• Jovita

Kan man fortsätta att ta dhea när man har plussat?

Hej.. har läst i några trådar här om dhea men undrar hur länge ska man fortsätta att ta den efter att ha fått ett plus på stickan? Har gjort ett ivf tidigare och tog dhea 50 mg och resulterade till ett plus på stickan vilket gjorde att jag slutade omedelbart med dhea eftersom jag visste inte om det var skadligt för embryot .(Har själv medicinerat) allt slutade med att embryot slutade att utveckla sig i vecka 5 :(....är tacksam för era svar och erfarenheter....är så fustrerad :(...

• Svar på tråden Kan man fortsätta att ta dhea när man har plussat?
  • Eleonor01
    Jovita skrev 2015-07-30 09:28:59 följande:

Hej.. har läst i några trådar här om dhea men undrar hur länge ska man fortsätta att ta den efter att ha fått ett plus på stickan? Har gjort ett ivf tidigare och tog dhea 50 mg och resulterade till ett plus på stickan vilket gjorde att jag slutade omedelbart med dhea eftersom jag visste inte om det var skadligt för embryot .(Har själv medicinerat) allt slutade med att embryot slutade att utveckla sig i vecka 5 :(....är tacksam för era svar och erfarenheter....är så fustrerad :(...

Läkare tar du kontakt med via din Mvc eller vc. Inte familjeliv
  • Jovita

Dhea har jag inte fått utav någon läkare utan har fått tips här och det är därför jag skriver här. Vet att många som vill få ut fina ägg har tagit dhea men undrar som jag ovan har nämnd om man kan fortsätta att ta de efter ett plus alltså när man är gravid. Tack ändå för ditt svar

• FruGrävling

Kan inte svara på om det är skadligt eller ej att ta DHEA efter plus.

Men med tanke på att det väl tas för att förbättra äggkvalitet så borde det ju inte göra nån större nytta längre.

Jag tar själv inte DHEA men vet att det omnämndes i boken "It starts with the egg". Jag vet att hon där rekommenderar att man tar ev tillskott (hon går igenom hur och varför eller varför inte man ska ta en hel lista med tillskott, vid vilka diagnoser de rekommenderas, studier o ev bevis för deras effekt osv) fram till äggplock men inte längre, ff a med tanke på att de ska förbättra äggkvaliteten. Jag kan kolla i boken ikväll när jag kommer hem om hon skriver nåt särskilt om DHEA

• Jovita

Tack för ditt svar och vänlighet. Hoppas att hon skriver något om det :)

• Jovita

Tänkte om det står något mer som är viktigt att inta eller göra för att förbättra oddsen för en lyckad ivf. Är innerligt tacksam för ditt svar..:)

• FruGrävling

Nu har jag läst i boken. (It starts with the egg av Rebecca Fett) Där står rent allmänt att man helst bör ta sina tillskott 2-3 månader före IVF och sluta med dem redan vid start av stimuleringen.

Som jag sa har hon en hel lista på tillskott (bl a DHEA, CoQ10, melatonin, myo-inositol, vitamin C mm) men varje tillskott har ett eget kapitel där hon går in rätt noga på de studier som finns och de resultat (och ibland brist på resultat) som de visat och vilka som ev kan tänkas ha nytta av ett särskilt tillskott o när det kan vara rent olämpligt att ta ett visst tillskott, ev rekommenderad dos osv.

Jag ögnade igenom kapitlet om DHEA snabbt och vad jag läste så var det främst om man är äldre eller har "diminished ovarian reserve / premature ovarian aging" som det skulle ha nytta för bättre äggkvalitet och fler ägg. Jag tar själv inte DHEA då det inte rekommenderades vid PCOS.

• Jovita

Tack för ditt svar. Det är just det mitt problem är " dålig äggreserv" Ska beställa boken låter intressant. Vill så gärna att det ska funka nästa gång. Tack så mycket och lycka till !!! ?

Svar på tråden Kan man fortsätta att ta dhea när man har plussat?