Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

En del näthat är tydligen OK?

Johan75 skrev 2015-07-29 21:37:09 följande:
    Men det riktigt intressanta (åtminstone ur min synvinkel) är väl inte vad Zara säger eller skriver? Det är ju hur det hon säger och skriver bemöts.

Jag har mycket enklare att förstå att något slags hat uppstår hos unga kvinnor som dagligen tar emot döds- och våldtäktshot från medelålders män än vad jag förstår medelålders mäns hat (fast mest gråtande) över vad en 17 årig tjej säger på sociala medier. 

Det kanske inte är så att ett sorts hat är "rätt" och ett annat hat är "fel", men ett är (som jag ser det) väldigt mycket mer "fel".

"Dessutom skrev hon på sin blogg att hon ?hatar det patriarkala samhälle vi lever i och hatar machokulturen? och att det är ?män i grupp? som upprätthåller patriarkatet.

Som svar sköljde en hatvåg över henne. Hon fick ta emot hot om våldtäkt, misshandel och till och med mord.

? Det är paradoxalt att de ska bevisa att sexism inte existerar genom att våldta mig."

http://www.svd.se/zara-larsson-nar-hatvagen-kom-ville-jag-lamna-sverige
  • nihka
    Dr Nail skrev 2015-07-29 21:49:42 följande:
    Nej, för mig är det helt chill, jag är som sagt en gammal man, tillhör inte direkt målgruppen :) Lite kul att betrakta cirkusen bara. Hoppas det går bra för henne och att hon inte glömmer att fokusera på själva anledningen varför vi öht pratar om henne - musiken.
    Jag är också bara betraktare. Jag är inte en av hennes följare, men tycker fenomenet är intressant och tror inte det är pga av musiken att så många lyssnar på henne eller i vart fall inte orsaken till att man fortsätter.
  • nihka
    felix le chat skrev 2015-07-29 22:13:01 följande:
    Det finns ett engelskt ordspråk;

"The proof is in the pudding "

Låt oss vänta 5 år och se om hon är på Billboardlistan
    eller i MP styrelse.

Att hon får mer uppmärksamhet kring sina uttalanden än sin musik
    borde väl ändå vara en fingervisning  ?
    Får hon det? Alla som lyssnar på hennes musik har ju gett henne trippelplatina och dubbla rockbjörnar. Jag tycker inte det är det minsta konstigt att hon har minst 2 strängar på sin lyra. Det har väl de flesta av oss.
  • nihka
    Ego Lovers skrev 2015-07-30 00:09:44 följande:

Kan nästan känna att alla trådar som startas om ZL på olika forum är startade av henne själv eller hennes stab.

Ja, Mentat vad säger du om det?  Skrattande
  • nihka
    Johan75 skrev 2015-07-29 22:04:19 följande:
    Jag ser en väldans massa "vuxna" människor som lägger alldeles för mycket krut på att försöka förklara vad en 17-årig flicka egentligen känner och tycker innerst inne. För de känner att det är en rättighet och en viktig sådan att få uttrycka detta. 
    Jag ser en "väldans massa vuxna(?) människor"  förklara vad någon menar utan att ha lyssnat på personen. Och så blir det också därefter.
  • nihka
    Mentat skrev 2015-07-30 06:29:24 följande:
    Tja, den här tråden handlar ju egentligen inte om ZL. Den handlar om en recensents artikel och det groteska faktum att denna propagerar för att hat mot män skulle vara något sunt. Sedan har den, som så många andra FL-trådar när man saknar överblick, gått off topic genom att börja diskutera ZL i stället.

Låt mig gärna säga, om nu någon skulle tvivla på det, att hot mot ZL är oacceptabla och brottsliga. Det är rimligen alla överens om så därför uppstår ingen diskussion kring det, Däremot verkar inte alla vara överens om att det är oacceptabelt att uppvigla till manshat.
    Fortfarande inte förstått, nej. Jag trodde faktiskt du skulle ha gjort det vid där här laget, på riktigt alltså.

Man uppviglar inte till manshat i bemärkelsen hata generellt personer tillhörande könet man. Det handlar istället om en kultur som finns inom gruppen - en kultur som drabbar kvinnor men som även drabbar män. Det är ju uttryck av den här kulturen (uttrycket är hot) som du menar är  "oacceptabla och brottsliga" och då borde det inte vara svårt att fördöma kulturen bakom handlingarna, men dit når inte tanken.

De här hoten började ju inte av att ZL uttryckte sina åsikter utan började redan när hon var 10 år och har eskalerat med tiden och nått en topp sedan hon börjat påtala problemet och vad hon menar ligger bakom. Det finns säkert en del hot som har sin grund i annat än det ZL kallar machokulturen, men de som uttrycker sina hot och förhoppningar om våldtäkt av "slynan" har ju tydligt visat att de använder machokulturens uttryck.
  • nihka
    Mentat skrev 2015-07-30 10:35:05 följande:
    Nu är ditt inlägg väldigt luddigt men om det nu skulle vara så att du syftar på mig så har du inte läst vad jag skrivit. Det vore trevligt om du klargör vad du menar. Det kan f.ö. appliceras på FDFMGA:s inlägg också.

Tack.
    Nej, du ingår inte automatiskt i "en väldans massa människor" när jag uttryckte det. Eftersom du särskilt frågar så vet ju jag att du har lyssnat och det vet ju du att jag vet, så därför är det underförstått att du inte kan ingå där.

Jag anser att innan man kritiserar något ska man vara insatt.

Vad kan man också applicera på FDFMGA:s inlägg?
  • nihka
    Mentat skrev 2015-07-30 11:00:25 följande:
    OK, jag konstaterar att du använder begreppet "förstå" som synonymt med "hålla med". I så fall kan vi vända på steken och konstatera att du inte heller förstår.

Dessutom kan vi konstatera att det inte saknas apologeter för manshatet. Motsvarande hat mot andra grupper hade däremot aldrig, aldrig accepterats!
    Om man utgår som jag ifrån att det existerar en machokultur men du inte anser det så kan jag förstå hur man kan tolka det så. Finns det någon machokultur enligt din mening?

För att man talar om det ena betyder inte att man har sagt något om det andra, varken genom att ha pratat om det första eller inte ha pratat om det andra. Jag avgränsar mig bara för att man inte ska hamna för långt från ämnet.
  • nihka
    Johan75 skrev 2015-07-30 11:10:04 följande:
    Men hur tar sig detta manshat uttryck rent praktiskt? När jag som 40-årig vit man går ut i samhället - var möter jag detta hat? 

Tonårstjejer som väljer att synas får konkreta hot riktade mot sig. Ibland har de även oturen att möta män som väljer att våldföra sig på dem. Människor av andra hudfärger och religioner får även de konkreta hot och konkret våld riktat mot sig. 

Var möter jag detta "manshat" som är lika illa som det hat som Zara och hennes unga tjejkompisar möter? 
    Du kan möta det om du kritiserar det eller bara påtalar det. Det är inte ovanligt att killar som motsätter sig machokulturen eller försvarar någon som blir utsatt för den blir kallade "mes" eller "bög" och att de ska rövknullas eller att man reducerar deras åsikter till att de finns där bara för att de ska få ligga med kvinnor.
  • nihka
    Mentat skrev 2015-07-30 12:09:28 följande:
    Någon machokultur ser jag inte i Sverige, nej. I Sydamerika, Sydeuropa och en hel del andra delar av världen finns det nog något jag kan kalla machokultur men jag ser den inte i Sverige, inte i någon nämnvärd omfattning i alla fall.

Nu försvinner jag på semester och tvingas lämna tråden. Tack för diskussionen!
    OK. Det förklarar saken. Givetvis kan man inte motsätta sig något man anser inte (knappt?) finns.

Jag anser att machokulturen (jämte en massa andra kulturer i Sverige) finns i Sverige och att den dabbar både män och kvinnor om än inte i samma omfattning.

Trevlig semester!
  • nihka
    Nidingbane skrev 2015-07-30 12:56:14 följande:
    Där sa du något viktigt. För om vi jämför med det är i Sverige och hur det är på de flesta håll i världen, så kan nog svenska män snarare ses såsom några riktiga mesar. Själv vill jag dock inte se det på så sätt. Nej men jag kan nog däremot tycka att tjejer, kvinnor här lätt glömmer hur djävla macho världen förövrigt är. Ja för att inte säga hur macho vi varit här i Sverige. Vad finns det egentligen kvar av det t ex vikingen? Om man kan se det så, så är det kanske inte så tycker då jag att det inte ärt konstigt att det finns "män" som försöker bevara något, ja något litet av sin ursprungliga macho kultur. För helt lika lär vi kvinnor och män aldrig bli hur mycket vi än kan önska det. Nej man kan inte rå för det man föds till. Nej även om mycket kan bli bättre så skall vi nog snarare vara glada att vi kommit så långt som vi har gjort här i Sverige. Och det kommer alltid att finnas både de som anser man gjort för lite och för mycket. Så är det bara.    
    Det finns människor som resonerat så i alla tider, nu får vi vara glada för hur långt vi kommit och nöja oss med det. Jag håller inte med. Utveckling ska aldrig sluta och man ska titta mer framåt/uppåt om man vill mäta sig och inte så mycket bakåt/nedåt. Om man hade lyssnat på de röster som tyckte vi skulle nöja oss  hade vi ju inte varit där vi är idag. Och varför skulle just idag vara en lämplig tidpunkt i historien att börja med att sluta utvecklas?

Känner du på samma sätt inom andra områden att vi ska vara glada för hur långt vi kommit och stanna där: elektronik, bilar, cancerforskning?

• nihka
    Johan75 skrev 2015-07-30 13:17:35 följande:
    Fast det du beskriver är väl knappast något som är i närheten av det manshat som förekommer i den diskussion som tråden slingrar sig kring?
    För den som har upplevt det är det säkert lika illa, men det är kanske inte lika utbrett eller iaf inte lika omtalat. Det finns ju en skämsfaktor också för män som utsätts för manshat eller machokultur vilket man nu vill välja att kalla det. När en manlig företrädare för machokulturen hotar en man som sätter sig upp mot machokulturen med "Jag ska döda dig din jävla fitta" ligger det en tanke av en typ av dubbelbestraffning.
  • nihka
    Johan75 skrev 2015-07-30 13:59:49 följande:
    Jag har förstått det som att:

Manshat = hat riktat mot män och den mansbild man uppfattar finns.
    Kvinnohat = hat som riktas mot kvinnor och tar sig extrema uttryck just eftersom det är kvinnor som är målet för hatet. 

Men visst - båda begreppen är väl mer än lovligt odefinierade.
    Och jag:

Manshat = hat från både kvinnor och män riktat mot män (och kvinnor) som anammat machokulturen.
    Kvinnohat = hat från både kvinnor och män riktat till kvinnor som inte anammat machokulturen samt män som machokulturen definierar beter sig som kvinnor.

Eller hur!
  • nihka
    Johan75 skrev 2015-07-30 15:17:58 följande:
    Ja, då är vi väl överens antar jag, och min fråga kvarstår - var finns detta manshat rent faktiskt? Var möter jag det som vit medelåders man? 

Visst - det finns relativt odefinierat på några tonårsbloggar och är något som nämns i feministkretsar utan tydligt avståndstagande, men när man jämställer det med fenomen där människor rent faktiskt möter ett hat och hot så kan jag inte låta bli att tycka att det plötsligt vimlar av en massa grinollar som mest verkar gilla att just grina. 
    Eftersom jag själv inte är vit medelålders man har jag ju inget självupplevt att delge, men för att ta något näraliggande och lite mildare tror jag att det skulle räcka med att du talar om för Grind att du använder ordet "hen", har en rosa skjorta eller kissar sittandes :)

Jag kan däremot ge exempel på när jag som kvinna blivit utsatt för näthat här på FL från män som hotat och uttryckt sin åsikt om att jag borde gruppvåldtas i en mörk gränd för min antiSD-syn. Det var länge sedan jag slutade att chockeras över sådana uttalanden. Kommentarsfälten på Avpixlat och Fria tider är också ställen där näthatet utifrån en machokultur frodas mot både män och kvinnor som inte faller in i ledet.
  • nihka
    themia skrev 2015-07-30 15:59:42 följande:
    Hm... tål att tänka på ... Flört
    Han kommer inte att fatta utan ta det som att du vill utrota alla män. Jag tror det är en försvarsmekanism, för den som själv är del av machokulturen förstår ju inte att det är skillnad på män och män och att det är just den gruppen män DE tillhör som behöver evolvera snabbare utan vill få till det till att det är en attack mot hela deras biologiska kön.
  • nihka
    misil skrev 2015-07-30 15:56:38 följande:

Självklart är manshat ett problem alla samhällen som godkänt hat mot en utpekad grupp har alltid lett till diskriminering och förtryck av den utpekade gruppen.
    Enligt PISA så har Sverige dom största skillnaderna mellan killar och tjejers resultat i skolan av alla länder som ingår i studierna där killarna är förlorare,man kan säga att Sverige har den mest ojämställda skolan i västvärlden.Vilket borde leda till rubriker i medier.
    Men eftersom Sverige tycker manshat är helt okej så bry man sig inte särskilt mycket om detta,vilket den feministiska regeringen visar på ett bra sätt där man vill lägga resurser och fokus på tjejers psykiska ohälsa i skolan,vad man inte heller nämner eller bryr sig om är att 7 av 10 ungdomar som tar sitt liv är killar.
    Om man anser att manshat inte påverkar samhället i stort och pojkar/män,måste man ha någon allvarlig empatisk störning och inte förstå vilka konsekvenser ett godkännande av hat mot en specifik grupp gör med ett samhälle.

Machokulturen motarbetar ju att komma åt mäns överrepresentation i självmordsstatistiken eftersom att inte visa känslor ingår i machokulturen vilket innebär att fler män än kvinnor går miste om att kunna släppa ut lite tryck genom den säkerhetsventilen och söka professionell hjälp. En bra karl reder ju sig själv heter det ju inom machokulturen.
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?