression och det är jobbigt. Jag fick det med mitt första. En väldigt allvarlig depression. Det tar ett tag innan allt fungerar och när man lär känna sitt barn och rutinerna flyter på.

Kämpa på
  • Anonym (Deprimerad)
    Ask skrev 2016-04-08 17:01:10 följande:

TACK!!!! Kämpar som ett djur. Bebisen gnäller och skriker all vaken tid och kan inte ligga nöjd ens en kvart. Oerhört påfrestande. Känner inte alls nån bultande kärlek för barnet. Inte ens nära faktiskt. Har bett om kuratorhjälp på BVC. Eftersom jag var så oerhört negativt påverkad och deppig av gravidhormonerna är jag vaksam som en hök på hur jag mår även nu och tvekar inte inför att söka all hjälp som finns. Längtar till den där tremånaderdgränsen, för visst är det då allt blir lite lättare? Har förträngt. Har faktiskt haft stunder då jag undrat hur i helvete vi tänkte med ett barn till.

Förstår din känsla. Mådde skit ett halvår med min första. Minns inte första halvåret fick söka hjälp vilket var det bästa jag kunde göra.

Med andra barnet gick det bra. Hade samtal i förebyggande syfte innan förlossningen och sen samtal efter förlossning. Valde det själv. Var lite små deppig då men det gick över fort. Är deppig nu och gått och pratat med en kurator och kommer göra det efter förlossningen oxå.

Att känna kärlek till sitt barn kan ju ta lite tid.

Bara gå och prata med någon hjälper mycket samt få lite stöd i allt man känner och upplever. Och det är bra att du håller koll på ditt mående. Väldigt starkt av dig

Det är inte kul att vara deppig. Förstår dig helt.

Jag kommer få stanna kvar på förlossningen minst 2 dagar för att se lite hur jag mår efteråt. Känns jättetryggt att de tar på allvar.
Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid