• Zofster

Jag HATAR verkligen att vara gravid

Ask skrev 2016-01-09 01:44:47 följande:

Vad fint ni kämpar på med att försöka förklara för arga ifrågasättanden som hittar hit. Finns massor jag skulle vilja säga men skriver i mobilen och det är så himla yxigt. Jag har bara några få veckor kvar nu och har fortfarande inte haft en enda krämpa - inget illamående, ingen foglossning, ingen viktuppgång att tala om. Men ingen kan trots det ta ifrån mig rätten att säga högt att jag inte tycker om att vara gravid. Det har handlat om ett snart 40 veckor långt PMS-liknande tillstånd där jag mest känt aggressioner och hat gentemot min sambo. Hormoner är jävliga för en del (ganska många) av oss. Som andra påpekat - försök inte skuldbelägga oss som hittat varandra i den här tråden. Mig kommer ni åtminstone inte åt och ni borde alla tänka till en gång innan ni öppnar munnarna. Kvinnor som ser andra kvinnor som konstiga mentalpatientet för att vi inte trivs med att vara gravida har inte begripit mycket och ni klampar en efter en in i en rutten och förlegad kvinnofälla där vi FÖRVÄNTAS tycka och tänka på ett speciellt sätt bara för att det "borde" vara ett rosenskimrande, saligt tillstånd. Man "får" eventuellt klaga över influensa eller vinterkräksjuka men ve den som uttrycker minsta gnäll över att vara gravid, det är ju ETT BARN (nähä?!) som blir lön för mödan. Sluta vara så in i helvete osysterliga och respektera att alla inte känner som er.

Nu till mitt egentliga "ärende". Har fått tid för planerat snitt. Mitt andra. Velar och grubblar över vad jag egentligen VILL. Lockas på nåt märkligt sätt av tanken på att föda vaginalt men är så JÄVLA rädd att det ska sluta med skador, inkontinens, sugklocka och stygn. Är rädd att mitt velande är kopplat till normer och prestation, att jag tror jag måste bevisa nåt med att föda vaginalt. Finns det någon i tråden som kan ge en ÄRLIG bild av hur det är att föda vaginalt? Eller någon som nyligen blivit snittad och kan berätta om sina tankegångar innan? Det vore verkligen till hjälp.

Jag hejar på oss alla!

Jag älskar verkligen den här tråden! Jag kan heller inte direkt klaga över hemska graviditetssymtom iaf inte superhemska, ja jag har haft min del av att må illa och nu börjar jag få mysiga foglossningar- suck. Men mest hatar jag hormonerna och att långsamt förvandlas till en boll i kroppen! Ihhh, jag som gravid blir som en f-ing barbamamma, med gigantiska boobs (som jag också hatar)!

Men nu till mitt andra svar. Att föda vaginalt verkar vara som natt å dag beroende på vem man frågar. Min första förlossning (är nu gravid med nr.2) var ärligt talat inte alls så farlig, tog bara 3 timmar (kanske 4 från allra första värken). Det mest onda var att sys efter- fy sjutton!!! Hann inte få bedövning till förlossningen å den där tandläkarsprayen eller vad det nu var funkade inte alls. Men, förutom det kan jag verkligen inte klaga. Men det är så olika! Gör inget för att du "bör" göra det. Går vattnet innan ditt planerade snitt å du känner att det sätter igång rejält så är nog chanserna rätt goda för att det kan gå snabbt och relativt enkelt, men det finns ju aldrig några som helst garantier. Gör det du är bekväm med. En vaginal förlossning är mest ont under och snabbare återhämtning (tror jag) -det som syddes på mig läkte trots allt ihop rätt snabbt. Snitt vet ju du bäst hur det fungerar. Så länge bebis kommer ut säkert så spelar det ju mindre roll med hur det sker! Men njut av att kunna ta ett djupt andetag igen för mig som har mååånga veckor kvar!!!
  • Zofster
    Clau skrev 2016-01-26 11:47:54 följande:

alltså, tacktacktack för den här tråden och för att ni finns!

Är gravid med nummer 2, något oplanerat men välkommet. Storasyster kommer att vara 20 månader när lillasyster kommer och det kommer säkert att bli så fint.
    Men jävlar vad dåligt jag mår!

Foglossning som började i vecka 7 och nu i vecka 22 går jag som en pingvin och kan inte sova bekvämt. Ändå vägrade läkaren sjukskrivning ens på 50% då jag helt enkelt bara skulle stå ut. Spyr fortfarande, är konstant yr, är så trött att jag skulle kunna sova konstant men det går ju inte.
    Och maken förstår inte. Han kanske försöker förstå men han förstår inte hur överjävligt det är att ha konstant ont och må konstant dåligt. Känner mej som världens sämsta mamma som vilar en timma efter jobbet innan jag hämtar storasyster på dagis men jag vet inte hur jag skulle orka annars.

Fick till råga på allt en massiv blodpropp efter förra förlossningen och förlossningsdepression och även om jag är förberedd nu på båda så är jag så rädd för att totalt balla ur.

Ni som mådde apa och har fött, snälla säg att allt blev rosafluffigt med söta enhörningar och sockervadd? Eller iaf att det blev yttepytte bättre?

Å, jag förstår precis vad du menar. Jag fick också förlossningsdepression med min dotter, -nu med nummer 2 har jag jättesvårt att se fram emot födseln och bebistiden bara för att jag är livrädd för att må likadant igen! Men samtidigt vet jag att jag inte kommer låta det gå så långt som det gick förra gången, och jag vet vilka mediciner som funkar på mig. Så hoppas att det går lättare med denna! 

Well, 18 veckor kvar (även för mig). Hoppas de går snabbare än de första 22 (fast vet ju att det mest sannolikt inte blir så!), det här är ju de "bästa" veckorna Flört
  • Zofster
    Anonym (TACK) skrev 2016-02-01 09:57:41 följande:

Just det är väl inte problemet, bara ett exempel.. Får liksom ingen space. Jobbigt att hantera andras överdrivna glädje när jag själv mår skit. Ska ha om en månad så allt är redan handlat och klart, blir bara irriterad när de beter som om det är deras barn... Hormonerna gör mig hundra gånger värre också. Fy haha

Förstår att det är jobbigt, självklart sätt gränser om du inte står ut (men gör det snyggt i så fall). Engagerade svärisar/föräldrar kommer ju om några månader/när ni är redo vara nyckeln till lite ensamtid/partid eller ett par timmars ostörd sömn Flört
  • Zofster
    Anonym (TACK) skrev 2016-02-01 13:14:38 följande:
    Ja det är ju faktiskt sant :).. Är nog väldigt osäker i rollen som mamma nu också, det är ju ändå första gången. Minsta lilla pik gör mig vansinnig haha.
    Det kommer gå helt strålande! Mest äta, sova, byta och bära i början. Ta till dig de råd du tycker verkar vettiga och strunta i resten. Glad
Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid